Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oude kernels verwijderen  (gelezen 2573 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Oude kernels verwijderen
« Gepost op: 2017/03/30, 21:04:49 »
In de beschrijving van Pjotr staat in https://sites.google.com/site/computertip/schoonoude kernels verwijderen het laatste punt 5c . Dit commando heb ik uitgevoerd maar hij zegt dat het bestand niet gevonden is. Wie weet wat ik hiermee moet doen  :'(? Ik heb Xubuntu 16.04 LTS.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Oude kernels verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/30, 21:58:19 »
Zo te zien heb je maar 2 kernels, de nieuwste en een oudere als reserve.
Dit hoort zo!
Zelf doe ik het opruimen automatisch iedere dag met:sudo apt autoremoveDat laat de 2 nieuwste kernels staan en verwijderd alle niet meer gebruikte (achter gebleven) dingen op.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Oude kernels verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/30, 22:13:24 »
Zo te zien heb je maar 2 kernels, de nieuwste en een oudere als reserve.
Dit hoort zo!
Zelf doe ik het opruimen automatisch iedere dag met:sudo apt autoremoveDat laat de 2 nieuwste kernels staan en verwijderd alle niet meer gebruikte (achter gebleven) dingen op.
Dus als ik sudo apt autoremove In voer dan hoef ik op de laptop niets meer te doen maar op de desktop, moet ik dan eerst de lijst van punt 5 van Pjotr afwerken en daarna dat commando sudo apt autoremove in voeren? Wordt dan ook Grub bijgewerkt waar ik de keuze kan maken tussen Xubuntu of W10 ?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Oude kernels verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/30, 22:53:26 »
Dus als ik sudo apt autoremove In voer dan hoef ik op de laptop niets meer te doen maar op de desktop, moet ik dan eerst de lijst van punt 5 van Pjotr afwerken en daarna dat commando sudo apt autoremove in voeren? Wordt dan ook Grub bijgewerkt waar ik de keuze kan maken tussen Xubuntu of W10 ?
Die lijst hoef je (volgens mijn geheugen) in 16.04 niet meer te gebruiken (Pjotr, dat klopt toch?).
Dus ook op de desktop gaat het gewoon d.m.v. sudo apt autoremove.
Grub wordt bijgewerkt bij iedere verwijdering en/of installeren van een kernel.
Zelf start ik een bash file:
#! /bin/bash
sudo apt-key update        ## controleer de sleutels
sudo apt update                ## Nieuwe lijsten ophalen
sudo apt upgrade              ## Normale updates installeren
sudo apt dist-upgrade     ## Ook de "moeilijke" dingen upgraden
sudo apt autoremove      ## Verwijder ongebruikte files
sudo apt clean                    ## Verwijder binnengehaalde files die geïnstalleerd zijn
Deze file staat in de map bin van mijn home map, dus als home/ron/bin/up
Files die in deze bin map staan, worden automatisch in het path gezet bij een (re)boot.
Met Thunar (de verkenner) en de rechter muistoets kan je bij eigenschappen aanvinken, dat de file uitvoerbaar (programma) moet zijn, als het goed gaat hoef je alleen up in te tikken en doet het script de rest.
Opstarten kan ook met sh /home/ron/bin/up waarbij je de naam wel moet veranderen :lol:

Een heel verhaal Henk, kan je het nog volgen?
« Laatst bewerkt op: 2017/03/30, 22:55:07 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oude kernels verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/30, 23:05:28 »
Met sudo purge-old-kernels (zoals beschreven in mijn handleiding) hoef je de verderstrekkende, en dus risicovollere, autoremove niet uit te voeren.  :)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Oude kernels verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/30, 23:10:18 »
Dus als ik sudo apt autoremove In voer dan hoef ik op de laptop niets meer te doen maar op de desktop, moet ik dan eerst de lijst van punt 5 van Pjotr afwerken en daarna dat commando sudo apt autoremove in voeren? Wordt dan ook Grub bijgewerkt waar ik de keuze kan maken tussen Xubuntu of W10 ?
Die lijst hoef je (volgens mijn geheugen) in 16.04 niet meer te gebruiken (Pjotr, dat klopt toch?).
Dus ook op de desktop gaat het gewoon d.m.v. sudo apt autoremove.
Grub wordt bijgewerkt bij iedere verwijdering en/of installeren van een kernel.
Zelf start ik een bash file:
#! /bin/bash
sudo apt-key update        ## controleer de sleutels
sudo apt update                ## Nieuwe lijsten ophalen
sudo apt upgrade              ## Normale updates installeren
sudo apt dist-upgrade     ## Ook de "moeilijke" dingen upgraden
sudo apt autoremove      ## Verwijder ongebruikte files
sudo apt clean                    ## Verwijder binnengehaalde files die geïnstalleerd zijn
Deze file staat in de map bin van mijn home map, dus als home/ron/bin/up
Files die in deze bin map staan, worden automatisch in het path gezet bij een (re)boot.
Met Thunar (de verkenner) en de rechter muistoets kan je bij eigenschappen aanvinken, dat de file uitvoerbaar (programma) moet zijn, als het goed gaat hoef je alleen up in te tikken en doet het script de rest.
Opstarten kan ook met sh /home/ron/bin/up waarbij je de naam wel moet veranderen :lol:

Een heel verhaal Henk, kan je het nog volgen?
Bedank Ron, moet ik nog allemaal nakijken :| :|.
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Oude kernels verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/30, 23:13:29 »
Zelf doe ik het opruimen automatisch iedere dag met:sudo apt autoremoveDat laat de 2 nieuwste kernels staan en verwijderd alle niet meer gebruikte (achter gebleven) dingen op.

Iedere dag ja Ron?
Ik heb het op deze al een aantal maanden niet gedaan en afgelopen week zijn er een stuk of 7-8 verwijderd. Dan zou redelijkerwijs elke week voldoende zijn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Oude kernels verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/30, 23:27:41 »
Met sudo purge-old-kernels (zoals beschreven in mijn handleiding) hoef je de verderstrekkende, en dus risicovollere, autoremove niet uit te voeren.  :)
Pjotr, waar is dit sudo rm -v /boot/*.old-dkms commando dan voor want in mijn bijlage staat dat hij het bestand niet kan vinden.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Oude kernels verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/31, 09:33:58 »
Ik heb het op deze al een aantal maanden niet gedaan en afgelopen week zijn er een stuk of 7-8 verwijderd.
Dan zou redelijkerwijs elke week voldoende zijn.
Sterker, ik doe het 3x per dag :lol:
Maar dat komt, omdat ik één script heb, dat alles regelt en dat start ik bij iedere (re)boot.
Het systeem gaat alleen uit, tijdens de maaltijd en als ik op bed lig...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Oude kernels verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/31, 10:14:00 »
Sterker, ik doe het 3x per dag :lol:

Daar hebben we het nu niet over Ron. We hebben het nu over kernels verwijderen.  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oude kernels verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/31, 12:18:25 »
Met sudo purge-old-kernels (zoals beschreven in mijn handleiding) hoef je de verderstrekkende, en dus risicovollere, autoremove niet uit te voeren.  :)
Pjotr, waar is dit sudo rm -v /boot/*.old-dkms commando dan voor want in mijn bijlage staat dat hij het bestand niet kan vinden.
Geen probleem. Soms is die laatste opdracht inderdaad overbodig. Hoofdzaak is purge-old-kernels, en die heb je met succes uitgevoerd.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Oude kernels verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/31, 12:35:35 »
Met sudo purge-old-kernels (zoals beschreven in mijn handleiding) hoef je de verderstrekkende, en dus risicovollere, autoremove niet uit te voeren.  :)
Pjotr, waar is dit sudo rm -v /boot/*.old-dkms commando dan voor want in mijn bijlage staat dat hij het bestand niet kan vinden.
Geen probleem. Soms is die laatste opdracht inderdaad overbodig. Hoofdzaak is purge-old-kernels, en die heb je met succes uitgevoerd.
bedankt,  :) :)Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Oude kernels verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2017/03/31, 17:39:30 »
Met sudo purge-old-kernels (zoals beschreven in mijn handleiding) hoef je de verderstrekkende, en dus risicovollere, autoremove niet uit te voeren.  :)

Wat doet dan
sudo apt-get autoclean && sudo apt-get autoremove
wat ook vaak opgegooid wordt?

En waarom is dat risicovoller?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oude kernels verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2017/03/31, 20:14:24 »
Met sudo purge-old-kernels (zoals beschreven in mijn handleiding) hoef je de verderstrekkende, en dus risicovollere, autoremove niet uit te voeren.  :)

Wat doet dan
sudo apt-get autoclean && sudo apt-get autoremove
wat ook vaak opgegooid wordt?

En waarom is dat risicovoller?
man apt-get