Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI Mobility Radeon 9700  (gelezen 3589 keer)

eromein

  • Gast
ATI Mobility Radeon 9700
« Gepost op: 2008/04/27, 07:41:38 »
Hoi,

Ik ben al een aantal dagen bezig met het aan de praat krijgen van mijn ATI Mobility Radeon 9700. Het gaat om Ubuntu 8.04 "Hardy Heron".

Ik heb al talloze guides, forums, blogs doorlopen maar niets lijkt te werken!

Ik krijg bijvoorbeeld foutmeldingen bij het instellen van x.org bestanden en de oplossing kan ik dan niet meer vinden op internet.

Heel soms, heel soms kom ik redelijk in de buurt van wat het zou moeten zijn. Ik kan dan bijvoorbeeld de visuele effecten inschakelen. Maar dan krijg ik last van "het witte scherm". Bij het opstarten van mijn laptop en bij het wisselen van gebruikers krijg ik dat een wit scherm dat alleen verholpen kan worden door de uit-knop te gebruiken.

Is het misschien mogelijk dat iemand me stap voor stap door het proces kan leiden?

Offline Bobbie

  • Lid
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/27, 21:43:10 »

Offline joseph

  • Lid
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/28, 10:59:01 »
Eromein,

Had zelf ook last van een wit scherm na de upgrade van 7.10 naar 8.04 (Ati Radeon 9800):
Na opstarten wel even het oranje scherm, vervolgens even een witte taakbalk gevolgd door een totaal wit scherm.
Kon met Ctrl-Alt-Backspace er wel uit en kreeg dan even in een flits mijn eigenlijke bureaublad te zien waarna ik in het inlogvenster kwam.

Heb dit kunnen oplossen door in safemode op te starten.
Kreeg toen een scherm met drie opties.
Laatste, Xserver, geactiveerd en automatisch laten zoeken/instellen.
Daarna resume (dacht tweede keuze).
Hierop startte e.a. normaal op met mijn eigen (7.10) bureaublad en instellingen.

Als tip kan ik verder meegeven dat mijn systeem daarop bijzonder traag was met schermopbouw.
Kreeg echter geen optie aangeboden in systeem - voorkeuren - hardware drivers om een andere driver voor Ati te activeren.
Bleek dat het snelheidsprobleem opgelost kon worden door op bureaublad rechts te klikken, via werkbladachtergrond wijzigen bij visuele effecten geen te selecteren (stond niets geselecteerd bij mij).
Draait nu als een speer met de kanttekening dat een gereedschapje als AWN-manager niet wil werken.

Ben nog aan het uitzoeken hoe ik de driver van ATI (nieuwste versie is van 16/4/08) erop krijg (is een .run bestand).
Had onder 7.10 n.l. ook problemen met de standaard driver, fglrx, die Ubuntu installeert.
Problemen in 7.10 waren pas opgelost na installatie van de "Ati Catalyst" driver van Ati zelf.

Tja, vrees dat Ati en Ubuntu nog steeds geen echte vriendjes willen zijn.

Offline shappie

  • Lid
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/28, 11:01:38 »
joseph: Wil je de nieuwste 8.4 driver van ATi aan de praat krijgen raad ik je aan deze guide te gebruiken:
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Gutsy_Installation_Guide

Het is misschien niet makkelijk maar werkt vaak wel ;)
Op deze manier heb ik al 4 keer de nieuwste driver geinstalleerd. Let wel op als je hem gaat installeren dat compiz enzo uit staat, dit kan problemen geven volgens mij.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline joseph

  • Lid
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/28, 11:08:59 »
shappie,

Bedankt, dat probeerde ik te zoeken (prijs de dag dat die forumzoekfuncties weer worden geactiveerd zodat je je eigen berichten, abonnementen, en laatste bijdragen weer normaal te gebruiken zijn).

Offline shappie

  • Lid
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/28, 11:12:01 »
Citaat van: joseph
shappie,

Bedankt, dat probeerde ik te zoeken (prijs de dag dat die forumzoekfuncties weer worden geactiveerd zodat je je eigen berichten, abonnementen, en laatste bijdragen weer normaal te gebruiken zijn).
Geen dank ;), idd het is lastig zoeken zonder zoekfunctie :P. Je kan trouwens wel de google custom search gebruiken rechts bovenin... maar dat is wel minder handig m.i.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

eromein

  • Gast
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/28, 20:22:18 »
Hoi,

Dank jullie voor zover. Ik heb die guide geloof ik al een keer of 4 gedaan maar het lukt nooit. Ik zal het nog eens doen en posten waar het precies mis gaat.

Ik meld me weer wanneer ik meer informatie heb.

Offline shappie

  • Lid
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/28, 21:13:55 »
Citaat van: eromein
Hoi,

Dank jullie voor zover. Ik heb die guide geloof ik al een keer of 4 gedaan maar het lukt nooit. Ik zal het nog eens doen en posten waar het precies mis gaat.

Ik meld me weer wanneer ik meer informatie heb.
Vreemd, ik heb er hier nog nooit egt problemen mee gehad. Alleen wel is gehad dat compiz niet meer wilde werken maar dit kreeg ik meestal na een tijdje zoeken wel weer gefixed.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Klaasvaak

  • Gast
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/29, 13:12:11 »
Citaat van: shappie
Citaat van: eromein
Hoi,

Dank jullie voor zover. Ik heb die guide geloof ik al een keer of 4 gedaan maar het lukt nooit. Ik zal het nog eens doen en posten waar het precies mis gaat.

Ik meld me weer wanneer ik meer informatie heb.
Vreemd, ik heb er hier nog nooit egt problemen mee gehad. Alleen wel is gehad dat compiz niet meer wilde werken maar dit kreeg ik meestal na een tijdje zoeken wel weer gefixed.
Waarschijnlijk maak jij nog gebruik van ubuntu 7.10, Bij Hardy Heron hebben ze geprobeerd de driverondersteuning voor ATI en NVidia beter te maken. Het gevolg is dat een hele hoop dingen voor jou wordt ingesteld (waar ik persoonlijk niet blij mee ben, ik ben linux juist gaan gebruiken zodat ik alles lekker zelf kon doen), en je geen propietary drivers meer nodig hebt.
De fglrx drivers die ik gebruikte heb ik aangekregen met behulp van EnvyNG, maar het lost niets op. De effecten werken nog steeds ontzettend schokkerig. Ik denk dat we gewoon moeten wachten op een functionele update van het Ubuntu team. Tenzij iemand nog andere suggesties heeft?
Ik heb wel gelezen van "open source drivers", hoe kom je daaraan? misschien werkt dat beter?

eromein

  • Gast
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/30, 08:38:02 »
Dat zou een hoop verklaren. Ik heb ook EnvyNG geprobeerd maar krijg het ook daar niet mee aan de praat.

Het is me inderdaad opgevallen dat alle guides gelden voor versie voor Hardy. Ik heb dus al gedacht dat dit misschien een Hardy dingetje is.

Heeft iemand probleemloos ATI drivers op Hardy draaien?

Offline joseph

  • Lid
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/01, 13:32:22 »
Had eerder even geen tijd maar hedenmiddag die nieuwste driver van de ATI-site geïnstalleerd.
Werkt bij mij nu als een speer :).
Kan nu zelfs de visuele effecten gebruiken waarbij Firefox en AWN normaal te gebruiken zijn (met de standaard driver waren die met name heel erg traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag als je de effecten op normaal durfde in te stellen)

Zat wel effe te klooien omdat de link van Shappie die voor Gutsy betrof :/.
Bleek dat het vervangen van Gutsy in het adres naar Hardy je de goede handleiding krijgt.
Heb vervolgens geïnstalleerd volgens methode 2.

- "Install necessary tools" heb ik overgeslagen (gaf in eerste instantie fout, 1e opdracht bleef bij 90% hangen en 2e gaf aan dat systeem up to date was)
- Bij "Create .deb packages" heb ik alleen de eerste opdracht gebruikt en niet de alternatieve oplossing
- Bestand "blacklist-restricted" bleek niet te bestaan (opende een leeg bestand en dus weer afgesloten zonder te bewaren).
- "Additional 64-bit instructions" waren voor mij niet van toepassing
Verder handleiding gevolgd tot en met het verifiëren met als resultaat:
           *******@*****:~$ fglrxinfo
           display: :0.0  screen: 0
           OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
           OpenGL renderer string: RADEON 9800 PRO
           OpenGL version string: 2.1.7415 Release

Edit:
Ook de Ati Catalyst Controle Center die onder Hulpmiddelen staat werkt nu perfect.
Herkent nu ook mijn monitor (gaf eerst alleen generic en op merk zoeken was juiste type niet vermeld).

Klaasvaak

  • Gast
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/02, 13:22:54 »
De installatie heeft er op een of andere manier gezorgd dat ik zonder 3dacceleratie wel soepel loop nu, maar de 3d werkt nog steeds niet. Bij de installatie gaat het volgende fout:
$ sudo dpkg -i xorg-driver-fglrx_8.476*.deb fglrx-kernel-source_8.476-0*.deb fglrx-amdcccle_8.476-0*.deb
(Database inlezen ... 138654 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
Voorbereiden om xorg-driver-fglrx 2:8.476-0ubuntu1 te vervangen (door xorg-driver-fglrx_8.476-0ubuntu1_i386.deb) ...
 * Stopping atieventsd                                                   [ OK ]
Uitpakken van vervangende xorg-driver-fglrx ...
Voorbereiden om fglrx-kernel-source 2:8.476-0ubuntu1 te vervangen (door fglrx-kernel-source_8.476-0ubuntu1_i386.deb) ...
Uitpakken van vervangende fglrx-kernel-source ...
Voorbereiden om fglrx-amdcccle 2:8.476-0ubuntu1 te vervangen (door fglrx-amdcccle_8.476-0ubuntu1_i386.deb) ...
Uitpakken van vervangende fglrx-amdcccle ...
Instellen van xorg-driver-fglrx (2:8.476-0ubuntu1) ...
 * Starting atieventsd                                                   [ OK ]

Instellen van fglrx-kernel-source (2:8.476-0ubuntu1) ...
Adding Module to DKMS build system

Error! DKMS tree already contains: fglrx-8.476
You cannot add the same module/version combo more than once.
Doing initial module build

Error! This module/version has already been built on: 2.6.24-16-generic
Directory: /var/lib/dkms/fglrx/8.476/2.6.24-16-generic/i686
already exists.  Use the dkms remove function before trying to build again.
Installing initial module

Error! This module/version combo is already installed
for kernel: 2.6.24-16-generic (i686)
Done.

Instellen van fglrx-amdcccle (2:8.476-0ubuntu1) ...
fglrxinfo zegt dat ik nog gebruik maak van de Mesa drivers. De oplossingen onderaan de link van shappie (maar dan die voor hardy) werken niet

Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
groeten, Klaasvaak

Offline joseph

  • Lid
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/04, 00:02:19 »
@ Klaasvaak,

Helaas was ik tot een 30 minuten geleden een bijzonder gelukkige gebruiker van een perfect draaiend systeem.
Totdat ...... ik opnieuw opstartte zoals aangegeven na het binnenhalen van de updates.
Heel het systeem overhoop :(
Wederom dat witte scherm geneuzel als bij initiële installatie 8.04.
Kortom weer in de veilige modus de zaak laten herstellen (dat menu is wel een verbetering zeg, optie 3 even wachten en resumé i.p.v. dpkg-reconfigure verhaal).

Met zicht op mijn werk e.a. gecontroleerd en bleek dat mijn xorg.conf totaal veranderd was en ....... ik nu ineens met die Mesa-driver opgescheept te zitten :o

Heb het stuurprogramma van Ati opnieuw geïnstalleerd, de xorg.conf backup terug gezet maar helaas...
De Ati staat in staat in de Hardware drivers wel aangevinkt maar ook als "Niet in gebruik".
Probeer ik visuele effecten op normaal te zetten ipv geen dan heb ik gelijk het zeer artistieke sneeuwvlokje op een wit 22" beeldscherm effect.
Wordt er bijna paranoïde van.... heeft Steve B. een paar infiltranten bij Ubuntu binnen gekregen of zo .... is wit de tegenhanger van het blauwe scherm?

Hoop dat iemand de oplossing weet om die Mesa eruit te krijgen en die Atidriver weer te activeren
Weet n.l. niet hoe de dkms remove function te gebruiken en/of dit soelaas gaat bieden.

eromein

  • Gast
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/04, 08:57:53 »
Precies! Ik heb het ook al wel een draaiende gehad, maar na elke update krijg je het witte scherm weer.

Dit is niet alleen iets dat ik heb ondervonden, dit staat ook beschreven op allerlei fora. Het heeft dus geen zin om alles mooi in te stellen omdat na elke update je weer opnieuw moet beginnen.

Ik heb nu ook het probleem dat mijn bureaublad goed werkt, maar elk andere gebruiker die ik aanmaak krijgt bij het opstarten het witte scherm.

Offline joseph

  • Lid
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/04, 09:36:29 »
@ eromein

Tja, tot nu toe (7.04 Feisty Fawn, 7.10 Gutsy Gibbon) heb ik dit niet meegemaakt.
Daar was het 1x installeren van het stuurprogramma van Ati zelf voldoende en bleef zo ongeacht wat voor update.
Snap ook niet waar het zomaar "overschrijven/veranderen/installeren vreemde driver" (in dit geval een totaal andere xorg.conf en die Meta) bij een update nu ineens vandaan komt.
Vind het wel eng dat Ubuntu nu ineens ook dingen gaat doen waar je geen grip (meer) op heb.... Hoop niet dat een lokaal Redmond virus heeft toegeslagen.

Begrijp ik goed dat men op andere fora dat stuurprogramma van Meta er ook niet uit krijgt?
Dat is volgens mij bij mij nu het probleem.
Ik kan de Ati wel herinstalleren maar de Meta blijft staan en overheerst/overschrijft gewoon.
En voor zover ik kan nagaan slikt de Meta gewoon geen direct "rendering".
Ben zelf maar een wat bovengemiddelde gebruiker die al vanaf Dos knoeit en daarbij niet bang is om iets te lezen alsook te proberen maar veel verder gaan dan nu is voor mij ook acacadabra.

Mis die gekke Avant Windows Manager en bepaalde effecten wel heel erg.
Als ik nu een programma minimaliseer verdwijnt hij b.v. in een of ander zwart gat, kan hem nergens weer openen anders dan opnieuw opstarten. Heb destijds namelijk een balk verwijderd en kan maar niet uitvinden hoe ik die weer tot leven krijg.
Verder werkte ik veel met meerdere schermen waarbij ik de vensters naar andere werkbladen sleepte (meerdere programmaatjes op meerdere werkbladen en dan razendsnel heen en weer flitsen tussen verschillende processen middels de AWN).

Edit.
Verder was de Ati beduidend sneller dan het standaard stuurprogramma.
Ook nu merk ik weer dat een aantal programma's,  zoals FF3, minder vlot verschijnen ook al staan alle visuele effecten nu uit.
Heb jij dit ook opgemerkt?

Klaasvaak

  • Gast
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/04, 14:48:32 »
ik kan je deels helpen. AWN is gemakkelijk te vervangen door een nieuwe balk aan te maken (ik neem even aan dat je er nog wel een boven hebt staan). Dus rechtermuisknop op die balk, new panel. Die verschijnt waarschijnlijk onderaan.
Dan doe je rechtermuisklik op dat "panel", waarna je op add to panel klikt. Daar kies je iets dat bij mij "vensterlijst" heet (ik weet niet of jij het engels hebt.).
Als laatste kun je bij properties van je nieuwe lijst nog selecteren dat je alle vensters op alle workspaces weer wilt laten geven. Dan heb je weer iets dat voor AWN-vervanger door kan gaan.

Over die drivers heb ik nog steeds niets gevonden. Waarom duurt het zo lang voor een update?

Offline joseph

  • Lid
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/04, 21:21:11 »
@ Klaasvaak

Bedankt.
Die balken niet goed genoeg bekeken.
Met de optie vensterlijst met wat aanpassingen in de voorkeuren is AWN inderdaad een beetje te vervangen.

Klaasvaak

  • Gast
ATI Mobility Radeon 9700
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/05, 00:08:50 »
Weet iemand hoe het kan dat de Ubuntu mensen er helemaal niks aan doen?
Moet je bij een probleem als dit altijd zo lang op een oplossing wachten?
Is er iets dat we kunnen doen om het te versnellen?