Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] audio rippen vanaf dvd opname  (gelezen 2215 keer)

Offline roeland

  • Lid
[OPGELOST] audio rippen vanaf dvd opname
« Gepost op: 2010/05/31, 22:20:04 »
Ik heb een opname vanaf de TV gemaakt en op DVD gebrand (VOB bestanden).  Nu wil ik de audio daarvan op een CD branden als audio CD.  ik heb al veel opgezocht over het rippen van DVD´s maar kon geen recente oplossingen vinden.  Ik werk met de laatste ubuntu versie 10.  Iemand een kort overzicht van oplossingen en handige recente programma´s?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/02, 14:21:10 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: audio rippen vanaf dvd opname
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/31, 22:24:12 »
Misschien niet de meest gemakkelijke manier, maar kun je de filmpjes openen in pitivi (zit in het software center)
Filmpje inladen; op een knopje onderaan drukken: Ungroup Clips; het bovenste (de video dus) selecteren en op Delete drukken.
Daarna kiezen voor renderen, en je hebt je geluid.

Offline mrGee

  • Lid
Re: audio rippen vanaf dvd opname
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/31, 23:06:55 »
En de wat andere, misschien ook niet de makkelijkste, terminal manier;
http://www.bunkus.org/dvdripping4linux/single/index.html#tricks_extractaudio
hoofdstukje; Extracting audio from VOBs/MPEGs/AVIs

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline roeland

  • Lid
Re: audio rippen vanaf dvd opname
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/01, 13:22:16 »
schwarzproductions

Bedankt voor deze eerste opstap. pitivi op de computer gezet en clip binnengehaald. Vervolgens het video gedeelte weggegooid.  Maar daarna doet het renderen niets.  Ik heb een clip van een half uur een uur laten renderen maar er was geen resultaat te zien.  Ook het outputbestand stond nog steeds op nul.  ik heb wel meer gerenderd met Pinnacle (onder Windows) en dat kan ook een paar uur duren maar dan zag je toch de voortgangsbalk lopen.  Nu niet. 

Wat gaat er mis?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: audio rippen vanaf dvd opname
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/01, 13:37:09 »
Gerrit,

Ik heb jouw oplossing ook bekeken, en krijg de volgende foutboodschap in de terminal:

roeland2@roeland2-desktop:~$ mplayer -vo null -nogui -aid 128 -ao pcm -aofile AA audio.wav VTS_01_1.VOBThe -nogui option will only work as the first command line argument.
-aofile has been removed. Use -ao pcm:file=<filename> instead.
MPlayer SVN-r29237-4.4.1 (C) 2000-2009 MPlayer Team
roeland2@roeland2-desktop:~$

Daarna heb -nogui vooraan gezet en krijg de volgende boodschap:

roeland2@roeland2-desktop:~$ mplayer -nogui -vo null -aid 128 -ao pcm -aofile AA audio.wav VTS_01_1.VOB
The -nogui option will only work as the first command line argument.
-aofile has been removed. Use -ao pcm:file=<filename> instead.
MPlayer SVN-r29237-4.4.1 (C) 2000-2009 MPlayer Team
roeland2@roeland2-desktop:~$

Wat nu?  Ik denk dat ik iets moet vervangen door de outpufilenaam voor de audio maar wat moet ik weglaten?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline mrGee

  • Lid
Re: audio rippen vanaf dvd opname
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/01, 18:07:33 »
Er is kennelijk lichtelijk iets veranderd in de loop van de tijd, gebruik deze maar even;
mplayer -vc null -vo null -aid 128 -ao pcm:file=file.wav VTS_01_1.VOB

Hij maakt er nu een wavje van en verander de VTS_01_02.VOB in die van je eigen.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline roeland

  • Lid
Re: audio rippen vanaf dvd opname
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/02, 14:18:26 »
Hallo Gerrit,

Het werkt perfect, een half uur film (en dus ook audio) binnen tien minuten doorlopen en een .wav bestand aangemaakt.

Ik heb zowel de inputfile (.VOB) als de outputfile (.wav) in de home directory gelaten.

Bedankt!

Roeland
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.