Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp bij installeren op SSD en HDD  (gelezen 725 keer)

Offline mmolen

  • Lid
Hulp bij installeren op SSD en HDD
« Gepost op: 2020/06/05, 18:45:13 »
Goedenavond,

Graag zou ik Ubuntu 20.04  willen installeren op mijn systeem, ben zelf een Windows 10 gebruiker, dus voor mij is het allemaal nieuw. Ik heb een 240 GB SSD en een 1 TB HDD. Hoe moet ik in vredesnaam alles gaan partioneren, of kan ik de normale installatie volgen. Ik wil van mijn desktop een compleet linux systeem maken dus geen dual boot. Ik beschik over 8 gb ddr3 geheugen, een Intel Core I 5 4670K processor een een Nvidea Geforce GTX 760 en een Asus Maximus Hero VII moederbord.  Wat is voor mij een gemakkelijke weg om Ubuntu te installeren, maar wel dat de SSD nog een beetje bespaard blijft wat het schrijven betreft, heeft een aparte /Home op de HDD nog zin?

In afwachting van jullie antwoord,

Marcel

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Hulp bij installeren op SSD en HDD
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/05, 18:58:56 »
Hoi,

Welkom in de mooie wereld van Ubuntu.

Hoe je zou moeten partioneren ligt geheel bij jezelf. Je kan het installatie programma de partitionering laten doen.

Zelf heb ik een vergelijkbare configuratie. Ik heb de SSD in 2 gelijke delen van 120 Gb gesplitst zodat ik 2 besturingssystemen naast elkaar kan draaien. Maar ook handig bij het installeren van een LTS versie. Vaak kost het me een paar dagen om het weer helemaal in te richten, en zo heb ik de oude versie om dingen terug te zoeken. De HDD heb ik als extra4 en gekoppeld als /media/data gepartioneerd. Hierop staan al mijn data. Je zou ook nog een aparte /home partitie kunnen maken.

Overigens kun je altijd later data partities nog koppelen via fstab.

Mocht je nog vragen hebben, dan horen we het wel.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.