Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk linux pakket voor server file, mail, web en firewall - VOIP  (gelezen 1619 keer)

Gast

  • Gast
Hallo allemaal,

Ik wil een server opzetten voor file, mail, web en evt. later als firewall.
Eventuueel wil de server gebruiken voor VOIP en koppelen aan de draadloze huistelefoon.

Mijn voor keur gaan uit naar een pakket met een web interface. Daar de server in een donker hoekje komt te sttan.

Het is een draadloos netwerk wrt54g. de server wordt met een lan verbinding aangesloten op de router.

hardware p133 64 MB

Alle computers draaien met XP.

Is Ubuntu een goede keuze als server pakket of zijn er andere linux programa's die beter aansluiten op de hardware en mijn wensen.

Ik heb geen ervaring met linux.

Ik ben benieuwd naar jullie mening

grt,

Roger

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Welk linux pakket voor server file, mail, web en firewall - VOIP
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/28, 19:31:36 »
Ik denk dat de Ubuntu server versie voor u wel geschikt is.
zijt ge van plan om er een grafische schil bij te plaatsen of is in tekstmode werken voldoende voor u?
Ik vermoed dat op die P133 64mb geen XP staat?

Want met 64mb blijven er niet veel opties over om een desktopje erop te zetten. Fluxbox misschien?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Welk linux pakket voor server file, mail, web en firewall - VOIP
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/29, 13:16:24 »
Die server-versie is wel alleen met tekstinterface natuurlijk. Als je (nog) niet zo thuis bent met de commandline, dan kun je ook de LiveCD versie nemen, deze installeren en dan met behulp van Synaptic de server software van je keus installeren. Administreren kun je dan doen met een pakket als Webmin. Als alles draait als je wilt dan schakel je de grafische interface gewoon uit en draait het hele ding als een "echte" server.

Weliswaar zal je een beetje geduld in acht moeten nemen met zo'n oud bakkie, maar ik vermoed dat het voor dit doel nog wel te doen is.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Welk linux pakket voor server file, mail, web en firewall - VOIP
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/29, 13:20:08 »
Met de livecd zal het je niet lukken op 64mb ram, met de alternate waarschijnlijk wel

Gast

  • Gast
Welk linux pakket voor server file, mail, web en firewall - VOIP
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/29, 21:53:22 »
Ik type dit op een PII 300 met 256 MB ram en Ubuntu 6.10. Ik moet er niet aan denken om dit te doen met maar 64 MB en een PI 133...

Laat staan het installeren van Apache, Sendmail, Samba etc voor de gewenste doelstellingen van de TS. In de CLI modus zal het wel lukken, afhankelijk van het aantal gebruikers.

Maar de topicstarter geeft aan niet bekend te zijn met Linux en waarschijnlijk dan ook de command line. Installeren van een web, mail en file server wordt dan een hele klus...

Mijn advies:

1) Unix commando's, het TCP/IP protocol en nog heel veel meer gaan leren, maar  wel allemaal gratis.

2) Koop gewoon een server met Windows Server 2003 erop en doe klikker die klik... Kosten navenant.

Maar " even" web, mail en fileserver installeren op een dergelijke config voor een onbekend aantal gebruikers gaat denk ik niet zomaar lukken.

Succes!

Gast

  • Gast
Welk linux pakket voor server file, mail, web en firewall - VOIP
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/29, 22:36:22 »
Goed nieuws ik heb vandaag een andere computer gescoord voor 2 euro op de rommelmarkt
P2 400 mhz 128MB
Lijkt me meer geschikt voor mijn wensen.
welke pakket kan ik het beste installeren..

grt

Roger

markei

  • Gast
Welk linux pakket voor server file, mail, web en firewall - VOIP
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/30, 01:00:43 »
Denk toch dat je het beste met grafisch schil kan gaan werken.

Probeer eens Xubuntu. Even kiezen voor Alternate CD

Offline jgoor

  • Lid
Welk linux pakket voor server file, mail, web en firewall - VOIP
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/02, 09:34:06 »
Let op die VOIP toepassing: dit is kritisch ivm onderbrekingen van het signaal. 400mhz is al heel aardig, maar ik zou voor nog eens 2 euro ;-) het geheugen opkrikken: daar wordt Linux altijd vrolijk van. Beter bijv. 400MHz/512Mb dan 1GHz/128Mb (bij wijze van..)
Voorts kan ik het niet nalaten bij een verscheidenheid aan toepassingen zoals hier genoemd Xen virtualisatie te promoten. Indien voldoende geheugen kan je leuk tot 5 servertjes draaien (waarvan 1 bijv. test server op welke je grote updates uitprobeerd)

Maar... in principe moet het met 128Mb wel kunnen hoor.. nogmaals.. Met VOIP weet ik het niet zo zeker als er bijv. een spamfilter en/of virusscanner staat te draaien en je gaat VOIP'en...

Gelet op de toepassing (in een donker hoekje neerzetten) zou ik echter een server installatie adviseren, evt. met webinterfaces voor het pakketbeheer.