Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Volume audiobestanden bewerken  (gelezen 6529 keer)

[OPGELOST] Volume audiobestanden bewerken
« Gepost op: 2010/10/17, 09:34:19 »
Mischien een domme vraag maar ik zie door de software het programma niet meer  ???
Ik heb een paar audiobestanden van een dvd geript, met welk programma kan ik het best het volume hoger maken zodat ze even hard klinken als de rest van mijn audiobestanden?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/24, 09:44:20 door robdelft »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Volume audiobestanden bewerken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/17, 11:49:13 »
Kan dat met Audacity, "normaliseren"?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce


Re: Volume audiobestanden bewerken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/17, 16:56:45 »
Bedankt voor de tips, ik heb net MP3gain uitgeprobeerd maar die gaf jammer genoeg niet het gewenste resultaat.
Ik ga het nu met Audacity proberen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Volume audiobestanden bewerken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/17, 18:25:53 »
Bedankt voor de tips, ik heb net MP3gain uitgeprobeerd maar die gaf jammer genoeg niet het gewenste resultaat.

Vreemd.... Ik gebruik mp3gain al jaren, zowel via de terminal als via de grafische schil Easymp3gain. Gaat bij mij altijd goed. Ben er dus heel tevreden over.

Wat lukt er bij jou niet?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Volume audiobestanden bewerken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/17, 21:30:28 »
Vanavond heb ik (onder het koken :) ) e.e.a. getest met ca. 30 zeer verschillende audiobestanden (Michael Jackson, Dire Straits, div. volklied, Pachelbel, Mozart).  90% ging goed, alleen Schnappi was iets te hard en het Hongaarse volkslied iets te zacht. De rest van de MP3 was te horen met een prima gemiddeld niveau en ik hoefde dus niet de volumeknop te bedienen.
Het was geen uitgebreide test - veel meer dan 50 heb ik niet als MP3, mijn "normale" muziek is op CD.
De normalisatie werd uitgevoerd met het advies van Pjotr: mp3gain -r -c *.mp3.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Volume audiobestanden bewerken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/18, 05:34:20 »
Het geluid wordt op zich wel goed "genormaliseerd", met mp3gain is dus niets mis. Maar ik wil de mp3'tjs harder laten klinken dan dat ze nu zijn.
Het geluid blijft te zacht met mp3gain.

Offline grafcom

  • Lid
Re: Volume audiobestanden bewerken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/18, 21:14:09 »
Ik zag deze topic, toevallig  :)

Ik ben ook op zoek naar een programma waarmee ik het geluidsnivo van audio bestanden handmatig kan aanpassen. Onder windows gebruik ik een heel oud programmatje "SoundForge XP"

Ik kan zoiets alleen niet vinden in Linux, dus bij deze sluit ik me aan bij "robdelft"

Re: Volume audiobestanden bewerken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/18, 21:34:21 »
90% ging goed, alleen Schnappi was iets te hard en het Hongaarse volkslied iets te zacht.
Off-topic: Volgens mij is dit een schitterend voorbeeld van de zgn. loudness war. Schnappi is waarschijnlijk kneiterhard gemastered terwijl het volkslied niet of nauwelijks gemastered is.

En robdelft, met veel huidige muziek kun je gain toevoegen wat je wilt maar het wordt er waarschijnlijk niet harder op omdat die muziek al zo hard gemastered is, er is geen 'headroom' meer om het volume op te pompen. Open zulke muziek maar eens in Audacity, één groot dik blok:



Boven een volledig platgemasterd nummer en onder een netjes gemasterde productie.
Als je dan in Audacity Amplify wil toepassen of normalize zegt Audacity waarschijnlijk dat ie tot 0db kan toevoegen. Niks dus.


Offline grafcom

  • Lid
Re: Volume audiobestanden bewerken
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/18, 22:21:12 »
@AutoStatic

met Audacity zou het dus moeten kunnen, is dit een heeeeel groot programma voor alleen af en toe een audio file meer geluid te geven?

Ik zoiets eigenlijk alleen maar nodig omdat sommige geluids-bestanden voor onder een video een te "zachte" output hebben wanneer ik die "over een ander geluidsspoor" wil zetten/

Re: Volume audiobestanden bewerken
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/24, 09:41:00 »
Ik heb eindelijk audacity uitgeprobeerd en voor mij is het de oplossing. Je kan heel gemakkelijk het volume harder of zachter maken en dan opslaan.
Ook mooi dat je oversturing kan zien in de grafiek. Of het programma op zich groot is weet ik niet , op schijf is het nog geen 7000 kb.
Het is mooi overzichtelijk maar ondanks dat wel heel uitgebreid.

Offline grafcom

  • Lid
Re: [OPGELOST] Volume audiobestanden bewerken
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/24, 11:29:46 »
@robdelft,

bedankt voor je reactie. (ook de anderen natuurlijk) Ik ga het ook uitproberen!

Groet

Re: [OPGELOST] Volume audiobestanden bewerken
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/24, 12:13:16 »
Tja,je kan misschien beter de te harde zachter maken dan de zachte (te) hard........
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.