Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Java updaten  (gelezen 23959 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Java updaten
« Reactie #50 Gepost op: 2009/04/22, 10:51:56 »
De pakketbeheerder is wel actief zoals je kan zien op http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/multiverse/s/sun-java6/

Dit zijn officiële Ubuntu pakketen gemaakt (zie details in GDebi pakketinstallatie) door Matthias Klose, de pakketbeheerder.

Java versie6 update 13 is vanaf 25 maart 2009 beschikbaar gesteld door Sun en het Ubuntu pakket 6-13-1 is van 30 maart 2009. En ik sluit niet uit dat een 6-13-0 pakket al eerder beschikbaar was. Kortom er wordt wel degelijk en snel onderhoud uitgevoerd.

Bij de java (multiverse) pakketen staat vermeld: Canonical levert geen updates voor sun-java6-jre. Sommige updates worden wel geleverd door de Ubuntugemeenschap. Nu, zijn die geleverd en is de 'hamvraag' waarom komen deze pakketten niet door via een automatische update?

Kan dat een bewuste keuze zijn? Bijvoorbeeld update 10 is al beschikbaar sinds oktober 2008 maar ook deze update komt niet via een automatische update in Hardy.

Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Java updaten
« Reactie #51 Gepost op: 2009/04/22, 11:03:08 »
De pakketbeheerder is wel actief zoals je kan zien op http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/multiverse/s/sun-java6/

Dit zijn officiële Ubuntu pakketen gemaakt (zie details in GDebi pakketinstallatie) door Matthias Klose, de pakketbeheerder.

Java versie6 update 13 is vanaf 25 maart 2009 beschikbaar gesteld door Sun en het Ubuntu pakket 6-13-1 is van 30 maart 2009. En ik sluit niet uit dat een 6-13-0 pakket al eerder beschikbaar was. Kortom er wordt wel degelijk en snel onderhoud uitgevoerd.

Bij de java (multiverse) pakketen staat vermeld: Canonical levert geen updates voor sun-java6-jre. Sommige updates worden wel geleverd door de Ubuntugemeenschap. Nu, zijn die geleverd en is de 'hamvraag' waarom komen deze pakketten niet door via een automatische update?

Kan dat een bewuste keuze zijn? Bijvoorbeeld update 10 is al beschikbaar sinds oktober 2008 maar ook deze update komt niet via een automatische update in Hardy.



Vreemd, ja. Ik kan me niet voorstellen dat dit een bewuste keuze is.

De Multiverse-beheerder vanuit de gemeenschap, moet er immers gewoon voor zorgen dat zijn pakketten veilig blijven..... Ook Hardy en Intrepid *moeten* dus de veiligheidsupdates van JRE krijgen. Het moet niet gekker worden....   :-)

Re: Java updaten
« Reactie #52 Gepost op: 2009/04/22, 13:56:39 »
Ik heb het artikel even wat bijgeschaafd op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en opbouw.

Offline Tom

  • Lid
Re: Java updaten
« Reactie #53 Gepost op: 2009/04/22, 14:01:50 »
Zwaar tegen mijn principe maar hij staat er op.

Getest en voor goed bevonden. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/04/22, 18:41:01 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Java updaten
« Reactie #54 Gepost op: 2009/05/02, 18:37:50 »
@leoquant: zou je het toch eens willen aankaarten bij hogerhand? Er gebeurt helemaal niks en de pakketbeheerder reageert niet. Noch op Launchpad, noch op persoonlijke e-mail.

Ik heb inmiddels mijn multimediapagina aangevuld met een eenvoudige instructie voor 8.04, om het bij te spijkeren: http://sites.google.com/site/computertip/multimedia
(punt 2)

Maar ik wil daar zo snel mogelijk vanaf, want het zou niet nodig moeten zijn. Enfin, daar zijn we het allen over eens....

Ik ben benieuwd of jij meer kunt bereiken.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Java updaten
« Reactie #55 Gepost op: 2009/05/02, 19:39:32 »
Pjotr, er wordt niet gereageerd. Nada. Ook zit ik te wachten op een reactie van jono over het stichtingsverhaal. Geen bevestiging van de mail, weer niks.  ??? Ik vat het maar niet persoonlijk op, in de diverse java bugs draadjes op launchpad wordt niet gereageerd, enkel bevestigd/onderstreept uiteraard, tja en het eerste bericht van Jan mbt verkenning van een stichting, is ook alweer van begin februari, hij is er later op teruggekomen, ik nu weer.....Jammer. Ik vrees dat deze onderwerpen op ignore staan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Java updaten
« Reactie #56 Gepost op: 2009/05/02, 19:49:47 »
Slechte zaak. En in een IRC-vergadering van Ubuntu Members? Dan *moeten* ze wel reageren, toch?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Java updaten
« Reactie #57 Gepost op: 2009/05/02, 20:00:43 »
Slechte zaak. En in een IRC-vergadering van Ubuntu Members? Dan *moeten* ze wel reageren, toch?

Niet dat ik weet pjotr. Jono bivakkeert regelmatig bij Ubuntu women op IRC, maar ik ben eerlijk meer van een berichtje, even melden, (  :rolleyes: ) ipv iemand pingen op IRC. Op IRC zit ik hooguit 15 minuutjes per dag, en ga niet "wachten" op reacties.
Enkel op launchpad (beta) wil ik wel eens langer rondhangen.....

Re: Java updaten
« Reactie #58 Gepost op: 2009/05/03, 21:27:17 »
Ik heb een voorstel voor dit artikel. Zullen we dit artikel gewoon overzetten naar de officiële wiki, naar het gevorderden gedeelte? Dan weten gevorderden hoe ze het moeten doen...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Java updaten
« Reactie #59 Gepost op: 2009/05/04, 00:13:33 »
Is een idee. Voor de duidelijkheid bedoel je op http://wiki.ubuntu-nl.org/Overig onder Gevorderden?

Recente ontwikkeling (Jaunty 9.04) is dat de {x|u}buntu installatie geen sun-java meer in het restricted-extras pakket heeft maar openJDK. Moet daar nog een opmerking over worden gemaakt? Overigens blijft bij een upgrade sun-java6 behouden als dit was geïnstalleerd.

En Kubuntu-restricted-extras van 9.04 bevat wel (of nog wel?) de sun-java6.

Naast het gevorderde deel zie ik dit ook als kandidaat voor een (dan nog op te zetten) niet-officieel (lees: door alle wiki-gebruikers te onderhouden) deel van de wiki. Zie ook het topic http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/inhoudelijke-wiki-richtlijnen

Voor de duidelijkheid: Deze documentatie is heel goed en waardevol en zou volgens mij goed in de ubuntu-nl documentatie passen. De vraag is dus alleen op welke plek past dit het beste.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Java updaten
« Reactie #60 Gepost op: 2009/05/04, 11:11:08 »
In dat geval kunnen we beter even wachten tot jou plannen m.b.t. de richtlijnen gaan worden uitgevoerd. Dan zien we wel waar het het beste past :)

En de restricted extras bevatten wél sun-java-6

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Java updaten
« Reactie #61 Gepost op: 2009/05/04, 11:48:23 »
En de restricted extras bevatten wél sun-java-6
Vanaf 9.04 bevat alleen (nog?) de Kubuntu restriced-extras sun-java6. In de versies voor ubuntu en xubuntu is deze vervangen door openJDK. Uiteraard kan je zelf openJDK weer vervangen door sun-java6.
Zie ook:
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/java-runtime-niet-in-ubuntu-restricted-extras/
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ubuntu-restricted-extras/+bug/337832
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Java updaten
« Reactie #62 Gepost op: 2009/05/04, 11:58:00 »
Alleen in 7.10 (als ik het me goed herinner) zat OpenJDK in ubuntu-restricted-extras. Sindsdien zit OpenJDK daar niet meer in.

Was ook niet logisch, trouwens: OpenJDK is immers niet "restricted"!

Overigens vind ik OpenJDK nog steeds geen volwaardige vervanger voor JRE. Totdat het dat wel is, hoort JRE gewoon in ubuntu-restricted-extras te zitten. Dat is althans mijn mening.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/04, 12:00:47 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Java updaten
« Reactie #63 Gepost op: 2009/05/04, 13:17:38 »
Alleen in 7.10 (als ik het me goed herinner) zat OpenJDK in ubuntu-restricted-extras. Sindsdien zit OpenJDK daar niet meer in.

Was ook niet logisch, trouwens: OpenJDK is immers niet "restricted"!
Zo heb ik het niet bedoelt: In 9.04 zit geen sun-java6 meer in de ubuntu-restricted-extras. En dat wil niet zeggen dat OpenJDK daar nu in zit. Dat zou inderdaad niet logisch zijn. OpenJDK wordt zonodig geïnstalleerd als je een java site bezoekt of kan zelf worden toegevoegd.

Overigens vind ik OpenJDK nog steeds geen volwaardige vervanger voor JRE. Totdat het dat wel is, hoort JRE gewoon in ubuntu-restricted-extras te zitten. Dat is althans mijn mening.
Hier gebruik ik op sommige systemen ook de sun-versie omdat de OpenJDK inderdaad niet werkt met bepaalde toepassingen. Helaas pindakaas. Maar de beheerder(s) van de restricted-extras hebben een andere mening zoals je in de toelichting op lanchpad kan lezen.

Als we het hier niet mee eens zijn kan het beste een reactie op lauchpad geplaatst worden om deze beslissing te heroverwegen.

Het artikel waar het hier om gaat http://wiki.ubuntu-nl.org/community/JavaUpdaten is geschreven voor de release van 9.04 en ging er van uit dat de laatste sun-java6 in 9.04 geïnstalleerd wordt. Op zich is de laatste sun-java6 versie in 9.04 multiverse aanwezig maar deze moet nu dus expliciet geïnstalleerd worden. Vandaar mijn vraag of hierover een opmerking toegevoegd moet worden.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Java updaten
« Reactie #64 Gepost op: 2009/05/04, 13:20:32 »
Hoeft niet te worden toegevoegd aan mijn artikel, mijne gaat slechts over het handmatig updaten van Java.