Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op tweede harddisk  (gelezen 1012 keer)

Offline LWM

  • Lid
Ubuntu installeren op tweede harddisk
« Gepost op: 2009/11/13, 14:00:42 »
In mijn pc met Windows XP is een tweede harddisk geplaatst van 20 GB. Die heeft op Conf.scherm, Deze Computer de aanduiding G gekregen. Daarop wil ik Ubuntu 9.10 installeren vanaf een CD.
Als ik de CD plaats, krijg ik de melding 'geen schijf', maar met wat knoppen drukken (ik ben dus geen computerfreak) krijg ik toch de installatieprocedure aan de praat (hoewel de melding 'geen schijf' nog een tijdje blijft staan, want die reageert niet op annuleren of wegklikken).
Tijdens de installatieprocedure kan ik voor installatie van de Linux-partitie echter alleen kiezen uit de Boot, Backup en Recover-partities op mijn primaire harddisk. Dat wil ik dus niet. Hoe krijg ik ik Linux op mijn tweede harddisk?

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op tweede harddisk
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/13, 15:26:39 »
Hoi LWM,

welkom op het forum !

Voor het eerst vraag ik mij af of je de tweede schijf goed hebt aangesloten.
Het best zet je beide scjijven op "CS" oftewel Cable Select.
( http://nl.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA )
Wordt ie bij het opstarten door het BIOS herkend dan ?

Anders moet je dit eerst recht zetten.

En vanaf de ubuntu-live-CD ?  (zonder installeren) 
Kun je in de schijfindeler gparted de tweede schijf zien ?

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/13, 15:28:21 door track »

Offline LWM

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op tweede harddisk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/19, 18:03:00 »
Hallo Track. Sorry dat ik niets meer heb laten horen. De betreffende pc was kort na mijn bericht ter ziele door een defect moederbord nadat eerst de DVD/brander en vervolgens de startknop de geest gaven. Vervolgens maar een nieuwe pc aangeschaft en door alle gedoe de melding van je reactie niet gekregen of gemist.
Op mijn nieuwe pc draait inmiddels Ubuntu naast XP en naast de 500MD disc heb ik ook de 160MB disc van de oude pc erbij laten zetten. Ook dat gaf een hoop gedoe met de grub voordat het werkte en dat is door een kundige kennis opgelost. Ik weer blij.

Tot de update naar Ubuntu 10.4. Daarna kon ik ineens niet meer bij mijn XP (zijn er meer geweest, begrijp ik). Dat is onlangs hersteld (na weer een hoop gedoe met de grub), maar sindsdien kan ik met de XP niet meer op internet en blijft hij zoeken naar drivers van bepaalde hardware. Eerst mijn Devolo's opnieuw met de DVD geinstalleerd en daarna met de KPN-DVD mijn KPN modem-verbinding getracht te herstellen. Krijg dan de melding dat mijn pc niet voldoet omdat ik geen ethernetkaart zou hebben!!  Heerlijk dat Microsoft, maar vanwege itunes en soulseek voor mijn kids moet ik het wel houden.