Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet  (gelezen 2316 keer)

RaWolf

  • Gast
Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Gepost op: 2009/07/27, 09:48:06 »
Ik ben erg nieuw betreft Ubuntu (heb vroeger met Red Hat nog gewerkt maar ook niet echt veel), maar met me broers hulp heb ik Ubuntu toch maar eens geïnstalleerd. Hij zei dat Ubuntu elk moment updates zal vragen en de wireless apart zou vragen. Dat eerste deed die, maar de tweede dus niet.

We begonnen beter te kijken wat we gemist hadden en wat nog moest gedaan worden.
  • We gingen via systeem->beheer->updatebeheer nog eens kijke of echt alles geupdate was. Dat was dus ook zo.
  • Vervolgens gingen we systeem->beheer->hardwarestuurprogramma's en zagen dat broadcom niet geactiveerd was. Toen we dat dus actief stelde ging mijn wireless branden. Eindelijk dacht ik....dus ik klikte wire connection(Twee zwarte monitors) en zag dat het nog niet werkte. De draadloos netwerk was nog steeds grijs.

Citaat
Mijn laptop is een Presario M2000 van merk Compac (HP). Ik heb een Broadcom 4306

Bedank alvast voor de hulp :)

~Patrick

Offline joop905

  • Lid
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/27, 10:01:39 »

RaWolf

  • Gast
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/27, 11:00:04 »
Werkte voor mij niet :( het bleef grijs :O maar alles staat gewoon aan. Laptop geeft aan dat de wireless aanstaat -,-

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/27, 11:06:47 »
Toch zou die oplossing moeten werken. Het gaat namelijk om ontbrekende firmware; je hebt niet alleen een stuurprogramma nodig, maar ook firmware om die kaart aan de praat te krijgen.

Met b43-fwcutter (firmware-cutter) haal je de firmware binnen vanaf het net, in de vorm van een Windowspakketje, en "snij" je de firmware eruit voor je Linux. Daarna doet de Broadcomkaart het.

Ik heb het zelf al verschillende keren zo gedaan bij Broadcomkaarten, in diverse computers, en het ging altijd goed. Wel de instructie helemaal en precies opvolgen.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/27, 11:09:54 door Pjotr »

RaWolf

  • Gast
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/27, 11:15:38 »
ik heb net sudo /usr/share/b43-fwcutter/install_bcm43xx_firmware.sh gedaan en het werkte ook niet help? :(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/27, 11:22:49 »
Even helemaal overnieuw beginnen en de instructie exact, volledig, opvolgen. Goed lezen, neem er de tijd voor.

RaWolf

  • Gast
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/27, 13:59:38 »
[insert broer modus]
Ik heb eens een kijkje genomen naar de installatie op deze laptop, maar ook voor mij vormt de wireless chipset een vreemd struikelblok. Ik heb de gelinkte howto uitgevoerd, maar zonder resultaat helaas.

Vooral ook omdat het hardware drivers appje geen optie heeft om de firmware te downloaden, waar wel in de howto vanuit wordt gegaan, denk ik dat ik toch iets redelijk elementairs over het hoofd zie.

Ik refereer dus naar dit stukje uit de howto:
Citaat
Let op: tijdens de installatie zal het stuurprogramma vragen om de firmware.
Vink het vakje aan waarmee u de firmware van het internet kunt halen en installeren (voor de regel Fetch and extract firmware).
Deze vraag komt niet, noch is er een firmware optie.

Voor de helderheid, de kaart wordt wel gezien en staat in de ifconfig lijst. Maar het scannen naar netwerken vormt dus het probleem. Ik geloof meteen dat dit ligt aan de firmware, maar de gegeven oplossing werkt helaas niet.

Edit: een toegevoegde screenshot (klik voor vergroting):

[exit broer modus]
« Laatst bewerkt op: 2009/07/27, 14:05:57 door RaWolf »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/27, 14:32:22 »
Hmmm.... dan komt het misschien, omdat je eerst andere methoden hebt uitgeprobeerd. Je hebt geen "schone uitgangssituatie". Installeer Ubuntu eens opnieuw, en doe dan de handleiding eens overnieuw?

RaWolf

  • Gast
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/27, 15:19:27 »
Hmmm.... dan komt het misschien, omdat je eerst andere methoden hebt uitgeprobeerd. Je hebt geen "schone uitgangssituatie". Installeer Ubuntu eens opnieuw, en doe dan de handleiding eens overnieuw?
Is al gebeurt en het heeft niks op geleverd

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/27, 15:32:33 »
Dan kun je als laatste redmiddel nog proberen om het firmwarebestand van de Broadcomkaart "los" pakken te krijgen en het handmatig te plaatsen in de juiste map. Het firmwarebestand is onafhankelijk van het besturingssysteem, dus het zit ook ergens in je Windows. In principe kun je het daaruit opvissen.

Hoe het bestand heet en wat de juiste map is om het in te plaatsen, weet ik niet, helaas (ik heb zelf geen Broadcom). Maar dat is een richting die tot succes kan voeren. Kijk ook eens op het reusachtig grote Engelstalige forum: http://ubuntuforums.org/index.php
« Laatst bewerkt op: 2009/07/27, 15:34:13 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/27, 15:48:53 »
Toevoeging aan mijn eerdere bericht:

- De doelmap is waarschijnlijk /lib/firmware/

- Kijk ook hier eens:
http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43

- Plaatsen doe je met een verkennertje dat rootrecht (almacht) heeft.
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
gksudo nautilusDruk op Enter.

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/27, 15:59:47 »
Voor de helderheid, de kaart wordt wel gezien en staat in de ifconfig lijst. Maar het scannen naar netwerken vormt dus het probleem. Ik geloof meteen dat dit ligt aan de firmware, maar de gegeven oplossing werkt helaas niet.
Dat klinkt als "no radio": de zender/ontvanger voor de WiFi radiosignalen staat uit.  Werkt het knopje om WiFi aan/uit te zetten op die laptop niet?
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

RaWolf

  • Gast
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/27, 16:06:27 »
Toevoeging aan mijn eerdere bericht:

- De doelmap is waarschijnlijk /lib/firmware/

- Kijk ook hier eens:
http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43

- Plaatsen doe je met een verkennertje dat rootrecht (almacht) heeft.
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
gksudo nautilusDruk op Enter.

Nee zit er al in en ziet er goed uit.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/27, 16:11:38 »
Probeer eens wat JanClaeys zei? Klinkt veelbelovend.

RaWolf

  • Gast
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/27, 16:35:39 »
Radio staat gewoon aan :( Ik weet het echt niet meer  ???

RaWolf

  • Gast
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/27, 17:06:19 »
<anto9us> RaWolf, ok, it's seeing access points, the problem is with network manager, you can restart it with sudo service NetworkManager restart

Raar maar waar heeft het geholpen en zit ik nu op me wireless :) Bedank allemaal voor de moeite en brain inspanning lol :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Broadcom4306 werkt ...maar ubuntu ziet hem niet
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/27, 17:41:52 »
Mooi dat het werkt!

Maar ik snap er eerlijk gezegd niks van. Enfin, doet er niet toe: het ding werkt.  :-)