Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm  (gelezen 2296 keer)

Offline tryer

  • Lid
installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Gepost op: 2008/10/12, 12:15:57 »
Ik heb Hardy Heron geïnstalleerd op een nieuwe computer. Dan krijg ik een resolutie van 800 x 600, en ik kan dit niet veranderen. Ik heb een widescreen van 22 inch, LG L226WTQ en een on board videokaart NVIDIA 8300.
Na installatie wil ik de proprietary driver te installeren, vink ik aan, na opstart krijg ik wel de oranje balk, maar daarna blijft het scherm zwart.
Dit heb ik al gedaan:

sudo gedit /etc/usplash.conf
xres=1024
yres=768

Bestand opslaan en sluiten.
Daarna in de terminal:
sudo update-initramfs -u

Hielp niet !

Vervolgens na recovery in de prompt:
sudo dpkg-reconfigure -xserver-xorg

Daarmee kom ik wel weer in bureaublad, maar proprietary driver is niet geïnstalleerd, en kan resolutie nog steeds niet veranderen.

Hoe kan ik een resolutie krijgen van 1440 x 900 (of zo iets) ??


Offline tryer

  • Lid
installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/12, 13:09:20 »
Ik kom er nog niet uit. Dit heb ik volgens bovenstaande tip gedaan:

gksudo displayconfig-gtk , resolutie kan ik niet veranderen

toen: nvidia-settings geïnstalleerd met Synaptic

vervolgens:  gksudo nvidia-settings  dan krijg ik de volgende melding:

You do not appear to be using the NVIDIA X driver. Please edit your X configuration file (just run `nvidia-xconfig` as root), and restart the X server

toen gedaan in de terminal:  sudo nvidia-xconfig  opnieuw Ubuntu opgestart,
resultaat:  kan settings resolutie niet veranderen !

Wie kan me verder helpen  ??

myper

  • Gast
installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/12, 13:17:26 »
als je 'xrandr -q ' doet, wat krijg je dan?

Staat het vinkje nog steeds aan voor proprietary drivers van nvidia?

Offline tryer

  • Lid
installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/12, 13:52:26 »
nee, het vinkje staat niet aan, want dan krijg ik geen beeld na opstart ! Zal zo meteen ook  'xrandr -q ', proberen, ben nu noodgedwongen in Windows bezig !

myper

  • Gast
installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/12, 13:58:40 »
xrandr -q, geeft alleen een overzicht van de beschikbare resoluties die je dan vervolgens kan activeren door -q te vervangem met -s (bv: xrandr -s 640x480).
Deze zal enkel voor de huidige sessie gelden. Als je daar je reso niet kan veranderen en je blijft problemen ondervinden dan kan je altijd je nvidia drivers verwijderen en rechtstreeks bij nvidia de drivers downloaden (http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_177.80.html ). De installatie is vrij eenvoudig.

Offline tryer

  • Lid
installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/12, 21:31:32 »
O.k., alvast bedankt voor je antwoord, heb vandaag geen tijd meer, ga er van de week mee aan de slag.

mickvdv

  • Gast
installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/12, 22:48:39 »
Om de resolutie terug te krijgen doe ik altijd:

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

LET WEL: De nvidiadrivers zijn dan niet in gebruik, om die weer te activeren: sudo nvidia-xconfig en dan ctrl alt backspace

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/12, 23:23:53 »
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Dat werkt sinds Hardy niet meer.
Je moet nu opstarten via de recovery mode en kiezen voor "fix x server" of iets dergelijks.

mickvdv

  • Gast
installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/13, 09:14:58 »
Bij mij nog wel (hardy). Je kan idd ook voor fix x server kiezen. (K weet niet wat het verschil is)

Offline tryer

  • Lid
installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/16, 21:35:19 »
het is me uiteindelijk gelukt na 2 herinstallatie Hardy om met het commando  "gksudo displayconfig-gtk"  de vesa algeme instelling een schermresolutie te krijgen van 1680 x 1050.

http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_177.80.html

Dit is ook de resolutie die mijn 22"" scherm kan hebben.  Het scherm stond niet genoemd bij de keuzes die je kon maken, ik heb de algemene instelling genomen  met de resolutie 1680 x 1050. Echter ik gebruikte op dit scherm altijd de resolutie 1440 x 900, en dat behoort niet tot de opties die je kunt kiezen, ik vind het jammer dat ik niet de NVIDIA-diver kan installeren die wel de optie heeft van 1440 x 900.

Heb ook nog  " nvidia-settings" geinstalleerd en nogmaal de propretiary driver aangevinkt, computer opnieuw opgestart, maar dan krijg ik weer een zwart scherm na opstart. Met recovery en x-server weer hersteld en weer met de vesa-instelling weer de resolutie 1680 x 1050 gekregen.

toen driver gedownload van eerder genoemde : http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_177.80.html vervolgens gebruiksaanwijzing:

STEP 1: Review the NVIDIA Software License.

You will need to accept this license prior to downloading any files.

STEP 2: Download the Driver File
Download - NVIDIA-Linux-x86_64-177.80-pkg2.run

SuSE users: please read the SuSE NVIDIA Installer HOWTO before downloading the driver.

STEP 3: Install
Type "sh NVIDIA-Linux-x86_64-177.80-pkg2.run" to install the driver. NVIDIA now provides a utility to assist you with configuration of your X server configuration file. Please see Chapter 3 of the README or run 'man nvidia-xconfig' for details on usage. Instructions for those wishing to edit their X config file by hand can also be found in the README.

If you have any questions or problems, please check the NVIDIA Linux discussion forum. If you don't find an answer to your question there, you can send email (in English) to linux-bugs@nvidia.com.

When emailing linux-bugs@nvidia.com, please attach an nvidia-bug-report.log, which is generated by running "nvidia-bug-report.sh".

Ik kan de driver echter niet openen met "sh NVIDIA-Linux-x86_64-177.80-pkg2.run"  dan krijg ik het antwoord: "Can't open NVIDIA-Linux-x86_64-177.80-pkg2.run" .

Wie heeft een oplossing ??

installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/16, 23:41:13 »
Hallo tryer, wat zegt lspci | grep -i vga in een terminal?
Kom net tegen dat je het met EnvyNG moet proberen. Hoe dat precies werkt weet ik helaas niet. Andere forumites kunnen dat wel uitleggen denk ik. En anders kun je wachten op Intrepid, daar zit geloof ik de 177 driver in ipv de 169. En dat gaat sowieso wel werken.

Offline tryer

  • Lid
installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/16, 23:47:52 »
Dan krijg ik als antwoord:

02:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation Unknown device 0848 (rev a2)

Ik gebruik een widescreen LG W226WTQ, ik denk dat de driver van NVIDIA niet goed samen kan werken met een widescreen.

Offline joop905

  • Lid
installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/17, 00:05:53 »
Citaat van: tryer
sudo gedit /etc/usplash.conf
xres=1024
yres=768

Bestand opslaan en sluiten.
Daarna in de terminal:
sudo update-initramfs -u
ik dacht dat het dit was.
    sudo update-initramfs -u -k `uname -r`GrJ.

Offline tryer

  • Lid
installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/17, 00:31:33 »
Ik heb het gehaald uit de documentatie van de info "na het installeren"  Daar staat het commando
bij vraag 6: http://wiki.ubuntu-nl.org/TipsEnTrucs

Ik heb er overigens later aan de hand van andere info die ik op een site tegenkwam: 1280 x 1024

Offline heir4c

  • Lid
installeren proprietary driver lukt niet zwart scherm
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/18, 01:21:02 »
Hallo tryer, ik ben zelf een leek, maar heb zelf problemen gehad met nvidia. (nu nog met betrekking tot compiz)
Een paar tips die hopelijk iets opleveren:
Kijk in bios. daar staat ergens iets over PnP ( dit is Plug and Play ) dat gecontroleerd kan worden door ofwel het bios ofwel het Operating System O/S (of OS) dat moet op 'No'

Klik de proprietary driver indien er één kan aangeklikt worden.

Druk op Ctrl+Alt+Backspace, hierbij word alles zwart en word het inlogscherm herladen, log opnieuw in.  (als dit niet lukt wacht hier dan mee tot je het onderstaande gedaan hebt)

Kijk dan eens naar Systeem>Voorkeuren>Hoofdmenu (mijn installatie is in het nederlands, is dit engels bij u dan moet je even zoeken)
Klik in het menu de optie 'Overige' aan en vink dan 'Schermen en Weergave' aan. Sluit alles.
Ga naar Toepassingen>overige>Schermen en Weergave
De rest wijst zichzelf uit. Vergeet niet te testen (zie de button 'test' )

Of in terminal: gksudo displayconfig-gtk  (vergeet erna niet af te sluiten met 'exit' in te tikken.)

Op deze manier komt je scherm en andere gegevens in /etc/X11/xorg.conf. te staan.

Succes en de moed niet opgeven.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu