Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grafische omgeving uitzetten  (gelezen 617 keer)

knalkanarie

  • Gast
grafische omgeving uitzetten
« Gepost op: 2008/01/13, 21:33:05 »
Hoi,

Ik heb aardig wat rond zitten struinen op internet, maar weet niet goed hoe ik het probleem moet omschrijven, dus ik hoop dat jullie mij kunne helpen. Als ik iets in de documentatie heb gemist of in een andere post/op een ander forum, dan mijn excuses. Uiteraard graag de verwijzing en dan zoek ik weer even verder.

Ik wil namelijk een server inrichten met Ubuntu, iets dat iedereen toejuicht neem ik aan ;-). Hoe dan ook, het lijkt mij het makkelijkst om alles in de grafische omgeving te configureren e.d, ook bijv. remote desktop. Nu heb ik gelezen op internet dat het verschil tussen de server en de desktop versie in feite is dat bij de server versie de grafische omgeving niet wordt meegeleverd en er eigenlijk verder geen verschil is. In dit verband heb ik een vraag.

Kan ik op mijn server ubuntu 7.10 installeren en later de grafische desktop uitzetten (zodat die niet meer wordt geladen en ik dus systeembronnen spaar)?

Daarbij ga ik ervan uit dat ik via remote desktop of webmin kan ik er dan toch nog bij en alles regelen. Als het een betere optie is om gewoon de server versie te installeren en dan via de terminal de remote desktop op te zetten hoor ik het ook graag. Of als iemand nog iets beters weet, natuurlijk ook. Ik weet net een beetje van de commando's in de terminal, maar verder eigenlijk toch nog wel redelijk newbie op linux gebied. Daarom is alle extra info ook meer dan welkom want daar leer ik ook weer van.

Groeten

arie

grafische omgeving uitzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/13, 22:08:51 »
Volgens mij kan je bij opties in het inlogscherm kiezen voor welke sessie, ik ben alleen even kwijt hoe je zelf een sessie kan maken.
Verder zou je kunnen opstarten in de recovery mode.
Ook met CTRL+ALT+F1 t/m CTRL+ALT+F6 en CTRL+ALT+F7 voor terug zou je een Terminal; omgeving moeten krijgen, helaas bij mij werkt het niet.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.