Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: QT programma's pakket maken  (gelezen 3019 keer)

Offline maxpower

  • Lid
QT programma's pakket maken
« Gepost op: 2009/09/17, 19:15:59 »
Hallo,

Ik ben met qtcreator aan het programmeren geslagen, en ik kom er steeds beter in. En begin het ook steeds leuker te vidnen. Nu heb ik een programamtje die ik op een andere pc ter demonstratie ergens wil installeren.. Dus nu mijn vraag: hoe maak ik van mijn programamtje een package.. Hoe fix ik de benodigdheden er in enz?

Ik zou hem graag voor zowel linux als windows uit brengen..  IEmand die me hier mee kan helpen?

Alvast bedankt,

Mark

Re: QT programma's pakket maken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/17, 19:40:22 »
Voor Windows kunt ge py2exe gebruiken. Hiermee maakt ge een pakket waar alles al inzit (Python, Qt in uw geval), en kan dan zo op een andere Windows pc gebruikt worden.

Wat voor een pakketje wilt ge maken voor Linux? Gewoon een tar.gz of een deb/rpm? Een tar.gz is gewoon een archief, dus dat is helemaal niet zo moeilijk. En als het wat goed geprogrammeerd is, zou dat vanuit 1 map ook op elke Linux pc moeten werken.
Een deb/rpm maken is iets moeilijker, maar kan ook. https://wiki.ubuntu.com/PackagingGuide/Python

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: QT programma's pakket maken
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/17, 22:10:35 »
Wie zegt dat er Python wordt gebruikt? Aangezien er Qt Creator wordt gebruikt is het wellicht gewoon C++.
Manieren voor deployment op verschillende OS'en vind je hier: http://doc.qt.nokia.com/4.5/deployment.html
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: QT programma's pakket maken
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/18, 01:40:45 »
Inderdaad, geen idee waarom. Waarschijnlijk net iets anders over Python gelezen. Oepsie :).

Re: QT programma's pakket maken
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/18, 09:28:00 »
Een programma om Deb's te maken kan je hier vinden: http://debcreator.cmsoft.net/

Offline maxpower

  • Lid
Re: QT programma's pakket maken
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/19, 12:02:32 »
Dat van die deb is idd handig, en hoe compile ik em voor windows en zorg ik dat qt zonodig mee word geinstalleerd enz?

Re: QT programma's pakket maken
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/19, 15:20:50 »
Ik denk dat het beste is om op Windows statisch te linken, en NSIS voor de installer te gebruiken.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline maxpower

  • Lid
Re: QT programma's pakket maken
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/19, 15:55:37 »
Oke, thnx

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: QT programma's pakket maken
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/19, 17:55:54 »
Statisch linken mag niet zomaar bij LGPL licensed libraries indien je geen extra maatregelen neemt en indien je programma zelf niet LGPL-licensed is.
Ook is het niet _nodig_ om een installer te maken, maar NSIS is indien je dat wil wel een mogelijkheid.

Gewoon de benodigde .dll's in dezelfde map als je executable plaatsen (of ze in system32/ laten installeren) is voldoende.
Meestal kiest men voor de 1e optie zodat de .dll's ook weer mee gedeïnstalleerd kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/19, 18:03:24 door profoX »
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline mubi

  • Lid
Re: QT programma's pakket maken
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/09, 00:58:31 »
Om te compilen voor windows best Qt ook op windows installeren en je code daar compileren.
Normaal moet je niets aan je code wijzigen zolang je binnen Qt blijft en niks fancy doet.

Installer maken onder windows gaat gemakkelijk en snel met NSIS.
Of als het gwn om te testen is, alle libs (dll's in windows) die je nodig hebt in 1 mapje steken samen met de executible.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: QT programma's pakket maken
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/09, 10:21:22 »
Wie zegt dat er Python wordt gebruikt? Aangezien er Qt Creator wordt gebruikt is het wellicht gewoon C++.
Manieren voor deployment op verschillende OS'en vind je hier: http://doc.qt.nokia.com/4.5/deployment.html

Ik kan nergens op de site vinden dat je met QtQreator ook Python kan programmeren? Is hier ene plugin voor dan?
QtQreator ziet er goed uit...lijkt me leuk om te proberen...

Re: QT programma's pakket maken
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/09, 17:03:44 »
Statisch linken mag niet zomaar bij LGPL licensed libraries indien je geen extra maatregelen neemt en indien je programma zelf niet LGPL-licensed is.
Erm, what the?

En dat is dan 'vrije' software? Geef mij dan toch maar de LSPL :P
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: QT programma's pakket maken
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/09, 20:42:05 »
leendert: op dit moment nog niet.. misschien in de toekomst.. :) het is open source en plugin-based.. maar iemand moet er de tijd insteken... misschien dat de mensen achter de nieuwe PyQt bindings (PySide) nog wel zoiets zullen doen als PySide "af" is...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)