Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport  (gelezen 1497 keer)

CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Gepost op: 2024/01/16, 18:05:53 »
Onlangs heb ik een Cintiq tablet van Marktplaats geplukt. Ik heb het apparaat op de displayport aangesloten door middel van een displayport naar hdmi female adapter.
Echter, het ding wordt wel herkend maar geeft geen beeld. Verdraaid als het niet waar is: in windows doet hij dat wel. Wat is hier aan de hand en hoe los ik dit op?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.


Re: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Reactie #2 Gepost op: 2024/01/18, 06:55:02 »
Misschien heb je hier iets aan:

https://www.davidrevoy.com/article710/cintiqs-on-gnu-linux-how-to-setup-brightness-contrast-and-more
https://www.davidrevoy.com/article710/cintiqs-on-gnu-linux-how-to-setup-brightness-contrast-and-more/show#comments

Ik zie nog niet meteen hoe dit iets gaat doen maar ik ga het wel nader bestuderen.

Wellicht ben ik wat extra info vergeten.
De tablet wordt op zich wel herkend door Kubuntu. De kabel voor aansluiting bestaat uit drie delen. Een stekker gaat in de tablet, vervolgens drie delen aan de andere kant: de stroomtoever, een hdmi voor het beeld en een usb voor de besturing. De usb geeft het signaal dus keurig door maar het beeldsignaal komt niet.

Op windows krijg ik dat beeld via een displayport - hdmi female adapter dus wel op dezelfde machine. Op mijn laptop met Kubuntu werkt het ding ook. Daar staat de tablet rechstreeks op de hdmi ingang.

Als ik op de eerstgenoemde machine de tablet op de hdmi aansluit, dan denkt het systeem bij opstarten dat het tablet mijn "main-monitor" is. Daarbij gooit het systeem ook de instellingen van de twee andere monitoren door elkaar.

Als ik op een of andere manier in de UEFI kan instellen dat een scherm op een van de displayports als primair scherm wordt gezien, zou dat denk ik de boel al oplossen want dan kan de tablet gewoon op de hdmi. Mijn GPU heeft maar een hdmi aansluiting en drie displayports.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Reactie #3 Gepost op: 2024/01/18, 08:41:05 »
Als ik het goed begrijp gebruik je de cintic tablet als extra monitor.
windows: cintic werkt op adapter
kubuntu: cintic werkt rechtreeks op hdmi.

Ik vermoed dat linux een probleem heeft met de displayport-hdmi adapter.
In het verleden heb ik ook wel eens een soortgelijk probleem gehad met een kvmswitsch (vga). Als ik de monitor rechtreeks aansloot op de pc dan werd de monitor herkend , maar als ik de monitor aansloot via de switc dan werd de monitor niet herkend.

Re: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Reactie #4 Gepost op: 2024/01/18, 22:13:45 »
Als ik het goed begrijp gebruik je de cintic tablet als extra monitor.
windows: cintic werkt op adapter
kubuntu: cintic werkt rechtreeks op hdmi.

Ik vermoed dat linux een probleem heeft met de displayport-hdmi adapter.
In het verleden heb ik ook wel eens een soortgelijk probleem gehad met een kvmswitsch (vga). Als ik de monitor rechtreeks aansloot op de pc dan werd de monitor herkend , maar als ik de monitor aansloot via de switc dan werd de monitor niet herkend.

Rechtstreeks op de hdmi werkte onder Kubuntu op de laptop. Ik kan nog niet expliciet bevestigen dat het tablet het op de desktop op de hdmi doet omdat de instellingen van de monitoren op de displayport door de war gingen. Ik neem aan dat het wel zou werken. De Cintiq gedraagt zich inderdaad als een monitor, in feite is het een monitor maar dan een waar je op kunt tekenen.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Reactie #5 Gepost op: 2024/01/19, 15:00:15 »
Misschien heb je hier iets aan:

https://www.davidrevoy.com/article710/cintiqs-on-gnu-linux-how-to-setup-brightness-contrast-and-more
https://www.davidrevoy.com/article710/cintiqs-on-gnu-linux-how-to-setup-brightness-contrast-and-more/show#comments

Update: dit doet vooralsnog niets of ik doe iets verkeerd. Op de wijze als gegeven, detecteert Kubuntu het tablet als een "invalid display".
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Reactie #6 Gepost op: 2024/01/19, 21:50:50 »
Update: ik ben er uiteindelijk in geslaagd beeld te krijgen op mijn wacom bij gebruikmaken van Kubuntu en gekoppeld met de displayport adapter.  De truc was simpel: het tablet tegelijk aanzetten met de computer en dan komt het beeldsignaal via de adapter wel door. Echter, mijn vensters in KDE etc zijn nu belachelijk groot en ik kan nergens de instelling vinden om dit aan te passen. Ook na loskoppelen van het tablet is dit nog steeds het geval... Ik heb op deze machine nog een mint-cinnamon installatie achter de hand waarop ik nu dit bericht zit te typen. Daarbij heb ik ook gecheckt of bij mint-cinnamon hetzelfde probleem zich voordeed door toedoen van de tablet. Dat is niet het geval, ik kan er echter niet mee tekenen want ondersteuning hiervoor zit kennelijk standaard niet in mint-cinnamon waar dit in Kubuntu wel zit. Als er dus een mogelijkheid is om mijn KDE instellingen van venster, pictogrammen etc weer normaal te zetten en als dit dan zo blijft, is het probleem opgelost.
Ik kan de instellingen echter niet vinden, dus wie wijst mij de weg?
« Laatst bewerkt op: 2024/01/19, 22:23:31 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Reactie #7 Gepost op: 2024/01/19, 22:32:21 »
Hoi Bal

De ondersteuning voor Linux is belabberd voor alle tablets maar die man waar je naar verwezen werd moet dat wel weten. Die gebruikt zelf ook steevast Linux. Ik ken hem Alles doorlezen van hem dus. Ik las o.a. iets over een WAC driver. Met hoofdletters dus. Raar die hoofdletters ...

Zet hem op en succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Reactie #8 Gepost op: 2024/01/19, 22:35:58 »
Hoi Bal

De ondersteuning voor Linux is belabberd voor alle tablets maar die man (David Revoy) waar je naar verwezen werd moet dat wel weten. Die gebruikt zelf ook steevast Linux. Ik ken hem Alles doorlezen van hem dus. Ik las o.a. iets over een WAC driver. Met hoofdletters dus. Raar die hoofdletters ...

Zet hem op en succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Reactie #9 Gepost op: 2024/01/20, 08:57:11 »
Hoi Bal

De ondersteuning voor Linux is belabberd voor alle tablets maar die man waar je naar verwezen werd moet dat wel weten. Die gebruikt zelf ook steevast Linux. Ik ken hem Alles doorlezen van hem dus. Ik las o.a. iets over een WAC driver. Met hoofdletters dus. Raar die hoofdletters ...

Zet hem op en succes!

groet,

Just

@Ronaldus @Just
Het is inderdaad handige kost voor het gebruik van tablets, dus ook mijn dank aan Ronaldus. De ondersteuning op zich in Kubuntu voor een wacom tablet valt mijns inziens op zich wel mee, eigenlijk is het gewoon goed. Op de laptop, waar alles wel normaal werkt, heb ik mogen ervaren dat je gewoon kunt aansluiten en alles werkt meteen. Dat zal op een hoop andere linux distros wellicht anders zijn. Tel daarbij op dat er ook nog eens zeer goede software voor is. Denk aan: MyPaint dat tegenwoordig een aardig alternatief is voor ArtWeaver dat ik jaren geleden in Windows gebruikte. En natuurlijk Krita dat ook door professionals wordt gebruikt, waar ik mezelf strikt genomen ook toe mag rekenen.  :D

Nu is alleen het stomvervelende dat sinds de aansluiting van de tablet mijn opzet van al mijn monitoren is vernaggeld. Mijn vensters zijn belachelijk groot net als de pictogrammen en bijvoorbeeld de standaardbalk met alle tools is ook een groot lelijk gedrocht geworden. Ik begrijp ook niet hoe het kan dat het aansluiten van een apparaat zo een effect op de instellingen heeft. Irritant ook als je die instellingen niet kan vinden, als dat het al oplost...

« Laatst bewerkt op: 2024/01/20, 09:01:44 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Reactie #10 Gepost op: 2024/01/20, 10:14:02 »
Update: ik ben er uiteindelijk in geslaagd beeld te krijgen op mijn wacom bij gebruikmaken van Kubuntu en gekoppeld met de displayport adapter.  De truc was simpel: het tablet tegelijk aanzetten met de computer en dan komt het beeldsignaal via de adapter wel door. Echter, mijn vensters in KDE etc zijn nu belachelijk groot en ik kan nergens de instelling vinden om dit aan te passen. Ook na loskoppelen van het tablet is dit nog steeds het geval... Ik heb op deze machine nog een mint-cinnamon installatie achter de hand waarop ik nu dit bericht zit te typen. Daarbij heb ik ook gecheckt of bij mint-cinnamon hetzelfde probleem zich voordeed door toedoen van de tablet. Dat is niet het geval, ik kan er echter niet mee tekenen want ondersteuning hiervoor zit kennelijk standaard niet in mint-cinnamon waar dit in Kubuntu wel zit. Als er dus een mogelijkheid is om mijn KDE instellingen van venster, pictogrammen etc weer normaal te zetten en als dit dan zo blijft, is het probleem opgelost.
Ik kan de instellingen echter niet vinden, dus wie wijst mij de weg?

Update: toen ik in Cinnamon bezig was, was ik vergeten om de USB stekker van de wacom-kabel aan te sluiten. Ik was aan het rommelen dus dan vergeet je wel eens wat. Dit betekent dus dat onder Mint - Cinnamon het tablet gewoon goed werkt. De pen reageert goed etc. En ik heb dat gekke probleem niet met de instellingen op het scherm. Ik wil echter werken met Kubuntu maar de juiste instellingen of een oplossing anderszins zijn nog steeds spoorloos.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Reactie #11 Gepost op: 2024/01/20, 12:39:38 »
draait kubuntu op wayland of x??

Re: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Reactie #12 Gepost op: 2024/01/20, 15:41:40 »
draait kubuntu op wayland of x??

Zojuist heb ik gecheckt. Kubuntu 22.04 draait op X11. Wat is het verschil en gaat overstappen op wayland wellicht iets oplossen?
« Laatst bewerkt op: 2024/01/20, 15:46:28 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Reactie #13 Gepost op: 2024/01/20, 17:00:39 »
nee, mijn gedachte was dat de problemen misschien wel veroorzaakt zouden worden door wayland. Wayland draait steeds beter maar er zijn nog steeds wat problemen.

Maar je kan het gewoon proberen. UItloggen en op het inlogscherm even de wayland sessie aanvinken en dan weer inloggen

of definitief omschakelen in de settings van kubuntu.
in debian: Settings -> Startup and shutdown -> Login Screen (SDDM) -> Behaviour (staat onderaan) en dan kiezen voor sessio 'Plasma (Wayland)'of '(Plasma X11)'
Ik verwacht dat het in kubuntu precies hetzelfde gaat

Re: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Reactie #14 Gepost op: 2024/01/20, 17:12:30 »
nee, mijn gedachte was dat de problemen misschien wel veroorzaakt zouden worden door wayland. Wayland draait steeds beter maar er zijn nog steeds wat problemen.

Maar je kan het gewoon proberen. UItloggen en op het inlogscherm even de wayland sessie aanvinken en dan weer inloggen

of definitief omschakelen in de settings van kubuntu.
in debian: Settings -> Startup and shutdown -> Login Screen (SDDM) -> Behaviour (staat onderaan) en dan kiezen voor sessio 'Plasma (Wayland)'of '(Plasma X11)'
Ik verwacht dat het in kubuntu precies hetzelfde gaat

Dank voor het meedenken. Ik denk echter niet dat ik ga proberen wat wayland gaat doen. Op een laptop hier met Kubuntu, die ook op X11 draait, is alles perfect in orde met de tablet dus daar zou het probleem niet moeten zitten. Ik houd het voorlopig erop dat de GPU, een Geforce RTX 3070 er geen weg mee weet... De laptop heeft een intell grafische chipset. Misschien moet ik toch een ander besturingssysteem overwegen ondanks dat ik graag met KDE werk...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: CIntiq tablet geeft geen beeld via Displayport
« Reactie #15 Gepost op: 2024/02/06, 10:10:52 »
nee, mijn gedachte was dat de problemen misschien wel veroorzaakt zouden worden door wayland. Wayland draait steeds beter maar er zijn nog steeds wat problemen.

Maar je kan het gewoon proberen. UItloggen en op het inlogscherm even de wayland sessie aanvinken en dan weer inloggen

of definitief omschakelen in de settings van kubuntu.
in debian: Settings -> Startup and shutdown -> Login Screen (SDDM) -> Behaviour (staat onderaan) en dan kiezen voor sessio 'Plasma (Wayland)'of '(Plasma X11)'
Ik verwacht dat het in kubuntu precies hetzelfde gaat

Update voor de geïnteresseerden: Inmiddels heb ik Kubuntu van de machine verwijderd en ben ik overgestapt op Ubuntu Studio. Een zeer mooie kde distro zij met soms wat kuren (ja ja, Ubuntu Studio is overgestapt van XFCE naar KDE), ik houd mint Cinnamon er dan ook naast. Na wat rommelen met de instellingen en kalibratie van de wacom tablet, werkt deze nu ook goed op Ubuntu Studio. Wellicht dat deze aanpak op Kubuntu hetzelfde effect had gehad, ik weet het niet maar de kans is groot. Het zou ook zomaar kunnen dat de problemen met de weergave op de monitoren bij laatstgenoemde ook een uitzonderlijk incident was met een oorzaak die ik waarschijnlijk nooit meer ga ontdekken. Hoe het ook zij: dit topic gaat op opgelost.

Dank voor het meedenken. Ik denk echter niet dat ik ga proberen wat wayland gaat doen. Op een laptop hier met Kubuntu, die ook op X11 draait, is alles perfect in orde met de tablet dus daar zou het probleem niet moeten zitten. Ik houd het voorlopig erop dat de GPU, een Geforce RTX 3070 er geen weg mee weet... De laptop heeft een intell grafische chipset. Misschien moet ik toch een ander besturingssysteem overwegen ondanks dat ik graag met KDE werk...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.