Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschil tussen opwaardeer-methodes?  (gelezen 594 keer)

Offline midas

  • Lid
Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Gepost op: 2014/05/10, 09:37:24 »
Beste mensen,

Is er een verschil tussen opwaardeer-methodes? Ik doel dan op welke pakketten er uiteindelijk opgewaardeerd zullen worden. Voor de duidelijkheid...je hebt 3 methoden:

1. Induwen van de 'opwaardeerknop' van de update-manager. Of automatisch ingesteld en dan krijg je meldingen van updates.
2. Manueel via Synaptic. Dit programma moet je dan eerst in een verse installatie van Ubuntu toevoegen (doe ik altijd).
3. Via een aantal commando's in de terminal:

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade
Bij Linux-Mint bijvoorbeeld wordt (werd?) er gewaarschuwd niet via Synaptic te gaan updaten omdat dat op den duur je installatie om zeep kon helpen. Geldt dat ook voor Ubuntu? Is update-manager gebruiken het veiligst wil je geen vervuiling binnen jouw systeem krijgen? Of maakt het geen verschil?
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Tom

  • Lid
Re: Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/10, 09:54:24 »
Voor updates met de ,update beheerder ,synaptic of de terminal maakt niet uit , ik zelf gebruik de laatste is ook de snelste.
Of via de automatische mits ingesteld ,wat betreft die synaptic in Mint ,dat is gelul !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

drum

  • Gast
Re: Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/10, 09:56:01 »
Ik prefereer de terminal, natuurlijk is het als nieuwkomer makkelijk dat er programma's zijn zoals een update-manager en in een volgend stadium Synaptic maar hoe rapper de terminal onder de knie hoe beter.
Update's of installatie's via terminal gaan ook veel vlotter imo.

Re: Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/10, 10:04:16 »
Hallo Forum,

Kan je met commando in het eerste bericht alles ook herstellen?
Ik ben via Synaptic update/instellen voor wifi-adapter mijn netwerkcentrum vervuild. Dit werkt niet meer.

Groet Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline midas

  • Lid
Re: Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/10, 10:07:14 »
OK thanks! Maar ik vond het een beetje vreemd gisteravond...ik drukte toen op de opwaardeerknop en er waren geen updates. Vervolgens typte ik de commands in de terminal en er werden 17 updates geïnstalleerd. Waarschijnlijk 'ziet' updaten via de terminal eerder updates van pakketten en het is inderdaad sneller. Maar je krijgt geen andere updates of wijzigingen van pakketten als je via de terminal update dus?
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline midas

  • Lid
Re: Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/10, 10:09:43 »
Hallo Forum,

Kan je met commando in het eerste bericht alles ook herstellen?
Ik ben via Synaptic update/instellen voor wifi-adapter mijn netwerkcentrum vervuild. Dit werkt niet meer.

Groet Spidey-Westland

Spidey, is een specifiek probleem (denk ik), kun je beter even duidelijk omschrijven in een apart topic :-)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/10, 10:19:45 »
midas: er is bij Ubuntu geen verschil. Bij Mint wel, want die heeft in Updatebeheer niveau 4 en 5 uitgeschakeld, en die beperking omzeil je met Synaptic en met de terminal.

Offline daniel

  • Lid
Re: Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/10, 11:58:45 »
De terminal is nog steeds de grootste kracht van unix

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/10, 12:00:31 »
Al jaren gebruik ik de onderstaande bash file, /home/ron/bin/up
Bij het opstarten type ik up en alles wordt bijgewerkt.

#!/bin/bash
sudo apt-key update
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline daniel

  • Lid
Re: Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/10, 13:06:31 »
Ron heeft gelijk, en wil je het vol automatisch doen zonder dat je iedere keer op J moet drukken zet je er een Y achter dus:

#!/bin/bash
sudo apt-key update -y
sudo apt-get update -y
sudo apt-get upgrade -y
sudo apt-get dist-upgrade -y
sudo apt-get autoremove -y
sudo apt-get clean -y


in een regel ziet dat er dus zo uit:
sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y && sudo apt-get dist-upgrade -y && sudo apt-get autoremove -y && sudo apt-get clean -y


Je kan dit in je home directory zetten dan dan hoef je allen als je jou terminal opent met ctrl+alt+t
alleen sh scriptnaam.sh
in te type en dan doet hij wat Ron als script gemaakt heeft.

zou je de script    update.sh       noemen dan kan je eenvoudig

sh update.sh
doen..
of je kunt hem ook permission geven door:
chmod u+x update.sh
vervolgens hoef je alleen maar
./update.sh
te doen dan.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/10, 13:12:12 door daniel »

Re: Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/10, 14:52:15 »
OK thanks! Maar ik vond het een beetje vreemd gisteravond...ik drukte toen op de opwaardeerknop en er waren geen updates. Vervolgens typte ik de commands in de terminal en er werden 17 updates geïnstalleerd. Waarschijnlijk 'ziet' updaten via de terminal eerder updates van pakketten en het is inderdaad sneller. Maar je krijgt geen andere updates of wijzigingen van pakketten als je via de terminal update dus?
Ik heb een keer gehad dat in de updatebeheer updates stonden,maar als je op sterretje rechtsboven klikt er niks stond.Toch op updatebeheer gedrukt om die te doen en toen kon die ze nog niet downloaden.. Dus updatebeheer is gewoon te vroeg!

Waarom kan je dit niet kopiëren en plakken in je home of in een map met sh?
« Laatst bewerkt op: 2014/05/10, 15:01:19 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/10, 16:41:54 »
Ron heeft gelijk, en wil je het vol automatisch doen zonder dat je iedere keer op J moet drukken zet je er een Y achter dus:

#!/bin/bash
sudo apt-key update -y
sudo apt-get update -y
sudo apt-get upgrade -y
sudo apt-get dist-upgrade -y
sudo apt-get autoremove -y
sudo apt-get clean -y


in een regel ziet dat er dus zo uit:
sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y && sudo apt-get dist-upgrade -y && sudo apt-get autoremove -y && sudo apt-get clean -y


Je kan dit in je home directory zetten dan dan hoef je allen als je jou terminal opent met ctrl+alt+t
alleen sh scriptnaam.sh
in te type en dan doet hij wat Ron als script gemaakt heeft.

zou je de script    update.sh       noemen dan kan je eenvoudig

sh update.sh
doen..
of je kunt hem ook permission geven door:
chmod u+x update.sh
vervolgens hoef je alleen maar
./update.sh
te doen dan.


Moet jij nog wel je wachtwoord ingeven bij zo'n scriptje?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/05/10, 17:31:05 »
Moet jij nog wel je wachtwoord ingeven bij zo'n scriptje?
Het script vraagt daar zelf om bij de 1e keer dat sudo wordt gebruikt.

Er is wel een verschil tussen 1 regel met && tussen de opdrachten en losse opdrachtregels. De opdracht(en) na && wordt alleen uitgevoerd als de vorige opdracht goed is gegaan. Gaat de update al niet goed (bijvoorbeeld omdat er geen internetverbinding is) wordt er ook geen upgrade gedaan enz.
Bij een script met losse opdrachtregels worden deze stuk voor stuk uitgevoerd, ongeacht het resultaat van de vorige opdrachtregel.

Tipje, een script kan je plaatsen in de subfolder ~/bin (zo nodig maken met mkdir). Die folder komt in je zoekpad en kan je het script uitvoeren door alleen de naam te typen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/05/10, 17:45:23 »
Moet jij nog wel je wachtwoord ingeven bij zo'n scriptje?
Het script vraagt daar zelf om bij de 1e keer dat sudo wordt gebruikt.

Er is wel een verschil tussen 1 regel met && tussen de opdrachten en losse opdrachtregels. De opdracht(en) na && wordt alleen uitgevoerd als de vorige opdracht goed is gegaan. Gaat de update al niet goed (bijvoorbeeld omdat er geen internetverbinding is) wordt er ook geen upgrade gedaan enz.
Bij een script met losse opdrachtregels worden deze stuk voor stuk uitgevoerd, ongeacht het resultaat van de vorige opdrachtregel.

Tipje, een script kan je plaatsen in de subfolder ~/bin (zo nodig maken met mkdir). Die folder komt in je zoekpad en kan je het script uitvoeren door alleen de naam te typen.

Mijn persoonlijke voorkeur heeft de 1e optie:
1. Induwen van de 'opwaardeerknop' van de update-manager. Of automatisch ingesteld en dan krijg je meldingen van updates.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline daniel

  • Lid
Re: Verschil tussen opwaardeer-methodes?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/05/10, 19:07:57 »
Het maakt niet uit of je
sudo apt-get update -y
sudo apt-get upgrade -y
enz enz enz doet.

Hij gaat ze alle af met wel of geen internet verbinding zou je het zelfde resultaat hebben dan mijn methode:

sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y
enz enz enz

Het is het zelfde als programmeren, je kan hem pas een andere beslissing laten nemen als je aan de functie een waarde hebt gegeven die groter of kleiner is dan.
IF & ELSE
TRUE & FALSE
if a=b then c=   enz enz enz

Dan kun je hem pas een ander verloop geven, en anders is het gewoon de script van a to z uitvoeren tot hij niets meer te doen heeft.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/10, 19:12:49 door daniel »