Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan niet aankoppelen  (gelezen 3326 keer)

gravy

  • Gast
kan niet aankoppelen
« Gepost op: 2008/02/17, 19:37:06 »
om een of andere reden kan ik mijn usb stick en externe harde schijf niet meer aankoppelen krijg telkens de melding kan volume niet aankoppelen en als detail ongeldige mount optie bij het aankoppelen van het volume kan iemand mij helpe aub

kan niet aankoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/17, 20:02:07 »
Rechts klikken op de werkbalk-->toevoegen aan paneel-->Schijfkoppelaar-->Selecteren-->Toevoegen je krijgt nu allemaal symbooltjes te zien van je partities/disks even aan klikken en aankoppelen kiezen.
Als het niet lukt staat er waarschijnlijk iets niet goed in je fstab.
Om die te bekijken in de terminal sudo gedit  /etc/fstab of via nautilus er heen navigeren. En copy/paste de tekst op het forum.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
kan niet aankoppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/18, 09:16:56 »
Een externe schijf en een USB horen niet thuis in fstab. Staan er verwijzigen in je fstab, haal ze er dan uit.

Dergelijke fout kan ontstaan door een verkeerd label op te geven voor het volume in "Mijn computer": kijk daar eens, rechts-klik de schijf, kies "properties". Controleer zowel op de "Drive" tab en de "volume" tab onder "settings". Als er iets is ingevuld, dan hebben we wellicht de fout gevonden. Indien niet, dan ligt het mogelijk aan het volumelabel van de schijf.

Met de schijven aangekoppeld, voer eens in de terminal het volgende commando uit:

blkid

Kopieer de output en plak die hier.

kan niet aankoppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/18, 10:41:45 »
Vanadium, dat USB en Externe schijf niet thuis horen in fstab dat wist ik niet, weer wat geleerd.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline roeland

  • Lid
kan niet aankoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/18, 11:49:57 »
Ik heb dit probleem ook al een paar keer gehad.  Bij de externe USB schijf komt het bij mij door afwisselend werken met Ubuntu en Windows (ik maak nog fotoboeken met Windows software omdat mijn leverancier fotoproduct4u geen linux versie heeft).  Als je de USB schijf uitzet na gebruik in Windows en pas weer aanzet als Ubuntu al draait, wordt de schijf niet herkend en kan je die ook niet aankoppelen.
Mijn oplossing: even terug naar Windows, afsluiten met USB schijf aan en weer terug naar Ubuntu.

Een Emtec USB stick wil ook nooit opstarten in Ubuntu als die al geplaatst is.  Alleen bij die stick even eruit (hij is toch niet herkend) en er weer in en Ubuntu pakt hem weer op.

PS Ik ontkoppel nooit meer USB sticks of USB harde schijven zonder softwarematig ontkoppelen zowel bij Ubuntu als Windows.  Als je dat doet krijg je vrijwel zeker problemen, hoewel ik die in het verleden meestal kon oplossen door eerst alles met Windows te laten draaien en dan weer alles ingeschakeld of geplaatst onder Ubuntu te laten draaien.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline vanadium

  • Lid
kan niet aankoppelen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/18, 15:15:30 »
Inderdaad, Roeland, wat jij vermeldt is een heel veel voorkomende reden dat externe volumes niet automatisch aankoppelen in Ubuntu. Ook veraderlijk is: je hiberneert Windows met de USB nog in de computer.

Ik dacht echter niet aan dat probleem in dit geval hier, omwille van de foutmelding. In de dialoog waar ik naar verwees, kan je zogezegd een "mount point" opgeven. Nu kan je daar ingeven wat je wil, tot een volledige pathname toe, zonder dat je een foutmelding krijgt. Als je echter iets fout invult, dan merk je het pas als je het volume opnieuw koppelt, aan een foutmelding zoals gravy vermeldt.

In die dialoog mag je enkel een label invullen, mogelijk zelfs liefst zonder spaties. Ik raad aan die dialoog niet te gebruiken, maar in plaats een volumelabel te gebruiken, dat door Ubuntu automatisch wordt gebruikt om de gemounte schijf een naam te geven.

@Gijsbrecht: verwijderbare schijven worden inderdaad via een ander mechanisme gemount. Wat in fstab vermeld staat, wordt enkel gedurende de opstart van het systeem automatisch gemount (behoudens de noauto optie). Voor elk mounten op een ander tijdstip moet je zelf een commando geven. Dat je schijf toch mount, is niet omdat fstab "in actie" schiet, maar omdat de externe schijf via het andere mechanisme gemount wordt (via HAL, maar ik ken de details niet).

Vroeger was fstab het enige. Ook verwijderbare schijven kon je in fstab opnemen, typisch met de "noauto" optie zodat het systeem geen moeite zou doen bij opstart een schijf te mounten die niet noodzakelijk aangekoppeld was. Hierdoor bespaarde je typwerk: bij het mount commando hoefde je enkel nog de devicenaam of het mountpunt op te geven, al de rest vulde het systeem zelf in aan de hand van wat in fstab was vermeld.

simonbal

  • Gast
kan niet aankoppelen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/21, 20:18:40 »
heey mensen

ik had t zelfde probleem
ik heb alles netjes opgevold maar niks deed het

nadat ik in mijn  terminal ''blkid'' had in getypt kreeg ik het volgende ;

/dev/sda5: UUID="48dbc3e5-b026-43d6-98dd-5273fe3ead51" TYPE="ext2"
/dev/sda6: UUID="29e179d7-e7a5-42ae-ae13-16ca64000f5c" TYPE="ext2"
/dev/sdb1: UUID="55D123D9E79ABF54" TYPE="ntfs"

mischien dat jullie me verder kunnen helpen?

mzzls

kan niet aankoppelen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/21, 22:23:02 »
Vanadium bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
kan niet aankoppelen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/23, 15:08:24 »
@simonbal, lees eens goed de post van roeland.