Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAID  (gelezen 1146 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
RAID
« Gepost op: 2011/02/11, 17:28:15 »
In een pc met 3 harde schijven.
Eerste schijf is al in gebruik voor een dual boot van Windows en Ubuntu.
Kunnen nu de 2 andere (zijn identiek 1GB, SATA, Samsung) in RAID ingesteld worden.
Deze wil ik dan gebruiken voor data, backup en clones (Clonezilla) opslag.
Is dat zinnig of moet ook Windows en Ubuntu mee geinstalleerd worden op die 2 HD's?

Offline jan11000

  • Lid
Re: RAID
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/11, 17:39:57 »
Raid is geen backup!

Dus gebruik 1 hd voor backup en de 2e extern gebruiken als copie.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: RAID
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/11, 18:25:00 »
Dat hangt af van wat je precies wil en wat voor hardware er nog meer in die pc zit.
Zit er een echte hardware RAID controller in, dan kan je die 2 identieke schijven prima in RAID1 zetten.
Windows en Linux op de eerste schijf zullen er dan gewoon gebruik van kunnen maken, op voorwaarde dat die hardware RAID ondersteund wordt. Maar dit is meestal wel het geval.

Is het een FakeRAID chip zoals die op veel moederborden zit, dan zou ik die niet gebruiken voor de RAID.
Te veel problemen mee in Ubuntu, en mocht je moederbord komen te overlijden dan heb je een probleem met je data terugkrijgen.

Software RAID is ook goed mogelijk, alleen kan je die dan alleen gebruiken vanuit Ubuntu, niet vanuit Windows.
Binnen Windows zou je ook een software RAID in kunnen stellen dacht ik (afhankelijk van je Windows versie), maar die ziet Ubuntu dan weer niet.

@jan11000 RAID is geen backup an sich, maar het is wel een mooie manier om je backups op te slaan.
Dan staat de originele data dus op een andere pc en de backup op de RAID ;)

Offline Beekhof

  • Lid
Re: RAID
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/15, 22:44:33 »
Dank aan Johan van Dijk,

Moederbord is ASUS P7P55D. In de BIOS instelling van RAID1,2.. wordt wel geeist dat SP2 van Windows-XP aanwezig is.
Het zegt mij niet veel maar vermoedelijk is dus alleen een softwarematige RAID mogelijk, jammer?

Re: RAID
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/16, 00:32:08 »
Xp (+sp1) heeft standaard geen RAID drivers.
Toen w. xp werd gemaakt bestond het RAID concept nog niet of is het niet door microsoft ingebouwd.
Ik moet bij het installeren van xp nog een floppy met de RAID drivers los erbij hebben.

De software matige RAID van windows xp is er alleen bij xp professional.
Niet bij de home editie. (Kan wel weer zijn dat het in sp2 zit. ;/)

Ik heb de RAID zelf, via de bios ingesteld.

Ubuntu en xp heb een tijdje als dualboot erop gehad. (Gebruik nu alleen Ubuntu)
Werkte prima. :D