Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Exact Globe in DOSbox onder Ubuntu  (gelezen 4801 keer)

Harry2704

  • Gast
Exact Globe in DOSbox onder Ubuntu
« Gepost op: 2008/05/29, 20:19:45 »
Ik heb de volgende vraag:
Ik probeer een DOS-versie van boekhoudprogramma Exact (versie Globe 3.20) te installeren.
Deze versie draait goed in een dos-scherm onder Win/XP SP2.
Onder Ubuntu 8.04 heb ik hiervoor DOSBox versie 0.72 geinstalleerd via commando � sudo aptitude install dosbox�
Het boekhoudprogramma start hierin korrekt op, maar bij het openen van de administratiefile zelf krijg ik de error:

System Error – The program SHARE.EXE has not been loaded. The use of SHARE.EXE is mandatory for local disks in combination with Exact. Load SHARE.EXE prior to working with Exact software. Syntax: SHARE /F:6000 /L:100

Vervolgens heb ik uit mijn windows XP-folder WINDOWS/system32 de file share.exe gecopieerd naar de juiste directory in Linux en in de file dosbox.conf vlak voor het opstarten van Exact de regel “SHARE /F:6000 /L:100�  toegevoegd. Dosbox start korrekt op, er komt geen foutmelding als het SHARE-commando wordt geladen (deze foutmelding komt wel als ik opzettelijk SHARE vervang door bv SHAREX, dus hij kan de file share.exe. wel vinden) maar desondanks blijft Exact toch met deze foutmelding komen.

Weet iemand wat het probleem kan zijn en hoe dit op te lossen ?
Bij voorbaat dank
Harry

Offline vanadium

  • Lid
Exact Globe in DOSbox onder Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/29, 20:58:33 »
Ik zou eens een share.exe van een oudere dos versie proberen, of van windows 3.1. Alternatief kan je eens proberen of het onder dosemu wel lukt (een ander dos-emulatieprogramma).

Harry2704

  • Gast
Exact Globe in DOSbox onder Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/29, 22:03:20 »
Ga het van het weekend proberen - bedankt alvast voor de tips
Harry

Harry2704

  • Gast
Exact Globe in DOSbox onder Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/31, 10:05:37 »
hallo vanadium,

Heb je tip opgevolgd: heb een oudere versie van share.exe gedownload van Internet en nu werkt het !!

Bedankt, Harry

Offline vanadium

  • Lid
Exact Globe in DOSbox onder Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/01, 12:57:53 »
Uitstekend! Ik was die "share toestanden" van rond die periode reeds vergeten.