Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen  (gelezen 8599 keer)

Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Gepost op: 2013/01/31, 13:14:00 »
http://tweakers.net/nieuws/86992/ubuntu-1304-laat-dash-zoekacties-via-centrale-server-lopen.html

Samengevat: alles wat je intypt in de Dash zal standaard naar Canonical gestuurd worden. Gelukkig is het uit te zetten, anders had ik vandaag nog Unity vaarwel gezegd.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/31, 17:44:23 »
En wat is het verschil met een zoekopdracht in Google? (Geen, niet, nauwelijks). Als je niet wilt dat anderen iets over je te weten komen, moet je je internetkabel uit je pc trekken.

Offline brent8800

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/31, 18:19:35 »
En wat is het verschil met een zoekopdracht in Google? (Geen, niet, nauwelijks). Als je niet wilt dat anderen iets over je te weten komen, moet je je internetkabel uit je pc trekken.

Dit vind ik toch wel een verschil. Google is op het "www" en niet je thuis pc waar je prive dingen doet, wat gaat canonical dat nou aan wat je doet?
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/31, 18:23:34 »
Wat je op het web zoekt, zal doorgaans privacygevoeliger zijn dan wat je via de Dash lokaal zoekt (programmanamen, documentnamen, fotonamen, ...).  =D

Maar goed, ik zou het ook uitschakelen.... Al was het "alleen maar" uit principe: ik krijg al snel de kriebels van privacy-aantastingen.

Offline petervs

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/31, 18:24:40 »
En wat is het verschil met een zoekopdracht in Google? (Geen, niet, nauwelijks). Als je niet wilt dat anderen iets over je te weten komen, moet je je internetkabel uit je pc trekken.
Nou, met Google ligt het nogal voor de hand. en dat weet je, google maakt er ook geen geheim van dat ze daar geld mee verdienen. Vind ik ook niet erg.
Laat Canonical eerst maar even van te voren duidelijk aangeven dat ze het doen (een stuk duidelijker dan nu het geval is iig), en wat ze er met die gegevens willen doen.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/31, 20:40:51 »
En wat is het verschil met een zoekopdracht in Google? (Geen, niet, nauwelijks). Als je niet wilt dat anderen iets over je te weten komen, moet je je internetkabel uit je pc trekken.

Dit vind ik toch wel een verschil. Google is op het "www" en niet je thuis pc waar je prive dingen doet, wat gaat canonical dat nou aan wat je doet?

En als je Chromebook je thuisPC is? Niet vergeten dat die dingen steeds populairder worden...

Maar goed, ik vind inderdaad de vergelijking met Google juist.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/31, 20:43:58 »
En als je Chromebook je thuisPC is? Niet vergeten dat die dingen steeds populairder worden...
Dat is inderdaad een nadeel van chroomboekjes, ja.... En daarbij kun je nauwelijks privacy-lekken dichten, want je doet immers alles via de wolkdiensten van Google.  :|

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/01, 16:52:48 »
Wat een onzin zeg, waarom zou ik een locale zoekopdracht via het net willen laten lopen? Het helpt niet de performance hoger te krijgen lijkt mij. Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig? Ik begrijp uit het artikel ook niet de meerwaarde vrees ik.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/01, 16:59:41 »
Wat een onzin zeg, waarom zou ik een locale zoekopdracht via het net willen laten lopen? Het helpt niet de performance hoger te krijgen lijkt mij. Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig? Ik begrijp uit het artikel ook niet de meerwaarde vrees ik.
Zoals in het artikel genoemd gaan er een aantal algoritmen overheen die "revelantere" zoekresultaten zullen genereren. Om dit te realiseren moet je centralisatie toepassen. Daarnaast lijkt het me vanzelfsprekend dat zulke algoritmen niet lokaal worden berekend, omdat Canonical dan volgens de GPL die zou moeten vrijgeven.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/01, 19:54:44 »
Zoals in het artikel genoemd gaan er een aantal algoritmen overheen die "revelantere" zoekresultaten zullen genereren. Om dit te realiseren moet je centralisatie toepassen. Daarnaast lijkt het me vanzelfsprekend dat zulke algoritmen niet lokaal worden berekend, omdat Canonical dan volgens de GPL die zou moeten vrijgeven.
Ik zie de noodzaak van die centralisatie niet helemaal. "Centralisatie" kan ook op de lokale computer gedaan worden.
Dat van de code beschermen klinkt mij waarschijnlijker in de oren.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/01, 20:00:39 »
Zoals in het artikel genoemd gaan er een aantal algoritmen overheen die "revelantere" zoekresultaten zullen genereren. Om dit te realiseren moet je centralisatie toepassen. Daarnaast lijkt het me vanzelfsprekend dat zulke algoritmen niet lokaal worden berekend, omdat Canonical dan volgens de GPL die zou moeten vrijgeven.
Ik zie de noodzaak van die centralisatie niet helemaal. "Centralisatie" kan ook op de lokale computer gedaan worden.
Dat van de code beschermen klinkt mij waarschijnlijker in de oren.

Wat een gemiep MKe. Je kunt het gewoon uitschakelen in Systeeminstellingen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/01, 20:49:15 »
Hmm gemiep?
Tuurlijk kan ik alles uitschakelen, ik kan zelfs mijn modem uitzetten, heel veilig. Ik kan ook gewoon Bodhi erop zetten, bijna net zo veilig, dat is dan ook wat ik gedaan heb. Toch vind ik de koers van Canonical erg vreemd en zet daar mijn vraagtekens bij. Als jij dat niet doet, even goede vrienden, moet je zelf weten.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/01, 21:09:19 »
Natuurlijk mag je sceptisch zijn maar je bent bijna aanvallend hier en dus wijs ik je erop dat je het uit kunt schakelen.

Ik draai eveneens Bodhi (niet vanwege de Dash) dus ik heb er zelf ook geen last van. Maar daarom mag ik er nog wel wat van weten om anderen te kunnen helpen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/01, 21:19:18 »
Natuurlijk mag je sceptisch zijn maar je bent bijna aanvallend hier en dus wijs ik je erop dat je het uit kunt schakelen.

Ik draai eveneens Bodhi (niet vanwege de Dash) dus ik heb er zelf ook geen last van. Maar daarom mag ik er nog wel wat van weten om anderen te kunnen helpen.
Ik reageerde idd wat geïrriteerd, maar dat is alweer over hoor ;)

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/01, 21:52:13 »
Zoals in het artikel genoemd gaan er een aantal algoritmen overheen die "revelantere" zoekresultaten zullen genereren. Om dit te realiseren moet je centralisatie toepassen. Daarnaast lijkt het me vanzelfsprekend dat zulke algoritmen niet lokaal worden berekend, omdat Canonical dan volgens de GPL die zou moeten vrijgeven.
Ik zie de noodzaak van die centralisatie niet helemaal. "Centralisatie" kan ook op de lokale computer gedaan worden.
Dat van de code beschermen klinkt mij waarschijnlijker in de oren.
Nee. Dan kan Canonical natuurlijk nooit een database opbouwen met zoekgedrag.


Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/18, 17:03:56 »
"anonymous browsing?" Dat bestaat niet. Privacy modus bedoelt Mark waarschijnlijk. Tijdje over gedaan ook. Dus geen reclame meer?

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/18, 17:26:33 »
Waarom moet er een opt-in zijn voor anoniem zoeken op mijn eigen computer, iets wat sowieso volgens mij lokaal moet blijven?

En als je zogenaamd zoekresultaten wilt verbeteren, waarom kan je dan niet gewoon van tijd tot tijd anonieme statistieken doorzenden? Waarom moeten alle queries volledig via hun server gerouteerd worden?

Stel me hier serieuze vragen bij. Ofwel weten ze echt niet beter; ofwel willen ze informatie doorverkopen.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/18, 18:38:02 »
Citaat
Waarom moet er een opt-in zijn voor anoniem zoeken op mijn eigen computer, iets wat sowieso volgens mij lokaal moet blijven?

Inderdaad.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/18, 20:33:38 »
Nee. Dan kan Canonical natuurlijk nooit een database opbouwen met zoekgedrag.
die mogen ze op mijn eigen computer bouwen, in mijn homedirectory, waar alleen mijn os en ikzelf in mag kijken. :)

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/18, 20:34:41 »
@leoqunt en SeySayux: Dan luisteren ze eindelijk en dan is het weer niet goed... tjongejonge, eerst wilde ik nog wel sympathie tonen voor de privacy-gevoelige mensen maar het begint moeilijk te worden als men zo star blijft...

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/18, 22:31:31 »
Nee. Dan kan Canonical natuurlijk nooit een database opbouwen met zoekgedrag.
die mogen ze op mijn eigen computer bouwen, in mijn homedirectory, waar alleen mijn os en ikzelf in mag kijken. :)
Leuk bedacht, maar begrijp je wel waarom het niet kan? Dit is juist niet de bedoeling volgens Canonical. Zij willen je namelijk zoekresultaten aanbieden die volgens *hen* relevant zijn.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/19, 00:42:47 »
@leoqunt en SeySayux: Dan luisteren ze eindelijk en dan is het weer niet goed... tjongejonge, eerst wilde ik nog wel sympathie tonen voor de privacy-gevoelige mensen maar het begint moeilijk te worden als men zo star blijft...

Ze luisteren maar half, dat is het probleem. Bovendien is de bewoording die gebruikt wordt ook een beetje raar. Alles wat je zoekt in de Dash zou al anoniem moeten zijn, dat wil zeggen dat er geen data meegestuurd wordt over wie je bent en dat er ook geen identificeerbare data opgeslagen mag worden op de servers van Canonical of derden. Dat ze nu instellingen zouden maken om het nog "anoniemer" te maken is heel vreemd.

Quote van Shuttleworth:
Citaat
* We will make a very bold, clear way for you to turn on and off
network queries across ALL scopes for any given session in the dash.
Think about this like the 'anonymous' mode in your browser. Toggle it,
right there in the Dash, and you are totally certain you are not sending
network traffic. We will aim to enforce this at the kernel level, hence
the CC to Jamie S who leads our security team.

Waarom begint hij over de incognito/privacy modus van browsers? Die sturen ook nog steeds netwerkverkeer het internet op. Wat het grote punt zou moeten zijn is dat al het netwerkverkeer vanuit de Dash stopt!

Verder lossen ze het probleem dat die privacyschendende functies standaard aan staan in plaats van dat het opt-in zou moeten zijn niet op.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/19, 00:52:51 »
Tja, een opt-in genereert vast en zeker niet zo veel inkomsten als de huidige situatie.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #24 Gepost op: 2013/02/19, 06:39:36 »
Nee. Dan kan Canonical natuurlijk nooit een database opbouwen met zoekgedrag.
die mogen ze op mijn eigen computer bouwen, in mijn homedirectory, waar alleen mijn os en ikzelf in mag kijken. :)
Leuk bedacht, maar begrijp je wel waarom het niet kan? Dit is juist niet de bedoeling volgens Canonical. Zij willen je namelijk zoekresultaten aanbieden die volgens *hen* relevant zijn.
yup, dat is duidelijk.