Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe aanwinst voor Ubuntu !0.04  (gelezen 1142 keer)

Offline winbutu

  • Lid
Nieuwe aanwinst voor Ubuntu !0.04
« Gepost op: 2010/08/04, 19:07:22 »
hoi ik zal mij eerst kort voorstellen noem me maar winbutu was een windows gebruiker vanaf twee weken terug ben voor goed over gestapt naar ubuntu vandaar winbutu.Ik ben gestart met ms-dos/ windows '95 tot heden vista .
Ik heb Ubuntu 10.04 geinstalleerd ik ben er niet bekend mee dus je zult vaker van mij horen.

mijn vraag ik heb problemen met de drivers en was opzoek naar een vergelijkbaar programma als Driver genius pro van windows voor Ubuntu natuurlijk ik heb alles wat met windows te maken had weg gegeven of weg gegooid voor een nieuwe start nieuwe tijdperk voor mij de linux ik ben er achter gekomen dat je via hardware / stuurprogramma's in ubuntu de drivers kan downloaden maar hij is niet wat ik zoek ik wil een driver update backup programma net als driver genius zodat mocht het een keer fout gaan met mijn ubuntu dan kan ik de drivers zo terug halen vanaf mijn extern hdd. ik moet toegeven het is pittig voor een beginner maar ik ben een snelle leerling bij een duidelijke leeraar die de stappen uitlegt als of hij het ook opnieuw leert. Ik zal wellicht paar topics hebben per dag.

Ik bedank in ieder geval ieder die dit website heeft gemaakt en de leden die mensen steunen als ik en misschien in de nabij toekomst kan ik jullie helpen zoals ik zeg ben een snelle leerling en erg nieuwsgierig naar ubuntu en zijn truuke doos.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe aanwinst voor Ubuntu !0.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/04, 19:10:16 »
Welke stuurprogramma's heb je nodig? Met andere woorden: welk stuk ijzerwaar doet het niet?

Re: Nieuwe aanwinst voor Ubuntu !0.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/04, 19:10:38 »
Zet het idee van stuurprogramma's maar snel uit je hoofd. :) Ubuntu werkt niet zoals Windows. Alle stuurprogamma's zijn al aanwezig, en Ubuntu laadt de stuurprogramma's die nodig zijn. Herinstalleer je Ubuntu, dan heb je precies dezelfde stuurprogramma's als voorheen. Verwijder je hardware uit je systeem, dan wordt het stuurprogramma voor dat stuk hardware gewoon niet meer geladen. Zo eenvoudig is dat. Ubuntu bevat een enorme verzameling aan stuurprogramma's, en ondersteunt standaard dus meer hardware dan Windows.

Driver Genius-rommel bestaat niet op Ubuntu.


Tevens bevinden zich onder Systeem -> Beheer -> Stuurprogramma's *alleen* stuurprogramma's die niet standaard meegeleverd kunnen worden vanwege juridische beperkingen.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 19:13:45 door Cumulus007 »

Re: Nieuwe aanwinst voor Ubuntu !0.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/04, 19:18:06 »
Welkom !! altijd goed een nieuweling enthousiast te zien komen met een enthousiastme die ik ook had, zal 2 jaar geleden zijn en eigenlijk nog steeds heb. Ik heb zelfs de release party bezocht en dat voor een oude %$# als ik ! Maar om kort te reageren: ik heb eigenlijk nauwelijks dergelijke problemen gehad zoals jij beschrijft. Ik meen een deel nog windows-achterdocht te bespeuren waar je vaak backups van drivers nodig had. Ook ubuntu heeft drivers nodig, voor zover ik weet. Maar mijn ervaring is dat het ofwel erg vlot werkt met de hardware die out of the box wordt ondersteund of dat het juist erg moeilijk of onmogelijk is iets aan de praat te krijgen.
Ik vermoed dat je veel betere reacties hier gaat krijgen dan ik als noob me 2 jaar prutservaring kan bieden.
Wel een vraag: heb je een specifiek probleem dat je het nu nodig hebt om een driver te krijgen voor je hardware? Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad door allereerst bij hardware aanschaf eerst te kijken of ubuntu er raad mee weet. Bv, liever Nvidia grafische kaarten (goede ondersteuning voor aanwezig), liever HP-printers (idem) en dan pas de aankoop te doen. Voorzichtigheid is dus altijd geboden. En ik adviseer je zeker de wiki's hier te raadplegen, documentatie is er plenty te vinden.
Je hebt er niet veel aan maar het is een algemene tip.
Hoe dan ook, altijd je vragen hier stellen, men is altijd bereid je hier te helpen !
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuwe aanwinst voor Ubuntu !0.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/04, 20:18:18 »
Ik meen een deel nog windows-achterdocht te bespeuren waar je vaak backups van drivers nodig had.

Dat is geen achterdocht, dat is 'gewend zijn aan' hoe het werkt in Windows. ^-^
In Ubuntu werkt het gelukkig wat eenvoudiger, winbuntu. Net zoals hierboven wordt uitgelegd.

Heb je trouwens na de installatie de tips op http://sites.google.com/site/computertip/ al gevolgd?

Phr3ak

  • Gast
Re: Nieuwe aanwinst voor Ubuntu !0.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/04, 21:51:37 »

Ik vermoed dat je veel betere reacties hier gaat krijgen dan ik als noob me 2 jaar prutservaring kan bieden.

Luitjes met twee jaar pruts ervaring, kunnen vaak uit een goede ervaring dingen door geven ;)

Niets mis met een: "pruts ervaring"  8)

Offline aartje

  • Lid
Re: Nieuwe aanwinst voor Ubuntu !0.04
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/05, 09:19:06 »

 met mijn ubuntu dan kan ik de drivers zo terug halen vanaf mijn extern hdd. ik moet toegeven het is pittig voor een beginner maar ik ben een snelle leerling bij een duidelijke leeraar die de stappen uitlegt als of hij het ook opnieuw leert. Ik zal wellicht paar topics hebben per dag.



Beste Winbutu,
wat ik begrijp is dat je een backupprogramma wilt hebben die je drivers backupt. Dat bestaat niet in ubuntu,
de drivers worden automatisch geladen. Wat je wel kan gebruiken en wat vooral in het begin heel
makkelijk is, is een goed backupprogramma voor je hele systeem. Ik raad je aan om Clonezilla te
gebruiken (zie www.clonezilla.org). Daarmee kan je je hele systeem backuppen (inclusief windows).

Wat ik je ook aanraad is om je zinnen in je vraag wat korter te maken. Dus af en toe een punt
op het goede punt ;)
Mensen kunnen afhaken als een vraag moeilijk te lezen is.