Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: launchpad  (gelezen 483 keer)

Offline Anna

  • Lid
launchpad
« Gepost op: 2019/03/10, 13:19:21 »
Gisteren ben ik overgestapt naar 18.04. Nu staat er bij username een verkeerde naam die ik graag  wil veranderen. Ik heb al gezocht in eerdere topics maar ik kom er niet uit.

Indien iemand zich nog even wil verlagen om in Jip & Janneke taal uit te leggen hoe ik dat moet doen, ben ik diegeen zeer erkentelijk.

Anna

PS kan ik eventueel nog veilig terug naar de 14 versie en hoe lang duurt het om alles terug te draaien.
Ook heb ik geprobeerd om dash terug te krijgen via: sudo apt install ubuntu-unity-desktop maar tijdens installatie krijg ik geen mogelijkheid om te kiezen tussen gdm3 en lightdm.

« Laatst bewerkt op: 2019/03/10, 14:07:17 door Anna »

Offline vanadium

  • Lid
Re: launchpad
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/10, 15:58:49 »
Even verklaren? Er staat "launchpad" in je titel, dan staat er "Nu staat er bij username een verkeerde naam die ik graag  wil veranderen". Waarover heb je het precies? Het login scherm?

Verder eventjes doorbijten: de standaard Ubuntu versie is sterk veranderd ten opzichte van 14.04 die nog Unity desktop gebruikte. Unity is wel nog beschikbaar, maar als "gewone gebruiker" is het wellicht beter mee te volgen en dus te leren wennen aan de nieuwe omgeving.

Offline Anna

  • Lid
Re: launchpad
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/11, 12:11:29 »
Even verklaren? Er staat "launchpad" in je titel, dan staat er "Nu staat er bij username een verkeerde naam die ik graag  wil veranderen". Waarover heb je het precies? Het login scherm?

Verder eventjes doorbijten: de standaard Ubuntu versie is sterk veranderd ten opzichte van 14.04 die nog Unity desktop gebruikte. Unity is wel nog beschikbaar, maar als "gewone gebruiker" is het wellicht beter mee te volgen en dus te leren wennen aan de nieuwe omgeving.

Dank je voor de reactie.

Launchpad had ik getikt omdat ik de melding kreeg dat ik mijn username niet kan veranderen omdat het in lauchpad mogelijk is. Eigenlijk maakt het ook niet uit wat er staat, het is alleen informatie voor mij te zien.

Vergeet de vraag, ik zal doorbijten. Maar ik mis wel de Dashknop. Zou je het laatste gedeelte van mijn vorige vraag nog kunnen beantwoorden:

Ook heb ik geprobeerd om dash terug te krijgen via: sudo apt install ubuntu-unity-desktop maar tijdens installatie krijg ik geen mogelijkheid om te kiezen tussen gdm3 en lightdm.

Offline vanadium

  • Lid
Re: launchpad
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/11, 13:57:59 »
Is de Unity desktop geïnstalleerd? Misschien installeert dat inderdaad lightdm er niet automatisch bij.

Eerst moet lightdm geïnstalleerd zijn: "sudo apt-get install lightdm". Om  van de gdm3 login manager (standaard vanaf Ubuntu 17.10 met Gnome Shell) naar de lightdm manager (standaard tot en met Ubuntu 17.04 met Unity) over te schakelen gebruik je het commando "sudo dpkg-reconfigure lightdm". Het zou kunnen dat je dit configuratiescherm al automatisch krijgt op het moment dat je lightdm installeert.

Offline Anna

  • Lid
Re: launchpad
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/12, 15:28:27 »
Is de Unity desktop geïnstalleerd? Misschien installeert dat inderdaad lightdm er niet automatisch bij.

Eerst moet lightdm geïnstalleerd zijn: "sudo apt-get install lightdm". Om  van de gdm3 login manager (standaard vanaf Ubuntu 17.10 met Gnome Shell) naar de lightdm manager (standaard tot en met Ubuntu 17.04 met Unity) over te schakelen gebruik je het commando "sudo dpkg-reconfigure lightdm". Het zou kunnen dat je dit configuratiescherm al automatisch krijgt op het moment dat je lightdm installeert.

Dank je.

Anna