Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: scherm kleuren  (gelezen 601 keer)

Offline ejfrolich

  • Lid
scherm kleuren
« Gepost op: 2012/02/20, 14:21:37 »
Ik heb een wat vreemd probleem op één van mijn laptops waar ik sinds kort XUBUNTU 11.10 op draai.

Ik VLC en de standaard mediaplayer zien de kleuren van filmpjes er niet goed uit. Contrast erg hoog en kleuren veel te fel. Ik begrijp het niet goed want foto's zien er ok uit.

Hoe kan ik de monitor wat beter afstellen. Ik heb al even gezocht maar kan (zal aan mij liggen) niet erg veel over vinden. Wel schreef iemand dat het juist in XUBUNTU makkelijker is dan in Ubuntu. Ik geloof het meteen maar weet niet goed waar te beginnen.

Ik heb ontdekt (wauw) dat in VLC de kleuren en zo aan te passen zijn. Dat is prettig en daarmee kan ik het probleem wel oplossen. Wat ik nog niet heb ontdekt hoe je die instelling vast opslaat. Dat kan ik namelijk nog niet vinden.

Ik vind het wel vreemd dat ik juist in Xubuntu dit probleem heb. In Ubuntu en ook Lubuntu ziet VLC er prima uit...

Ernst-Jan
« Laatst bewerkt op: 2012/02/20, 14:53:31 door ejfrolich »
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Re: scherm kleuren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/20, 22:33:54 »
Misschien uitvoer naar Xv uitschakelen in de instellingen van je mediaspeler.

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: scherm kleuren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/21, 14:10:55 »
In VLC staat de video uitvoermodule op standaard dus niet op Vx uit. Ik weet niet of je dat bedoelt? Ik kom dan in instellingen die ik niet meer begrijp eerlijk gezegd.

Het lukt me in VLC niet om de instelling die ik maak permanent in te stellen. Dat is jammer want betekent dat ik dat voor elk filmpje opnieuw moet doen. Parole genereert het zelfde slechte beeld.
Linux Mint, mijn nieuwe keus!