Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geavanceerde opties voor Ubuntu loopt vol  (gelezen 1677 keer)

JohPoe

  • Gast
Re: Geavanceerde opties voor Ubuntu loopt vol
« Reactie #25 Gepost op: 2015/07/22, 17:31:18 »
Wat ik mij afvraag is waarom meerdere installaties van Ubuntu 14.04 of zie ik dat verkeerd. Is die gelijke versie de oorzaak?
En wat EZ-man eerder aangaf is dat dan een oplossing om herhaling te voorkomen?
En, ter aanvulling, is er een grub wiki : MaintenanceFreeCustomGrub2Screen
If you multiboot mutiple Linux installs and want one Grub to control all of your OSs

Offline Cme

  • Lid
Re: Geavanceerde opties voor Ubuntu loopt vol
« Reactie #26 Gepost op: 2015/07/23, 12:16:42 »
@EZ-man  Je samenvatting is juist maar wat buitengewoon flauw om niet te willen inzien dat Gparted allang is geinstalleerd (pardon, ik bedoelde Synaptic!) en dat oude kernels helemaal NIET ZIJN geïnstalleerd! Zie mijn eerste bijlage bovenaan (nogmaals) Maar dat wil je blijkbaar niet (in)zien. Helaas kan ik niet meer op je bijdrage rekenen.

@JohPoe 1 Ubunt, 1 Lubuntu, 1 Xubuntu en Win 8.1 Misschien zijn de eerste 3 allen 14.04?
Bedankt voor je bijdrage vd pagina Muliboot Linux installaties, ik begrijp  nu dat ik Muliboot zou moeten installeren in de PBR ipv MBR. Maar hoe dat moet? Ik begrijp t niet.
Er staat zoiets als:
Citaat
"Een 2e of 3e Linux-systeem toe voegen en kiezen om de grub naar de PBR in plaats van de MBR te installeren.
(PBR betekent Partition Boot Record en MBR betekent Master Boot Record).

Selecteer handmatig partitioneren om grub te installeren naar het PBR (bijv sda2) in plaats van de MBR (bijv sda).
Op deze manier zal grub niet van de ene partitie naar de andere bewegen telkens wanneer grub wordt bijgewerkt op andere installaties naast de belangrijkste Ubuntu.

Als elke grub al op de MBR is geïnstalleerd, verhelp het probleem zoals hierboven met deze commando's:

Op efi systemen maken gebruik van dit commando:

  sudo dpkg-reconfigure grub-efi-amd64

Enter thru eerste pagina's, spatiebalk om choose/unchoose station te kiezen, enter om te accepteren.

Noteer eerst welke installatie (MBR) grub is geïnstalleerd."
Ik heb alleen het efi commando genoteerd en krijg een
 quiet splash als commando regel met daarna keuze vernieuwing Pakket beheer, of het helpt?

@Partyrabbit Ik heb een schermafdruk van 'Geinstalleerd' gemaakt, in Niet Geinstalleerd staat een lange  lijst, maar die had ik al laten zien, bovenaan
« Laatst bewerkt op: 2015/07/29, 12:03:57 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

JohPoe

  • Gast
Re: Geavanceerde opties voor Ubuntu loopt vol
« Reactie #27 Gepost op: 2015/07/23, 12:35:15 »
@JohPoe 1 Ubunt, 1 Lubuntu, 1 Xubuntu en Win 8.1 Misschien zijn de eerste 3 allen 14.04?
Bedankt voor je bijdrage vd pagina Muliboot Linux installaties, ik begrijp  nu dat ik Muliboot zou moeten installeren in de PBR ipv MBR. Maar hoe dat moet? Ik begrijp t niet.

Ik kan alleen een beetje meedenken en helemaal geen kaas van die multiboot in de PBR gegeten. Advies kan ik je niet geven maar wel twijfels zaaien  ;)
-wat doet die PBR multiboot met je windows?
-is het mogelijk alles opnieuw te installeren zonder verlies van data?

Offline Cme

  • Lid
Re: Geavanceerde opties voor Ubuntu loopt vol
« Reactie #28 Gepost op: 2015/07/23, 12:41:39 »
Citaat
Ik kan alleen een beetje meedenken en helemaal geen kaas van die multiboot in de PBR gegeten. Advies kan ik je niet geven maar wel twijfels zaaien  ;)
-wat doet die PBR multiboot met je windows?
-is het mogelijk alles opnieuw te installeren zonder verlies van data?

Hoi! Dank voor je snelle reactie, ik weet ook nauwelijks iets van Linux, daarom wil ik graag de verschillende distro's proberen in een Multiboot.
 Ik heb eerder een Multi boot gemaakt en ook daar liepen de 'Geavanceerde opties' vol. Het moet te maken hebben met die MBR en PBR installeren maar hoe?
« Laatst bewerkt op: 2015/07/23, 13:37:19 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Geavanceerde opties voor Ubuntu loopt vol
« Reactie #29 Gepost op: 2015/07/23, 13:06:42 »
@Partyrabbit Ik heb een schermafdruk van 'Geinstalleerd' gemaakt, in Niet Geinstalleerd staat een lange  lijst, maar die had ik al laten zien, bovenaan

Maar die kun je dan toch gewoon verwijderen? Of zie ik iets over het hoofd?

https://sites.google.com/site/computertip/schoon

Citaat van: Pjotr's site
Gooi ongebruikte restanten van verwijderde programma's weg
2. Nog steeds in Synaptic pakketbeheer:

Klik links onderaan in het scherm van Synaptic, op de brede knop Status.

Klik daarna linksboven in het scherm op:
Niet geïnstalleerd (resterende configuratie).

Markeer alle pakketten voor volledige verwijdering en klik op de knop Toepassen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geavanceerde opties voor Ubuntu loopt vol
« Reactie #30 Gepost op: 2015/07/23, 13:20:36 »
Je hebt meerdere grubs geinstalleerd door het proberen,
dus je kunt opstarten vanaf meerdere hd's.(als je meer hebt).

Probeer eens os-prober
Met google hier mee zoeken,
linux+os-prober
os-prober gooit alle oude linuxen eruit en als deze nieuwe vind word dit bij je grub erbij gezet.

Of je hebt met installeren iets aparts gedaan, waardoor je veel ziet in grub, dus vertel hoe je geinstalleerd hebt.

Offline Cme

  • Lid
Re: Geavanceerde opties voor Ubuntu loopt vol
« Reactie #31 Gepost op: 2015/07/23, 14:16:16 »
Citaat
Klik links onderaan in het scherm van Synaptic, op de brede knop Status.

Klik daarna linksboven in het scherm op:
Niet geïnstalleerd (resterende configuratie).

Markeer alle pakketten voor volledige verwijdering en klik op de knop Toepassen.
Ah, juist! Aldaar had ik niet opgemerkt dat die pakketten te verwijderen zijn, ik heb dat toegepast, een autoremove gedaaan, os-prober en update-grub, in alle distro's, het haalt niets uit; de 'Geavanceerde opties' Ubunu is/blijft volledig vol gelopen.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/23, 14:36:13 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Geavanceerde opties voor Ubuntu loopt vol
« Reactie #32 Gepost op: 2015/07/23, 14:25:42 »
Je hebt meerdere grubs geinstalleerd door het proberen,
dus je kunt opstarten vanaf meerdere hd's.(als je meer hebt).
Meerdere hd? Hard disk? Dat is er maar 1. Ik heb meerdere partities gemaakt.
Citaat
Probeer eens os-prober
os-prober gooit alle oude linuxen eruit en als deze nieuwe vind word dit bij je grub erbij gezet.
os-prober ken ik en geprobeerd. ER zijn geen oude Linuxen!
Citaat
Of je hebt met installeren iets aparts gedaan, waardoor je veel ziet in grub, dus vertel hoe je geinstalleerd hebt.
Het gaat niet om de GRUB, deze is in orde, het gaat om 'Geavanceerde opties'.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Geavanceerde opties voor Ubuntu loopt vol
« Reactie #33 Gepost op: 2015/07/23, 15:06:52 »
En de andere methode die ik zou willen aanbevelen is m.b.v. grub-customizer (is al eerder gesuggereerd). Toe te voegen via een PPA
Bedankt voor dit advies, Grub Costomizer had ik voorheen geïnstalleerd maar liep voorttdurend vast.
Nu opnieuw geinstalleerd en volgens mij laat het programma het probleem zien; Ubuntu sda5 lijkt in Lubuntu Sda3 te zitten (Ubuntu:  ****************** Ubuntu, Lubuntu: EEEEEEEEEEE Lubuntu ). Hoe is Uuntu in Lubuntu terecht gekomen? Ubuntu was de eerste installatie! Samen met SWAP, Lubuntu de 2e en Xubuntu de 3e.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/23, 15:13:26 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Geavanceerde opties voor Ubuntu loopt vol
« Reactie #34 Gepost op: 2015/07/24, 15:40:34 »
Nadat ik Ubuntu opnieuw geinstalleerd heb, samen met de SWAP partitie, zie ik in Gparted dat ze toch weer in een schublocatie zijn geinstalleered!
De vorige installatie van de 2 heb ik volledig gewist in Gparted en de vrijgekomen ruimte niet gebruikt voor de nieuwe installatie. Zie bijlage. Waar zit de fout?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Geavanceerde opties voor Ubuntu loopt vol
« Reactie #35 Gepost op: 2015/07/24, 16:21:09 »
Misschien is de installatie zoals hierboven te zien niet fout. (ik weet het niet) Maar nu lijkt alles rustig in 'Geavanceerde opties' in het Grub menu van Ubuntu 14.04. Ook Grub Customizer laat nu een heel ander beeld zien, (zie bijlage) na een os-prober en een update-grub. Ik kan dit Topic sluiten, bedankt voor het meedenken.  :)
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)