Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer  (gelezen 6560 keer)

na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Gepost op: 2011/06/24, 19:12:46 »
Hallo,

Ik heb op mijn laptop vanmorgen eerst 10.10 via een upgrade geinstalleerd en daarna 11.04. Vreemd genopeg moert ik nu direct in boot-procedure mijn loginnaam geven en een wachtwoord. Maar het enige dat ik ken is: een wachtwoord nadat deze is opgestart en een wachtwoord bij het softwarebeheer (zoals bij een upgrade). Ik kan nu dus nergens meer bij.... ik ben een beetje radeloos. ik heb wel veel backups en zo, maar toch... mijn laptop is nu waardeloos...
Ik heb al geprobeerd met admin en zo....
Wie redt mij?
PS: bij mijn partner is het allemaal feilloos gelukt, al lijkt de pc langzamer geworden.

jesse2314

  • Gast
Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/24, 19:41:47 »
Als je een backup heb zeg ik: doe een clean install.

Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/24, 19:43:48 »
Als je een backup heb zeg ik: doe een clean install.


+1  ;)

Ik vraag me sowieso af waarom eerst 10.10 installeren en dan upgraden naar 11.04? Een verse install is altijd beter, zeker bij de overgang van 10.10 naar 11.04, daar er grote veranderingen zijn in pakketten die worden gebruikt.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/26, 12:16:39 »
Hoe creeer ik een clean install? Wat ik ook probeer: hij start op met een wachtwoord. Ook als ik hem boot vanaf de CD....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/26, 12:17:50 »
BIOS-wachtwoord ingesteld?

Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/26, 12:18:47 »
Ik heb de installatie via upgrade gedaan: eerst adviseerde die naar 10.10 en direct na die installatie naar 11.04.... advies van Ubuntu zelf dus.

En ik heb geen bios wachtwoord ingesteld, voor zover ik weet....

Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/26, 12:20:33 »
ik kom via F2 wel in het basismenu. Daar staat niet dat er een wachtwoord is ingesteld.

Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/26, 13:23:04 »
Vreemd heel vreemd.
Betreft de upgrade meldingen naar de volgende Ubuntu versie. Zet dit lekker uit.
Er zijn maar twee grote redenen om die upgrades uit te voeren.
- De ondersteuning voor je huidige versie vervalt.
- Je wilt iets gebruiken wat alleen in een nieuwere versie kan.

Verder je probleem met een wachtwoord.
Je hebt het over de boot-procedure.
Bedoel je hier de complete opstart ven je computer mee of alleen het gedeelte van de BIOS?

Het is voor ons erg belangrijk om te weten op exact welk deel van het opstarten het wachtwoord komt.
Is het tijdens de BIOS dan zal het een BIOS-wachtwoord moeten zijn. Ubuntu heeft hier geen invloed op.

Na de BIOS wordt er het volgend medium aangesproken. Dit is afhankelijk van wat er in de bios is ingesteld.
Bij laptops staat vaak de hdd als eerst.
Dan zou Grub moeten starten, maar met alleen Ubuntu kan het zijn dat dit niet zichtbaar komt.
Dit zou een erg vreemd moment zijn voor een wachtwoord.
Hierna komt pas Ubuntu.

Met een live-cd en de cd-rom staat voor de hdd in de BIOS.
Dan wordt er opgestart vanaf de cd-rom. Hierbij is er compleet geen wachtwoord verwacht.

Hoe ziet de invoer van de gebruikersnaam en wachtwoord er eigenlijk uit?

Offline HarzG

  • Lid
Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/26, 14:51:53 »
2 vragen:
1. Heb je gewerkt met een versleuteld systeem (ecryptfs)?
2. Welke versie van de live-CD heb je hiervoor gebruikt (bij een upgrade zou ik de laatste versie gebruiken, dus de Ubuntu-versie waar je naartoe wilt)?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/26, 16:22:32 »
Hoe creeer ik een clean install? Wat ik ook probeer: hij start op met een wachtwoord. Ook als ik hem boot vanaf de CD....

Twee mogelijkheden, zoals Erik Krom al aangaf:
- of er zit een BIOS-opstartwachtwoord op;
- of je start helemaal niet van de CD op, maar gewoon van de harde schijf. Bijvoorbeeld omdat het CD-station niet als eerste in de opstartvolgorde staat.

Offline heir4c

  • Lid
Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/26, 16:52:52 »
Hoe ziet het scherm eruit als je dat wachtwoord krijgt? Staat daar iets bij van Ubuntu of van het merk van de laptop. Hoe ziet het er dus grafisch uit?
En kan je ook met een speciale toets (meestal F12 of F8) een klein bootmenu krijgen waar je kan kiezen vanwaar je opstart?

Toch een vreemde situatie.


Soms is het erg moeilijk om te zien wat er in levende lijve gebeurd, daarom ook even ter info:
Kijk ook even of er een steunpunt in je buurt is: http://kaart.ubuntu-nl.org/
Misschien dat die persoon eens kan langskomen indien jij en de leden hier het niet opgelost krijgen. (Wel bij contact even vermelden waar het over gaat en evt. de link naar dit topic geven.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline davevr

  • Lid
Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/26, 22:09:06 »
Ik had hetzelfde probleem: wachtwoord was bij mij gewoon de naam die ik aan m'n pc gaf, dan inlogwachtwoord. Maar die upgrade is bij mij
ook faliekant afgelopen. Geloof me, ik heb uiteindelijk na veel proberen op mijn werk een Ubuntu live CD gebrand, die geinstalleerd, alles clean
en nu werkt alles perfect. Maar dan ook echt perfect, ik ben eigenlijk echt blij met Unity. Akkoord, je kan er niet veel aan "tweaken" maar dat is niet erg.
Je krijgt er gewoon de bom van een besturingssysteem voor in de plaats.

Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/27, 09:35:18 »
Allereerst bedankt voor alle reacties.

Even over de opstart: ik zie geen enkele keer dat er iets ubuntu-achtigs verschijnt maar wel als ik dan maar weer de PC uitzet: dan sluit ie af en zie ik duidelijk ubuntu 11.04 staan.
Als ik F2 gebruik dan krijg ik het systeemmenu van de PC zelf en daarin heb ik de volgorde van opstart veranderd: eerst van de CD en dan pas vanaf de harde schijf. Het enige dat dan gebeurt is dat het scherm heel vaak gaat flikkeren en dan uiteindelijk geeft ie aan:
(naam PC) login:
password:
Ik krijg de indruk dat dus Ubuntu erom vraagt... Ik heb nooit enig wachtwoord ingevoerd, alleen als ie is opgestart voerde ik een wachtwoord in  en oor het installeren van updates had ik ook wachtwoord. Geen login!

Dat van die upgrades uitzetten zal ik voortaan doen bij de andere PC.

Wat mij het meest zorgen baart is dat ik dus geen opstart kan doen vanaf de CD (een opstart CD met ubuntu 11.04).

Wat betreft ondersteuners: ik woon in Gouda en de dichtstbijzijnde woont in Utrecht en die had hier geen zicht op.

Bedankt tot zover!

Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/27, 11:15:14 »
(naam PC) login:
password:
Ik krijg de indruk dat dus Ubuntu erom vraagt... Ik heb nooit enig wachtwoord ingevoerd, alleen als ie is opgestart voerde ik een wachtwoord in  en oor het installeren van updates had ik ook wachtwoord. Geen login!

Dit heb je goed, dit is de terminal inlog.
De inlognaam en wachtwoord horen het zelfde te zijn als je (oude) account.
Had je dat al geprobeerd?

De live-cd die je gebruikt.
Is die wel goed gebrand?
http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden

Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/27, 12:56:06 »
Hoi


Ik heb alle mogelijk inlognamen geprobeerd maar niets hielp.... en ik gebruik toch meestal wel dezelfde combinaties met een vast patroon.
Of de CD goed is weet ik niet, ik ga het opnieuw proberen.

Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/27, 13:12:16 »
Met hety commando who in een terminal krijg je de in gebruik zijnde gebruikersnaam te zien, dus, deze naam en je wachtwoord heb je nodig.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/27, 13:45:37 »
Ik zit dus niet in de terminal. Het enig dat ik "mag" is mijn login geven....
De Cd die ik gebrand heb is goed maar....

Offline jan11000

  • Lid
Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/27, 13:52:09 »
Start in recovery mode, kies daar de terminal, dan zie je denk ik je user naam.

Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/27, 14:39:37 »
Goed, een beetje wazig, maar zoals ik het lees.
In 2 stappen Upgrade gedaan 10.04 -> 10.10 -> 11.04, zonder aanpassingen.
 
Nu start je de PC, en na wat 5-en en 6-en krijg je het voorelkaar om op de 'prompt' terecht te komen.
Login met paswoord wordt gevraagd.

Is dit een multy boot, dus meerdere OS-en?
Had je voorheen ook een Grub menu in beeld?

Heb je al gekeken of je het Grub menu in beeld kunt krijgen om gedurende de eerste moment van de start de 'shift' in te drukken?

Krijg namelijk het vermoeden dat de configuratie voor je grafische server op straat ligt, deze sluit niet aan op de settings die deze server binnen 11.04 verwacht.
Helaas weet je niet je eigen loginnaam  ??? ( altijd automatisch ingelogd neem ik aan ) maar waarschijnlijk wel je paswoord  =D , anders zou ik zeggen dat je een login moet doen en het defecte configfile even moet verwijderen en een nieuwe aan moet maken.

sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.old
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Reboot.

sudo shutdown -r now
Zal nu denk ik wel uitdraaien op een fresh install als we je login naam niet boven water krijgen ....

BTW, wat je zou kunnen proberen is de LiveCd te starten en naar de HD te gaan en te kijken welke naam er staat in de /home folder, want daar staat een folder die dezelfde naam heeft als je login naam.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/27, 16:56:55 »
Blijkbaar ben ik vaag.
1. Ik heb twee jaar geleden Ubuntu opgezet op een nieuwe laptop.De hele PC is uitsluitend gericht en ingericht op Ubuntu.
2. Ik heb nooit een loginnaam bedacht, alleen en PC naam: die noemt ie ook als ie vraagt om mijn loginnaam.
3. Ik heb een upgrade gedaan vanuit updatebeheer: naar 10.10 en daarna gaf ie aan: doe een upgrade naar 11.04
4. Ik heb de upgrades uitgevoerd en bij het opnieuw opstarten is alles wat er gebeurt:
de normale opstart (grub 1.5, kan dat?) en daarna gebeurt er niets. Als ik shift indruk gebeurt er niets. Als ik F2 intoets kom ik het systeemenu.
5. Ik heb geen terminal, geen prompt, of wat dan ook.
6. Start ik op vanuit de juist aangemaakte live CD dan lijkt ie even iets te gaan doen: er verschijnt kort de mededeling dat ik de loginnaam moet geven, dan gaathet beeld ritmisch flikkeren (circa 10 keer) en dan verschijnt de loginnaam-vraag weer.

Het enige vreemde dat ik nog kan rapporteren van de afgelopen maanden was een onverklaarbare vastloper die optrad bij zowel open office als bij de google chrome: opeens ging de muis dan aan de wandel en begon alles te selecteren: niets hielp dan meer, wachten niet niet, geen enkele toets... het enige dat dan werkte was: uitzetten.

En dan tenslotte: op de PC van mijn partner gaat het allemaal uitstekend.

Dus samenvattend: het enige dat de laptop doet is opstarten normaal tot na de grubload (volgens mij) en ik kan niets doen om in te grijpen, de onvermijdelijk vraag om de loginnaam komt...

Ik hoop dat ik minder vaag ben nu. Excuses daarvoor, ik ben echt maar een eenvoudige gebruiker.

Offline jan11000

  • Lid
Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/27, 17:18:22 »
Ben je al in de recovery geweest, start daar door naar de terminal, dan zie je denk ik je naam op het einde van de regel staan.

En je zou even op internet kunnen zoeken, je kan het wachtwoord wijzigen indien je het kwijt bent, dit gaat in windows en linux.

Je kan zelfs met kon-boot opstarten met je huidige gebruiker, zonder een wachtwoord in te geven.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/27, 17:19:55 door jan11000 »

Offline heir4c

  • Lid
Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/27, 17:49:49 »
Tik gewoon eens het volgende woordje in: root
En dan gewoon op Enter en als het passwoord gevraagd word klik dan gewoon Enter zonder iets in te vullen.

Of als login: ubuntu
en als password: ubuntu

Als één van de twee lukt dan krijg je de prompt te zien (moest je het niet weten, de prompt is zoiets als: gebruikersnaam@computernaam:~$  ) en daar tik je dan in: startx

Het kan misschien zijn dat er iets is met je grafische kaart en dat hij dus direct naar het login scherm gaat.
Of heb je de verkeerde versie van ubuntu gedownload en geïnstalleerd, namelijk de server versie?
« Laatst bewerkt op: 2011/06/27, 17:51:48 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Mikkel

  • Lid
Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/27, 20:54:44 »
2. Ik heb nooit een loginnaam bedacht, ...

Het is misschien maar net hoe je het beestje noemt, maar 'loginnaam' is hetzelfde als je gebruikersnaam. ;)
Je moet in de afgelopen twee jaar die naam toch weleens op een knop bovenaan het venster hebben zien staan als je je Persoonlijke map opende. Of als je Nautilus opende, dan staat ie namelijk bovenaan in de linker helft van het venster. Of wanneer je een terminalvenster opende, dan staat daar namelijk bijvoorbeeld zoiets als peertjeveertje@Ubuntu:~$

Ik ben net zo'n eenvoudige gebruiker als jij, peertjeveertje, maar géén loginnaam/gebruikersnaam hebben hoeven invoeren bij het installeren van Ubuntu kan volgens mij niet. ^-^

Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/28, 10:08:49 »
Als je Nautilus opent, zie je links bovenaan je gebruikersnaam/inlognaam staan, zie bijlage, djf is mijn gebruikersnaam/inlognaam.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: na installatie 11.04 op laptop geen toegang meer
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/28, 12:08:06 »
Hoera, er is its gebeurd. Ik heb een deel van de computernaam die hij aangeeft gebruikt als login en daarna pakte die iets op met mijn beheerderswachtwoord.
Maar nu....
Hij geeft het volgende in het dos-achtige scherm aan:
Welcom to ubuntu 11.04 (GNU/Linix 2.6.38-8-generic-pae i686)

* documentation: https://help.ubuntu.com

4 packages can be updated
0 updates are security updates

loginaam@loginnaam-laptop: ~$ (om veiligheidsredenen laat ik hier mijn echte naam weg)

De vraag is dus: wat nu? Als ik terminal intik dan verwijst ie maar het feit dat deze momenteel niet is geinstalleerd. Dan krijg ik een commandoregel (sudo apt-get  install rsplib-tools) om het te installeren maar die werkt niet: het antwoord is dan: sudo: apt-gey: command not found.

Wat nu?