Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /Home kopieren  (gelezen 5050 keer)

Offline John K

  • Lid
/Home kopieren
« Gepost op: 2008/05/26, 21:22:02 »
Hoe kan ik /Home kopieren? Ik heb via Nautilus geprobeerd /Home naar een USB stick te kopieren om te verplaatsen naar de /Home partitie van een andere comp, maar dit geeft konstant foutmeldingen!

Heeft iemand een idee?

John k

Offline ivo

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/26, 21:30:20 »
Citaat van: John K
Hoe kan ik /Home kopieren? Ik heb via Nautilus geprobeerd /Home naar een USB stick te kopieren om te verplaatsen naar de /Home partitie van een andere comp, maar dit geeft konstant foutmeldingen!

Heeft iemand een idee?

John k
Je had de vraag kunnen verwachten: Welke foutmeldingen???
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
/Home kopieren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/26, 21:34:50 »
Controleer je rechten voor de USB stick...........

Ga in nautilus naar je /home/naam partitie, en type Ctrl-H, zodoende zijn alle verborgen dingen zichtbaar.
Selecteer wat je wilt copyëren, of geef Ctrl-A voor alles.
Ga naar je USB stick en klik op plakken.

Heb je geen rechten, dan kan je nautilus opstarten vanuit een terminal scherm met gksu nautilus.
Pas wel op, je kunt nu je systeem simpel om zeep helpenm je mag nu bijna alles.

Succes
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

/Home kopieren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/26, 22:32:50 »
kopiëren vanaf de livecd zou ook wel enkele fouten kunnen oplossen.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
/Home kopieren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/26, 22:42:32 »
Probeerde je de hele /home te kopiëren? Of alleen /home/jouwnaam?

Als gewone gebruiker mag je alles doen met je eigen /home-map, maar niet met de globale /home (waar dus ook eventuele andere gebruikers bijzitten).

Kopieer of gewoon jouw /home-map, of gebruik root-rechten (gksudo nautilus of kdesudo dolphin)

/Home kopieren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/26, 23:02:31 »
zorg er eerst voor dat je root rechten hebt.
sudo -swachtwoord ingeven.

nu moet je weten hoe je stick heet en of wat voor map erop staat.

dan kan je met deze opdracht je gehele /home kopieeren:
find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /jouwusbstickLet op dat je geen teken mist van deze regel anders werkt het niet.

De /home is nu niet gecomprimeerd, maar 1op1 gekopieerd.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/27, 14:34:43 »
Beste Gandyman,

ik ga het proberen!

John k

Offline John K

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/27, 14:38:24 »
Is het een idee om de hele /Home partitie te kopieren middels de Gparted boot cd en dan te plakken op een 'lege' plek?

Offline Dave

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/27, 17:56:17 »
nee. ja gaat naar home en dan je gebruikersnaam kun je moeiteloos backuppen, bijvoorbeeld met grsync.

/Home kopieren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/27, 17:58:16 »
Wat bedoel je met lege plek ??

Kijk in principe zou het kunnen omdat de betreffende zaken die je wilt kopieren niet in gebruik zijn.

maar ik dacht dat je hem wilde kopieeren naar een usb stick, en ik weet niet of die gemount word in de Gparted live cd, nog nooit getest.....

Normaal gesproken gebruikte ik die opdracht tijdens het verplaatsen van de /home naar een andere directory.

Je maakt dan even een mapje aan en kopieerd dan met die opdracht alles naar die nieuwe map.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/28, 10:03:52 »
De manier van gandyman zal enkel werken als de usb stick geformateerd is met een bestandssysteem dat unix permissies ondersteunt (ext3 bijvoorbeeld). Het is evenwel de enige correcte oplossing als je de integrale /home wil kopiëren naar een andere computer.

Ik zou eerder adviseren om op die andere computer op de gewone manier een account aan te maken, en dan enkel de gegevensbestanden naar ginder over te kopiëren als je allerlei kryptische problemen op de andere computer wil vermijden.

Offline Dave

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/28, 20:47:53 »
1 van de foutmeldingen zal zijn de root prullenbak.
denk dat je enkel veel problemen hebt als je dergelijke backup wilt gebruiken.

Offline John K

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/29, 12:34:34 »
Ik heb al eerder een hele /Home partitie met de Gparted live cd gecopieerd en dan geplakt in een /Home partitie van een andere schijf, vervolgens oude schijf verwijdert uit comp, de nieuwe schijf met de geplakte /Home partitie overgebracht naar de nieuwe comp en een nieuwe Ubuntu install gedaan op de schijf met de geplakte /Home partitie en alles leek te werken.

 Ik heb dit nu opnieuw gedaan en het lijkt weer te werken. Wat ik me alleen wel afvraag, wat wordt er allemaal in /home opgeslagen? Ook de config bestanden van de comp? Dan zou er 'vervuiling kunnen optreden in de computer waar ik de /Home naar toe transporteer.

Wat ik graag wil is dat op al mijn computers een identiek Ubuntu systeem draait met alle instellingen die ik in de loop der tijd heb aangebracht in programma's etc. Het eneige wat ik dan nog moet uitzoeken is hoe de comps later te synchroniseren.

John k

Offline Erik_m

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/29, 17:42:46 »
synchroniseren? unison is ideaal. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als je files backupt die gebruikt worden.

/home bevat  alleen persoonlijke instellingen. Moet ook wel, anders kan het niet per account anders zijn natuurlijk.

/Home kopieren
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/29, 19:00:24 »
Aha dan heb ik je verkeerd begrepen John k ?
Of eigenlijk had je het verkeerd uitgelegd.

Dit namelijk:
Citaat
Wat ik graag wil is dat op al mijn computers een identiek Ubuntu systeem draait met alle instellingen die ik in de loop der tijd heb aangebracht in programma's etc.
Is een ander verhaal en doe je op een heel andere manier.

Om alleen je /Home te kopieren gaat dit voor zeker niet lukken.

Goed je wilt een clone van je huidige succesvolle Ubuntu.

Doe dit alsvolgt.

Open Terminal venster en geef deze opdracht:
sudo dpkg --get-selections | grep '[[:space:]]install$'| awk '{print $1}' > geinstalleerde-pakkettenMocht deze opdracht niet lukken dan deze:
[code]sudo dpkg –get-selections | perl -e ‘@lines = ;foreach(@lines){ $_ =~ m/(^[a-z,A-Z,0-9,-_]+)\s+.*/;print “$1\n
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/29, 20:20:06 »
Citaat van: Dave
nee. ja gaat naar home en dan je gebruikersnaam kun je moeiteloos backuppen, bijvoorbeeld met grsync.
Dat lijkt een handig programma. Werkt het echt zo als het lijkt, source /Home , dan destination D: en dan later weer naar /Home tergkopieren?

John k

Offline John K

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/29, 20:26:48 »
Citaat van: Gandyman
Aha dan heb ik je verkeerd begrepen John k ?
Of eigenlijk had je het verkeerd uitgelegd.

Dit namelijk:
Citaat
Wat ik graag wil is dat op al mijn computers een identiek Ubuntu systeem draait met alle instellingen die ik in de loop der tijd heb aangebracht in programma's etc.
Is een ander verhaal en doe je op een heel andere manier.

Om alleen je /Home te kopieren gaat dit voor zeker niet lukken.

Goed je wilt een clone van je huidige succesvolle Ubuntu.

Doe dit alsvolgt.

Open Terminal venster en geef deze opdracht:
sudo dpkg --get-selections | grep '[[:space:]]install$'| awk '{print $1}' > geinstalleerde-pakkettenMocht deze opdracht niet lukken dan deze:
sudo dpkg –get-selections | perl -e ‘@lines = ;foreach(@lines){ $_ =~ m/(^[a-z,A-Z,0-9,-_]+)\s+.*/;print “$1\n� ;}’ > geinstalleerde-pakkettenBeide geven hetzelfde resultaat.

Kijk in je home folder en vind daar de tekst-file met de naam "geinstalleerde-pakketten"

Bewaar deze file heel erg goed want hiermee clone je andere Ubuntu installatie's.

Welaan.
Nu ga je naar die andere computer waar Ubuntu op staat, en zet de file in de home.

NOTE: wees er zeker van dat op beide PCtjes de /etc/apt/sources.list gelijk is.

Open nu wederom Terminal venster
en dan eerst:
sudo aptitude updateals hij klaar is dan
cat installedpackages | xargs sudo aptitude installen voila je andere PC is hetzelfde als de eerste.
Alle pakketten die geinstalleerd waren zijn hetzelfde,

Nu rest alleen nog de instellingen, en die staan grotendeels in je /Home, dat klopt.
Dus eventueel zou je nu nog volgens de opdracht die ik eerder gaf de komplete home kunne kopieeren.

Want hoe dan ook beide mschines moeten hetselfde zijn anders krijg je rae problemen.
Gandyman,

Moet alleen de /etc/apt/sources.list gelijk zijn of moet ik eerst alle progs die op de ene PC geinstalleerd zijn ook op de andere zetten, of zorgt jouw commando hiervoor?

En wat bedoel je dat de PC's gelijk moeten zijn? Gelijk moederbord etc.?

En wat gebeurt er precies bij de methode die ik gebruikt heb, ik kan alle email lezen en firefox heeft alle bookmarks, Open Office heeft de goede instellingen (na installatie). Waar gaat het fout (op opnieuw installeren van de progs na)

John k

/Home kopieren
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/29, 22:46:34 »
Eerst controleer je of de /etc/apt/sources.list precies hetzelfde zijn.
Want die bepaald waar - welke software vandaan komt en word geinstalleerd.

Dan pas die opdracht geven.

Neen, de hardware hoeft niet perse hetzelfde te zijn, omdat Linux universele drivers maakt.
soms echter is meerdere keren rebooten bij problemen nodig om Linux zelf zijn gang te laten gaan om problemen op te lossten,
als die ontstaan.....

Als hij hulp nodig heeft zegt hij altijd wat er fout is en met welke opdracht je dit kan oplossen.
Heb hier vertrouwen in, Linux is slimmer dan men denkt.
 
Kijk, installeer je op een pc met een Nvidia kaart alles, incl instellingen, en vervolgens gooi je alles op een pc met een ATI kaart krijg je wel config probs.
En zul je dus de instellingen moet aanpassen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/02, 12:36:41 »
Kan ik de /etc/apt/sources.list ook kopieren om naar een andere computer te transporteren?

Een andere vraag is, ik heb mijn Thunderbird en firefoxmap gekopieerde (of zelfs de gehele /Home gekopieerd zoal jij beschreef) en deze wil ik transporteren naar een comp met een verse install. De / partitie is leeg en de /Home partitie tevens leeg voor een verse install. Moet ik nu eerst de Thunderbird en Firefox mappen in /Home plakken en dan de nieuwe install van Ubuntu uitvoeren, of moet ik eerst Ubuntu installeren en dan de Thunderbird en Firefox in de nieuwe /Home plakken en vervolgens Thunderbird installeren?

Groeten John K

Offline Nick1890

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/02, 17:17:33 »
@Gandyman:
Wat is het verschil tussen de Terminallijnen die je opgaf en APTonCD? Dit laatste is nl. volledig grafisch en eenvoudiger voor leken en Terminal-haters?
Thanks voor de uitleg.
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Offline John K

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/03, 18:12:34 »
Citaat van: Nick1890
@Gandyman:
Wat is het verschil tussen de Terminallijnen die je opgaf en APTonCD? Dit laatste is nl. volledig grafisch en eenvoudiger voor leken en Terminal-haters?
Thanks voor de uitleg.
Nick1890,

Dat lijkt me een goede oplossing, ik heb het al geinstalleerd!

John K

/Home kopieren
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/03, 18:28:48 »
Het verschil is dat je met Terminal (mits goed getupt ) geen fouten hebt.
En mocht er iets niet goed gegaan zijn dan krijg je hierover een output.

Je kan hierop dan anticiperen en herstellen, en of de opdracht opnieuw doen.

Een gui of ui zoals je wilt is leuk en aardig, maar dit soort dingen zijn behoorlijk ingrijpend en een foutje ligt altijd op de loer.
Als gebeurd dit maar door een spanningsdip op het 220v. tijdens het omschakelen van dag naar nachtstroom in de centrale.

Indien je dit soort dingen grafisch doet zie je dus niet altijd of er iets fout gaat, met als gevolg beschadigde data...

Maagoe proberen kan altijd.

En last but not least.

Je leert met de Terminal omgaan, wat je in de toekomst veel plezier en gemak zal geven.
Hier schuilt namelijk de kracht van Linux en maakt je onafhankelijk van de software.

Linux is anders dan Windo, dus leer ook anders denken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/04, 11:54:35 »
Citaat van: John K
Kan ik de /etc/apt/sources.list ook kopieren om naar een andere computer te transporteren?

Een andere vraag is, ik heb mijn Thunderbird en firefoxmap gekopieerde (of zelfs de gehele /Home gekopieerd zoal jij beschreef) en deze wil ik transporteren naar een comp met een verse install. De / partitie is leeg en de /Home partitie tevens leeg voor een verse install. Moet ik nu eerst de Thunderbird en Firefox mappen in /Home plakken en dan de nieuwe install van Ubuntu uitvoeren, of moet ik eerst Ubuntu installeren en dan de Thunderbird en Firefox in de nieuwe /Home plakken en vervolgens Thunderbird installeren?

Groeten John K
Gandyman,

Wil jij bovenstaande nog beantwoorden?

John K

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
/Home kopieren
« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/04, 12:34:04 »
De volgorde maakt niets uit, maar ik copyeer altijd NA de installatie, kweenie waarom ......
De sources.list kan je copyeren, maar meestal is even aanpassen sneller ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline John K

  • Lid
/Home kopieren
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/04, 14:13:37 »
Ok. ik ga het proberen.

John K