Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: vermeng geen werkomgevingen  (gelezen 20357 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Gepost op: 2011/01/12, 13:27:43 »
Nieuw toegevoegd aan mijn "fatale fouten"-pagina: een waarschuwing voor het mengen van werkomgevingen: https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Vermeng-geen-werkomgevingen:-kies-o

(Rechterkolom, punt 9)

Offline JvH

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/12, 13:37:44 »
Is er dan wel een 'nette' manier om KDE-programma's onder GNOME te installeren?

Is er een eenvoudige en snelle manier om te zien of een programma geschikt is om onder de geïnstalleerde werkomgeving gebruikt te worden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/12, 13:49:31 »
Is er dan wel een 'nette' manier om KDE-programma's onder GNOME te installeren?

Is er een eenvoudige en snelle manier om te zien of een programma geschikt is om onder de geïnstalleerde werkomgeving gebruikt te worden?

Als je een KDE-programma in Ubuntu wil installeren, gebruik dan Synaptic pakketbeheer. Dan zie je meteen, of-ie de halve KDE-omgeving wil gaan meesleuren aan ondersteunende bestanden.... In dat geval installeer je dat progje liever niet.  :)

Offline JvH

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/12, 13:57:55 »
Is er dan wel een 'nette' manier om KDE-programma's onder GNOME te installeren?

Is er een eenvoudige en snelle manier om te zien of een programma geschikt is om onder de geïnstalleerde werkomgeving gebruikt te worden?

Als je een KDE-programma in Ubuntu wil installeren, gebruik dan Synaptic pakketbeheer. Dan zie je meteen, of-ie de halve KDE-omgeving wil gaan meesleuren aan ondersteunende bestanden.... In dat geval installeer je dat progje liever niet.  :)
Ah OK, die aanpak kende ik al wel ja :) Maar ik hoopte dat er misschien een snellere manier zou zijn.

Maar wat is precies de 'fatale fout'? Goed, er wordt wel behoorlijk wat extra spul geïnstalleerd, maar in hoeverre zou je daar last van kunnen krijgen als je verder gewoon Gnome gebruikt?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/12, 14:07:28 »
Dit vind ik fout. Er is geen enkel argument dat de installatie van KDE naast Gnome het goed functioneren van het systeem zou ondermijnen. Beide systemen bestaan volledig onafhankelijk van elkaar op schijf, gescheiden programmabestanden, gescheiden configuratiebestanden. Er is geen bezwaar om een programma van de ene omgeving in de andere omgeving te gebruiken. Het nadeel is dat de integratie met de desktop minder goed is, maar er zijn geen fundamentele, technische bezwaren.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/12, 14:33:15 »
In de ideale wereld zouden KDE en Gnome naast elkaar moeten kunnen draaien, maar helaas uit ervaring weet ik dat het uiteindelijk crasht. Een paar progjes cross-contaminatie is niet erg, maar teveel is niet goed. Waar die grens nu ligt, is moeilijk te zeggen. Eén slecht voorbeeld kan ik wel noemen: als je KMail, KAdressbook en Kontact gaat gebruiken in Ubuntu, wordt het doorgaans een grote stroopdoos.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/12, 14:36:47 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/12, 14:37:05 »
Je kan al een hoop onnodige "rotzooi" voorkomen door het programma via de terminal te installeren.
Gebruik dan de --no-install-recommends optie van apt-get.
sudo apt-get --no-install-recommends programmanaam
Dit kan in sommige gevallen wel het aantal pakketten dat meekomt met driekwart verminderen.
Hou er dan wel rekening mee dat niet alle aangeraden pakketten die bij het programma horen geïnstalleerd worden, dus je kan soms wat functionaliteit missen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/12, 14:57:26 »
Je moet weten wat je doet inderdaad. pjotr123 heeft een punt voor beginners, kijk uit met de autopiloot wat betreft kde progs installeren.
johanvd heeft dan weer een punt voor de ervaren gebruiker, met zijn oplossing. ik weet ook niet of pjotr123 op zijn webstek daar rekening mee houdt: ervaren/beginneling

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/12, 16:07:00 »
Je kunt gerust KDE programma's draaien binnen Gnome of XFCE. Zo gebruik ik standaard K3B als brandprogramma. Wat is daar fataal aan? Dat label is duidelijk veel te 'zwaarwegend'. Als je binnen XFCE de KDE services bij het opstarten uitschakeld is het helemaal niet log, integendeel.

Je kunt trouwens beter via een terminal aptitude gebruiken. Bij een verwijdering kun je heel eenvoudig als extra --purge toevoegen. Dus aptitude remove [pakketnaam] --purge Dan worden meteen de afhankelijkheden en extra 'zooi' opgeruimd.

Wat ik wel met Pjotr eens ben (en dat bedoelt hij denk ik met zijn tip) is dat een KDE4 samen met een bestaande Gnome of XFCE zich nogal agressief gedraagt, bijv. een andere muiscursor. Dan kun je beter een Gnome (of XFCE) met KDE programma's gebruiken, of omgekeerd, KDE4 met losse Gnome/XFCE programma's. Maar twee desktops gaat 'problemen' geven.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/12, 16:50:49 »
Zoals ik bovenaan heb geschreven op de "fatale fouten"-pagina:
Citaat
Zoals geldt voor alle waarschuwingen in het algemeen: deze waarschuwingen zijn vooral belangrijk voor beginners met Linux. Ervaren Linuxgebruikers raken niet zo gauw in de problemen, zelfs niet in de gevarenzone. En wanneer ze toch in de problemen mochten komen, dan weten ze zichzelf wel te redden....

 :)

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/12, 17:29:43 »
@vanadium: je hebt gelijk; ik heb zo'n installatie en dat draait perfect ! Enkel in je programma's heb je een hele hoop extra KDE progjes ... maar de bottom line is het werkt perfect ! Ik gebruik de progjes van KDE in KDE en omgekeerd de progjes van Gnome in Gnome maar bv Kmail kan je perfect in Gnome gebruiken. Wat kan er nu misgaan. Ik heb eigenlijk daar al ervaring mee sinds Suse 9.0 (waar je ook kan switchen tussen de beide desktops).

@Pjotr: die tip is niet helemaal correct vind ik... trouwens je vermengt ze niet echt je installeert ze gewoon naast elkaar met een keuzemogelijkheid bij het inloggen. Het was ook Ramana die me gerust heeft gesteld dat die vermenging (waar jij over spreekt) behoorlijk meevalt. Ik heb enkel bij het installeren van Opera 11.0 een 'foutje' ontdekt nml. die heeft de KDE-look in Gnome aangemeten , maar werkt evenwel perfect.
Tot hier toe: no problem !!!
« Laatst bewerkt op: 2011/01/12, 17:33:29 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort


Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/12, 17:43:10 »
Een waarschuwing vind ik wel op z'n plaats voor den beginnende ubuntu-gebruiker. Na zelf in het enthousiaste begin, twee keer een ubuntu-installatie en een Mint-installatie compleet naar de vaantjes te hebben geholpen, mag best een dempende opmerking geplaatst worden.

Al vind ik af en toe een testvlucht in een Stealth ook wel cool  :P
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/12, 17:48:03 »
Een waarschuwing vind ik wel op z'n plaats voor den beginnende ubuntu-gebruiker. Na zelf in het enthousiaste begin, twee keer een ubuntu-installatie en een Mint-installatie compleet naar de vaantjes te hebben geholpen, mag best een dempende opmerking geplaatst worden.

Al vind ik af en toe een testvlucht in een Stealth ook wel cool  :P

Zo is dat.  :)
Maar dit ligt meer in de lijn van dit vliegtuig:


Ach, ik donderjaag zelf ook wel eens onverantwoord met m'n besturingssystemen.... Breekt de boel, dan boeit me dat niet. Lap ik wel weer op.  8)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/12, 17:50:44 door Pjotr »

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/12, 18:14:52 »
@Pjotr: die Wifi had ik ook dat probleem met het in-en uitloggen van Gnome als stand-alone; dat is niet iets door KDE naast Gnome te installeren.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/12, 20:15:12 »
Heb een paar keer geprobeerd om KDE en Gnome naast elkaar te draaien, maar uiteindelijk werd het toch telkens weer onstabiel en traag. Geen idee waarom, maar mijn ervaringen daarmee zijn dus nooit heel erg goed geweest :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/12, 20:53:21 »
Hmm, op deze manier onthoudt je ubuntugebruikers wel mooi van een aantal geweldige kde-progs die dan weer geen fatsoenlijke gnome-broer hebben (iig dat ik kan vinden en ik heb flink doorgezocht... bv kile)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/12, 21:01:57 »
Hmm, op deze manier onthoudt je ubuntugebruikers wel mooi van een aantal geweldige kde-progs die dan weer geen fatsoenlijke gnome-broer hebben (iig dat ik kan vinden en ik heb flink doorgezocht... bv kile)

Er is geen probleem als een KDE-progje slechts weinig "meesleurt" bij installatie in Gnome. Maar als je toch al meerdere KDE-progjes verkiest boven hun Gnome-alternatieven, dan kun je beter Ubuntu verwijderen en Kubuntu schoon installeren....

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/12, 21:02:14 »
Moet Pjotr ook wel gelijk geven het is dikwijls gebeurd dat bv een Gnome gebruiker ook kde packages gebruikt .
Om dan na een tijd te zeggen nee het is niet wat ik er van verwachte en hij begint met het de-install van de kde pakketjes.
Dikwijls genoeg komen ze dan in de problemen.
Dus voor beginners zeker een goede raad ,wat ze met die raad doen is dan hun probleem.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/12, 21:05:04 »
Wat ik wel met Pjotr eens ben (en dat bedoelt hij denk ik met zijn tip) is dat een KDE4 samen met een bestaande Gnome of XFCE zich nogal agressief gedraagt, bijv. een andere muiscursor. Dan kun je beter een Gnome (of XFCE) met KDE programma's gebruiken, of omgekeerd, KDE4 met losse Gnome/XFCE programma's. Maar twee desktops gaat 'problemen' geven.

Andersom gaat echt niet helpen. Als ik hier een GNOME-programma draai op KDE 4, dan heb ik ook een andere muiscursor in dat GNOME-programma. Dus wie werkt hier nu eigenlijk aggresief? Beiden zou ik zeggen.
Natuurlijk is dit op te lossen door systemsettings, de Systeeminstellingen van KDE te installeren en de muiscursor te veranderen. En andersom gnome-control-center en de muiscursor veranderen.

Verder is het waar dat het storingen kan veroorzaken, maar met de nadruk op KAN. Er zijn ook genoeg progjes die wél goed draaien. Zowel KDE met GNOME vermengd als GNOME met KDE. Of welke andere omgeving dan ook.

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/12, 21:08:27 »
Hmm, op deze manier onthoudt je ubuntugebruikers wel mooi van een aantal geweldige kde-progs die dan weer geen fatsoenlijke gnome-broer hebben (iig dat ik kan vinden en ik heb flink doorgezocht... bv kile)

Er is geen probleem als een KDE-progje slechts weinig "meesleurt" bij installatie in Gnome. Maar als je toch al meerdere KDE-progjes verkiest boven hun Gnome-alternatieven, dan kun je beter Ubuntu verwijderen en Kubuntu schoon installeren....

Daar heb je wel een punt Pjotr, maar bedenk dat het niet alleen gaat om het gebruiken van de progjes; uiteindelijk verandert ook de hele werkomgeving als je Kubuntu installeert. Het kan best zijn dat iemand bijv. Dolphin prettiger vind dan Nautilus, maar geen fan is van Plasma of Systeeminstellingen. En andersom zijn daar ook redenen (die ik ook heb jegens GNOME en een ander misschien weer jegens KDE).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/12, 21:18:36 »
@Vistaus: Tja. Zoals de Fransen zeggen: il faut casser des oeufs pour faire une omelette.... Het is soms kiezen of delen.

Lijkt me trouwens een mooie gelegenheid voor jou, om Kubuntu weer eens onder de aandacht te brengen....  :P

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/12, 23:31:50 »
Haha, ja dat zeker wel :D
Dames en heren, Kubuntu is er ook en werkt megafijn :)

Zo, onder de aandacht gebracht ;)

Maar ik kijk wel reeël naar zaken hoor :) Ook al ben ik dan een Kubuntu-ist, dat wil niet zeggen dat ik een "fanboy" ben; ook ik zie heus wel wat (mogelijk) struikelblokken/fouten zijn, bij zowel GNOME als KDE ;) Maar goed, ik ben meer Kubuntu dan Ubuntu dus ik promoot dan ook liever de eerste ;)

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/13, 08:55:28 »
@Vistaus: yes Kubuntu werkt inderdaad fijn !!!

Bij 'versmelting' van de KDE en Gnome heb ik enkel bij Opera een probleempje dat de cursor verandert naar die van KDE (werken in Gnome)... , maar dat is dan ook alles !
Heb ondertussen, bij wijze van test, progjes van diverse allooi geïnstalleerd, en het werkt allemaal ok; dit zowel voor Gnome als voor KDE. Natuurlijk is mijn lijstje van software een zootje; staat allemaal door elkaar.

Maar ik gebruik dit ENKEL als demo-laptopje; om nieuwe kandidaten voor (K)Ubuntu een eerste indruk te geven alvorens te installeren of via de LiveCD te runnen.
Maar ik gebruik nu deze laptop ook al als surftoestelletje, en er is niets dat aangeeft dat ik zware problemen heb ! Open Office werkt puik, alsook 4 verschillende webbrowsers, enz, het enige dat ik nog moet testen is het progje Bricksys (AutoCad vervanger voor linux) maar ik verwacht geen noemenswaardige problemen.

Dat de muiscursor eens durft te veranderen, noem ik eigenlijk geen echt probleem !
Enkel de bootsplash-screen is 'zwaar' veranderd; het is nu de bootsplash van Kubuntu ipv de Plymouth.
Maar is dát een probleem ? Ik persoonlijk was wel geschrokken door die agressieve overname, maar uiteindelijk is het een geheugensteun voor me dat deze laptop dan KDE kan draaiën.

Mijn boottijd is ook meer dan behoorlijk; er is geen noemenswaardig verschil met de eerdere Gnome-installatie. Maar toegegeven KDE laadt een tikje trager (grafisch lijkt me die wat zwaarder).

Om een vergelijking te maken: Suse Professional 9.0 (rond anno 2003-2004) heeft ook in de standaardinstallatie een keuzemogelijkheid tussen Gnome en KDE (dat als standaard stond ingesteld).
NOOIT heb ik daarmee een probleem gehad ! (Andere wel , w.o. drivers voor mijn laptop)

Maar zoals ik al zeg, het is een voorlopige, ondertussen al derde, indruk van mijn installatie.

Een complete dualboot Ubuntu en Kubuntu zou beter zijn, maar ik had een eenvoudige switching nodig tussen beide omgevingen om demo's te kunnen geven.

Het is enkel de WiFi die, bij mij, niet goed werkt als ik switch tussen beide omgevingen. MAAR !! Dat probleem heb ik ook op een andere laptop waar enkel Gnome op staat; dus afmelden en vervolgens inloggen = vindt niet ALLE draadloze netwerken in mijn buurt. (In onze flat zijn er 8 detecteerbaar)
Een complete opstart is helaas dan noodzakelijk (vraag me niet waarom), en na die opstart werkt zowel KDE als Gnome perfect al naargelang de keuze.


Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #24 Gepost op: 2011/01/14, 12:26:56 »
Ik ben het hartstikke eens met wat Pjotr stelt. Zelf heb ik tot voor kort (voordat mijn vorige laptop de geest gaf) om dezelfde reden(en) als Pjotr aangeeft een dualboot met Ubuntu en Kubuntu geïnstalleerd, in plaats van KDE naast Gnome in Ubuntu. Ook al hoeft het installeren van meerdere desktopomgevingen naast elkaar niet in alle gevallen problemen te veroorzaken, toch is het - in sommige gevallen althans - "de Goden verzoeken".

"Better safe than sorry", is mijn devies. Ook al vind ik het hartstikke leuk om met Linux te "prutsen", ik voel er weinig voor om de helft van mijn tijd problemen te moeten gaan oplossen. Voor deze manier van computeren hadden we toch al Windo.... euh.... ahum!  XD  

« Laatst bewerkt op: 2011/01/14, 14:33:48 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?