Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Start niet op, door Nvidia  (gelezen 2505 keer)

Thanatios

  • Gast
Ubuntu Start niet op, door Nvidia
« Gepost op: 2006/06/30, 13:57:47 »
Hallo iedereen

Ik weet niet wat ik preciess verkeerd heb gedaan. Maar ik had een nieuwere driver geinstaleerd van nVidia, en toen ik 'sudo nVidia-xconfig' deed, vroeg hij of ik wou restarten. En dat deed ik, aleen erna kan ik niet meer op mijn desktop. Enige wat ik voor me krijg als ik opstart is een error over de nVidia, en erna de terminal (in het zwart, net als dos).

Ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen, misschien moet ik de nVidia driver herinstaleren? En zo ja, hoe doe ik dat?

Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten,
Thanatios

Comp_Lex

  • Gast
Ubuntu Start niet op, door Nvidia
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/30, 14:06:35 »
Welke videokaart heb je?

Thanatios

  • Gast
Ubuntu Start niet op, door Nvidia
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/30, 14:08:29 »
bedankt voor je reply!

nVidia GeForce FX 5600
meer info: http://www.nvidia.com/page/fx_5600.html

Comp_Lex

  • Gast
Ubuntu Start niet op, door Nvidia
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/30, 14:14:11 »
Je mag onder Dapper niet nvidia-settings en nvidia-xconfig installeren, want dan zal nvidia-glx verwijdert worden.

Je moet nvidia-xconfig eraf gooien en nvidia-glx opnieuw installeren.

Azalin

  • Gast
Ubuntu Start niet op, door Nvidia
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/30, 14:14:31 »
Welke error krijg je precies?
Heb je de goede drivers? Als je de gewone glx drivers van nvidia geinstalleerd hebt staan, weet je dan zeker dat je niet toch de glx-legacy drivers nodig hebt? En andersom?
Had je de ndvidia driver al eerder geinstalleeerd staan?
 Zo ja, heb je de oude wel helemaal verwijderd? (misschien dat er nog ergens wat restjes van de oude driver staan)
 Zo nee, heb je dan ofwel een K7 ofwel een 686 kernel geinstalleerd? Oftewel: heb je wel een kernel geinstalleerd anders dan de standaard i386 kernel?
Heb je de kernel header EN(! erg belangrijk) de kernel restricted modules wel geinstalleerd?

Wat voor Breezy werkte (of dat voor Dapper ook moet weet ik even niet meer) was het volgende in een terminal typen:
sudo nvidia-glx-config enable

maar het kan zijn dan nvidia-xconfig dat al voor je zou hebben moeten doen. Wat kan is dat dat niet is gebeurd of dat dat niet goed is gebeurd. Dan zou je dit commando eens kunnen proberen. Wel even je xorg.conf backupen.. je weet maar nooit :)

Thanatios

  • Gast
Ubuntu Start niet op, door Nvidia
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/30, 14:16:18 »
En hoe doe ik dat precies? =/ (Sorry, ik gebruki Ubuntu pas 3 dagen ofzo)

Azalin

  • Gast
Ubuntu Start niet op, door Nvidia
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/30, 14:16:22 »
Citaat van: Comp_Lex
Je mag onder Dapper niet nvidia-settings en nvidia-xconfig installeren, want dan zal nvidia-glx verwijdert worden.

Je moet nvidia-xconfig eraf gooien en nvidia-glx opnieuw installeren.
Sinds wanneer is dat? Ik heb nog niet zo heel lang geleden nvidia-settings geinstalleerd gehad en de driver bleef het gewoon doen hoor... Kan me ook niet voorstellen dat nvidia-settings mijn driver er af zou gooien aangezien het alleen maar een tool is om de settings te bekijken en minimale aanpassingen te doen.

Azalin

  • Gast
Ubuntu Start niet op, door Nvidia
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/30, 14:18:32 »
Citaat van: Thanatios
En hoe doe ik dat precies? =/ (Sorry, ik gebruki Ubuntu pas 3 dagen ofzo)
Als je bedoelt hoe je nvidia-settings en nvidia-xconfig verwijdert, dat kun je via synaptics doen .. tenzij je deze programma's met de hand hebt gecompileerd en geinstalleerd (dus geen .deb pakketje gebruikt)
Het beste kun je overigens altijd een .deb pakket gebruiken of via de synaptics manager in Systeem>Beheer> Op die manier kun je dan namelijk de geinstalleerde programma's makkelijker verwijderen of upgraden.

Comp_Lex

  • Gast
Ubuntu Start niet op, door Nvidia
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/30, 14:21:28 »
Citaat
If you are running Hoary Hedgehog or Breezy Badger, then install nvidia-settings and nvidia-xconfig. DO NOT install either package in Ubuntu 6.06 LTS because it will remove nvidia-glx. These programs are now provided in nvidia-glx.
Bron

Azalin

  • Gast
Ubuntu Start niet op, door Nvidia
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/30, 14:26:21 »
Citaat van: Comp_Lex
Citaat
If you are running Hoary Hedgehog or Breezy Badger, then install nvidia-settings and nvidia-xconfig. DO NOT install either package in Ubuntu 6.06 LTS because it will remove nvidia-glx. These programs are now provided in nvidia-glx.
Bron
Ok, I stand corrected! :) Dat wist ik dus niet. Dan zal dat wel in Breezy geweest zijn dat ik dat geinstalleerd heb... wat ik dan vreemd vind, is dat nvidia-settings en -xconfig er in de repos in Dapper nog steeds inzitten... Dat zou er dan wel eens uit gehaald mogen worden... Of het moet zo zijn dat op het moment dat je die aan klikt hij de glx drivers wil deinstalleren en dat hij daar voor waarschuwt.
In any case, zat ik dus niet ver van de waarheid wat betreft de volgende stap.
Eerst de drivers opnieuw installeren (zoals jij zei) en dan
sudo nvidia-glx-config enable
zoals ik al zei... en dan zou dat goed moeten komen.

Overigens, de drivers opnieuw installeren zonder Xserver:
sudo apt-get install nvidia-glx
                                      ^^voor nieuwere Nvidia kaarten
of
sudo apt-get install nvidia-glx-legacy
                                      ^^ voor oudere NVidia kaarten

Het kan ook komen overigens doordat ik een glx-legacy kaart heb... of zou die driver ook door die pakketten verwijderd worden?

Comp_Lex

  • Gast
Ubuntu Start niet op, door Nvidia
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/30, 14:31:49 »
Citaat van: Azalin
sudo apt-get install nvidia-glx
                                      ^^voor nieuwere Nvidia kaarten
sudo apt-get install nvidia-glx-legacy
                                      ^^ voor oudere NVidia kaarten

Het kan ook komen overigens doordat ik een glx-legacy kaart heb... of zou die driver ook door die pakketten verwijderd worden?
Hij heeft een FX 5600, dus hij moet nvidia-glx installeren.

Hier kan je checken of je glx of glx-legacy moet installeren. Als je videokaart in het bovenste lijstje voorkomt dan moet je nvidia-glx installeren en als je videokaart in het onderste lijstje voorkomt, dan moet je nvidia-glx-legacy installeren.

Thanatios

  • Gast
Ubuntu Start niet op, door Nvidia
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/30, 14:34:53 »
Het is me uiteindelijk gelukt. Ik heb het opgestart met de liveCD, en de driver geinstaleerd. Als ik mijn ubuntu nu opstart, zie ik eerst een nVidia logotje, en dan logt hij in :). Ik denk het het nu wel mooi geinstaleerd is. Bedankt jongens :)

Azalin

  • Gast
Ubuntu Start niet op, door Nvidia
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/30, 14:42:02 »
Ja, als je dat Logo ziet dan is hij goed geinstalleerd meen ik... :) Gefeliciteerd! :)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu Start niet op, door Nvidia
« Reactie #13 Gepost op: 2006/06/30, 17:52:22 »
Als je wil kan je dat logo verwijderen:
Open terminal en typ:
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Verander :

    Section "Device"
        Identifier    "NVIDIA Corporation ..."
        ...
    EndSection

naar:

    Section "Device"
        Identifier    "NVIDIA Corporation ..."
        ...
        Option        "NoLogo"
    EndSection

(maw: voeg 1 regeltje toe). Dat logo vertraagt uw opstarttijd namelijk ...
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"