Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] ssh -X vragen  (gelezen 6672 keer)

Offline 10o

  • Lid
[OPGELOST] ssh -X vragen
« Gepost op: 2011/08/27, 19:53:01 »
Filemanagement van mijn server via SSH op een client in mijn thuisnetwerk blijkt toch wel een beetje onhandig en gevaarlijk, getuige mijn posts van de afgelopen dagen.    ^-^

Nu kan ik via SSH een gdm sessie opstarten om de server vervolgens via Remote Desktop Viewer vanaf de client grafisch te besturen. Soms bijzonder handig, maar voor puur filemanagement een beetje overkill en stroperig.
 
Een andere mogelijkheid is om via nautilus vanuit de client een (grafische) SSH-connectie te maken of gewoon via NFS bestandshandelingen te verrichten. Dit blijkt voor filemanagement op enkel de server nogal langzaam. Als ik langs die weg een bestand kopieer van de ene naar de andere serverschijf, dan gaat dat met een snelheid van maximaal 10MB/sec (waarschijnlijk omdat de client ertussen zit) en via Remote Desktop Viewer met ruim 60MB/sec. Bij het verplaatsen van grote bestanden maakt dat nogal een verschil.

Nu zou ik graag nautilus via X opstarten. Vandaag heb ik geleerd dat zoiets überhaupt bestaat.  O0
't Is het mij gelukt om middels ssh -X 192.168.0.2 connectie te maken met de server en xclock doet 't.

Echter nog enkele issues:

1) Het is me één keer gelukt om gedit op te starten, maar sindsdien krijg ik een foutmelding als ik dat nog een keer probeer:
GConf Fout: Kan geen contact opnemen met de configuratieserver;
de meestvoorkomende oorzaak is een afwezige of slecht geconfigureerde D-Bus session bus daemon.
Zie http://projects.gnome.org/gconf/ voor meer informatie.
(Details -  1: Verbinding maken met de sessie is mislukt:
Fout bij verbinden: Verbinding is geweigerd)

2) Bij tweede keer dat ik een ssh -X connectie maakte bleken er lock-problemen met .Xauthority te zijn. Dat bestand heb ik verwijderd en nu geeft hij geen waarschuwing meer zodra ik binnenkom. Mag dit bestand wel afwezig zijn?

3) Hoe start ik nautilus of een andere gui filemanager via de X-tunnel (heet dat zo?) op, zodat ik van de volle snelheid van de server gebruik kan maken?

Merci!
« Laatst bewerkt op: 2011/08/29, 17:33:38 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline 10o

  • Lid
Re: ssh -X vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/27, 20:02:26 »
Ik geloof dat ik met sudo voor mijn opdrachten al een heleboel oplos...  :P
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Bloom

  • Lid
Re: ssh -X vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/27, 20:27:09 »
ssh -X gebruikersnaam@192.168.0.2 nautilus &Sudo is niet nodig. Als je de gebruikersnaam niet opgeeft, wordt die van je desktop doorgegeven. En als die niet de juiste rechten heeft op de server of daar onbekend is, loopt het dus mis. De & achteraan zorgt ervoor dat je terminalprompt terugkomt en niet blijft hangen totdat je X-sessie afgesloten wordt.

Offline 10o

  • Lid
Re: ssh -X vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/27, 20:36:51 »
ssh -X gebruikersnaam@192.168.0.2 nautilus &Sudo is niet nodig. Als je de gebruikersnaam niet opgeeft, wordt die van je desktop doorgegeven. En als die niet de juiste rechten heeft op de server of daar onbekend is, loopt het dus mis. De & achteraan zorgt ervoor dat je terminalprompt terugkomt en niet blijft hangen totdat je X-sessie afgesloten wordt.
Hi Bloom! De usernaam op de server is gelijk aan die van de client (10o). Als ik op de client geef:
ssh -X 10o@192.168.0.2 nautilus &krijg ik dit terug:
[1] 1630Maar er gebeurt niks.

Dus heb ik het in twee stappen geprobeerd:
ssh -X 10o@192.168.0.2Wachtwoord geven, dan:
nautilus &Maar dan
[1] 1630
10o@10o-server:~$
(nautilus:1630): Eel-WARNING **: GConf fout:
  Kan geen contact opnemen met de configuratieserver; de meestvoorkomende oorzaak is een afwezige of slecht geconfigureerde D-Bus session bus daemon. Zie http://projects.gnome.org/gconf/ voor meer informatie. (Details -  1: Verbinding maken met de sessie is mislukt: Fout bij verbinden: Verbinding is geweigerd)

Zonder "&", maar mét "sudo" start en werkt nautilus wel en gebeurt er dit:
sudo nautilus
Initializing nautilus-open-terminal extension
Initializing nautilus-gdu extension
** Message: Initializing gksu extension...

** (nautilus:1776): WARNING **: Failed to get the current CK session: GDBus.Error:org.freedesktop.ConsoleKit.Manager.GeneralError: Unable to lookup session information for process '1776'

(nautilus:1776): GLib-GObject-CRITICAL **: g_object_unref: assertion `G_IS_OBJECT (object)' failed
Gtk-Message: (for origin information, set GTK_DEBUG): failed to retrieve property `GtkTreeView::even-row-color' of type `GdkColor' from rc file value "((GString*) 0x2656aa0)" of type `GString'

Na het afsluiten van nautilus, moet ik in de terminal nog [ctrl]-[c] geven om weer bij de prompt te komen...
« Laatst bewerkt op: 2011/08/27, 20:38:58 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Bloom

  • Lid
Re: ssh -X vragen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/27, 20:40:13 »
Ik krijg de indruk dat de gebruiker 10o geen Gnome-gebruiker is op de server, of dat Gnome niet behoorlijk geïnstalleerd is op de server.

Offline 10o

  • Lid
Re: ssh -X vragen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/27, 20:43:26 »
Ik krijg de indruk dat de gebruiker 10o geen Gnome-gebruiker is op de server, of dat Gnome niet behoorlijk geïnstalleerd is op de server.
Misschien ontbreekt er ergens een pakketje? Hoe zou ik erachter kunnen komen welke dat is? Of kan ik met de botte bijl een overkoepelend pakket installeren, zodat hij er weer bij komt?

In ieder geval krijg ik - voor zover ik kan beoordelen - een prima werkende Gnome met:
sudo service gdm start
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: ssh -X vragen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/27, 20:44:10 »
Ik gebruik ssh al geruime tijd. Enkele tips:

gebruik ook de optie C (om te comprimeren) Dit gaat veeeeeeel sneller.

Dus ssh -X -C -l gebruiker -p paswoord xxx.xxx.xxx.xxx

paswoord kan je weglaten, dan wordt je gewoon gevraagd voor je paswoord en zit je paswoord niet in de 'onveilige' history van uw bash

login kan je weglaten als op je op de client met dezelfde gebruikersnaam kan inloggen

In uw terminal venster kan je geregeld (fout)meldingen krijgen. Zolang alles werkt, moet je hierover geen zorgen maken.

.Xauthority mag je gewoon wissen. Dit bestand wordt automatisch terug aangemaakt.

Als je via deze weg nautilus opstart krijg je dus netjes een Nautilus venster alsof je op je conputer op afstand bent aan het werken.

Ja kan wel niet werken met knippen en plakken tussen zo'n X-forwarded nautilus en een locale nautilus... (wel met tekst vb bij het hernoemen van bestanden of zo)

Offline 10o

  • Lid
Re: ssh -X vragen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/27, 20:57:12 »
Bedankt Dominque, voor de waardevolle input.
Wat een fantastisch spul is dit!
De gui kent toch iets meer genade (en gebruiksgemak) dan de terminal.
De acties in server-nautilus lopen nu perfect en zo snel als maar kan. De foutmeldingen zal ik negeren.

Bij verkeer tussen client en server heb ik SSH inderdaad niet nodig. Omslachtig. Dan gebruik ik gewoon nautilus vanaf de client over NFS, de welbekende route.

Vraag me nog wel af waarom ik mét "&" een code terugkrijg, maar niets zie gebeuren op gui-gebied?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline 10o

  • Lid
Re: ssh -X vragen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/27, 21:20:45 »
Ik krijg de indruk dat de gebruiker 10o geen Gnome-gebruiker is op de server, of dat Gnome niet behoorlijk geïnstalleerd is op de server.
Heb uitgevoerd:
sudo apt-get install --no-install-recommends ubuntu-desktopMaar na "nautilus" zonder "sudo" nog steeds:
(nautilus:1747): Eel-WARNING **: GConf fout:
  Kan geen contact opnemen met de configuratieserver; de meestvoorkomende oorzaak is een afwezige of slecht geconfigureerde D-Bus session bus daemon. Zie http://projects.gnome.org/gconf/ voor meer informatie. (Details -  1: Verbinding maken met de sessie is mislukt: Fout bij verbinden: Verbinding is geweigerd)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/27, 21:24:41 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: ssh -X vragen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/27, 22:21:32 »
Met de & krijg je een code maar verder niets omdat er om een paswoord gevraagd wordt. De & stuurt het process naar de achtergrond. Daarom zie je de vraag naar het paswoord niet. Ik doe zoiets dikwijls per ongeluk. Tik in dit geval maar eens 'fg', dan vraagt hij plots naar het paswoord...

Ik ben wel een beetje in de war. Als je niet sudo gebruikt werkt het nog niet?

Offline 10o

  • Lid
Re: ssh -X vragen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/27, 23:04:41 »
Met de & krijg je een code maar verder niets omdat er om een paswoord gevraagd wordt. De & stuurt het process naar de achtergrond. Daarom zie je de vraag naar het paswoord niet. Ik doe zoiets dikwijls per ongeluk. Tik in dit geval maar eens 'fg', dan vraagt hij plots naar het paswoord...
Oké, bedankt. Hij start 'm inderdaad "gepauzeerd" op.

Ik ben wel een beetje in de war. Als je niet sudo gebruikt werkt het nog niet?
N.a.v. je berichtje nog maar eens geprobeerd en... yes, nu doet-ie het wel.  ???
Bij afsluiten van nautilus moet ik in terminal wel nog steeds ctrl-c'en om weer bij de prompt te komen.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Bloom

  • Lid
Re: [OPGELOST] ssh -X vragen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/28, 01:02:04 »
Zet helemaal achteraan een & op de opdrachtregel, maar let wel dat je dan je wachtwoord op die regel zet en niet achteraf kunt intikken! Werk desnoods met sleutelauthenticatie als je geen wachtwoord in de opdrachtregel in blote tekst wil opnemen.


Offline 10o

  • Lid
Re: [OPGELOST] ssh -X vragen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/28, 09:08:54 »
Zet helemaal achteraan een & op de opdrachtregel, maar let wel dat je dan je wachtwoord op die regel zet en niet achteraf kunt intikken! Werk desnoods met sleutelauthenticatie als je geen wachtwoord in de opdrachtregel in blote tekst wil opnemen.
Bedankt voor nog meer info Bloom! Ik heb (nog) geen sleutelauthenticatie opgezet. Het is een gesloten thuisnetwerk, dus zag ik nog geen reden me daarin te verdiepen. Wat is het gevaar/probleem van achteraf wachtwoord intikken? Als ik 'm zichtbaar meegeef aan het eerste commando, breng dat toch ook discretierisico's met zich mee?

Overigens na de boots van deze morgen krijg ik nautilus weer alleen opgestart met sudo ervoor. Zonder krijg ik weer dezelfde foutmeldingen:
(nautilus:1747): Eel-WARNING **: GConf fout:
  Kan geen contact opnemen met de configuratieserver; de meestvoorkomende oorzaak is een afwezige of slecht geconfigureerde D-Bus session bus daemon. Zie http://projects.gnome.org/gconf/ voor meer informatie. (Details -  1: Verbinding maken met de sessie is mislukt: Fout bij verbinden: Verbinding is geweigerd)
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline 10o

  • Lid
Re: [OPGELOST] ssh -X vragen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/28, 09:09:59 »
Heb je al eens met 'NoMachine NX' een GUI remote desktop optezetten geprobeerd?
Hi MauRice2, wel tegengekomen gisteren met Google, maar nog niet verder naar gekeken. Dank voor de tip!
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: ssh -X vragen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/28, 09:58:00 »
Kan je deze eens proberen?

ssh -X -C -l gebruiker -p paswoord xxx.xxx.xxx.xxx

sudo apt-get install xnest (let op, geen hoofdletter)

Xnest -ac -once :13 & (Hier Xnest wel met een hoofdletter, nu start hij een leeg zwart venster op, dus even terug op uw terminal klikken voor het vervolg, de & is heel belangrijk hier, dus niet vergeten a.u.b.)

export DISPLAY=:13  (zeker hier geen & gebruiken)

metacity & (hier dan weer wel zeker een & gebruiken)

nautilus &

Werkt dit?

tip: ipv metacity kan je ook vb gnome-session doen. Dan heb je een extern bureaublad á la remote desktop

Offline 10o

  • Lid
Re: ssh -X vragen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/28, 10:29:49 »
Kan je deze eens proberen?
ssh -X -C -l gebruiker -p paswoord xxx.xxx.xxx.xxx
Met -p wachtwoord erbij werkt niet. Dan krijg ik terug
Bad port 'wachtwoord'Zonder -p wachtwoord werkt wel, maar dan wordt natuurlijk even gevraagd ernaar.

sudo apt-get install xnest (let op, geen hoofdletter)
Xnest -ac -once :13 & (Hier Xnest wel met een hoofdletter, nu start hij een leeg zwart venster op, dus even terug op uw terminal klikken voor het vervolg, de & is heel belangrijk hier, dus niet vergeten a.u.b.)
xnest geïnstalleerd, en met Xnest krijg ik inderdaad een zwart scherm. Als ik terugklik in de terminal staat daar (zonder prompt):
[dix] Could not init font path element /usr/share/fonts/X11/cyrillic, removing from list!
[dix] Could not init font path element /usr/share/fonts/X11/100dpi/:unscaled, removing from list!
[dix] Could not init font path element /usr/share/fonts/X11/75dpi/:unscaled, removing from list!
[dix] Could not init font path element /usr/share/fonts/X11/100dpi, removing from list!
[dix] Could not init font path element /usr/share/fonts/X11/75dpi, removing from list!

export DISPLAY=:13  (zeker hier geen & gebruiken)
metacity & (hier dan weer wel zeker een & gebruiken)
nautilus &
Werkt dit?
tip: ipv metacity kan je ook vb gnome-session doen. Dan heb je een extern bureaublad á la remote desktop
Om het volgende commando te kunnen geven, heb ik het vorige proces met Ctrl-C afgebroken. Zwarte scherm blijft.
Na export DISPLAY=:13 gebeurt er niets en ga ik netjes terug naar de prompt.
Na metacity & zie ik terminal:
[2] 2619
10o@10o-server:~$ Xlib:  extension "RANDR" missing on display ":13".
Verder gebeurt er niets.
Na nautilus & komt er inderdaad - een ongestylde - nautilus in het venster terecht.

Wat is het nut/voordeel van (het testen van) dit stappenplan?

Als ik de (geneste) vensters met de muis sluit, lijkt e.e.a. op de achtergrond te blijven draaien, dus gnome-session heb ik pas kunnen testen na een reboot, omdat ik niet wist hoe ik nr. 13 moest cancellen.

De gnome-session werkte ook (tot ik het venster wilde maximizen en later ook toen ik naar de nautilus instellingen ging).
Grappig! Maar het voelt niet stabiel genoeg. In principe ben ik meer dan tevreden als ik nautilus via SSH -X kan starten. All I need really. Mocht ik een volledige gnome-sessie willen, dan start(te) ik via SSH gdm op, om vervolgens via Remote Desktop Viewer de server vanuit client de client te bedienen.Werkt prima, maar voor enkel bestandshandeling wat omslachtig en stroperig.

Thanks again! Het wordt steeds leuker.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/28, 10:40:12 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: ssh -X vragen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/28, 10:56:10 »
10o

De optie -p xxxx met ssh is om een andere poort op te geven dan de standaard.
Zie ook:
man ssh
man ssh_config
man sshd_config

Ik niet zeker zijn of je zonder een paswoord in te geven een ssh-verbind kan maken.
Misschien met een aparte configuratie bestand of met een set persoonlijke ssh-key's.
Mijn servertje is hoofdzakkelijk als print-server.
Voormij is een CMDI toegang + paswoord meer dan voldoend.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline 10o

  • Lid
Re: ssh -X vragen
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/28, 11:23:42 »
De optie -p xxxx met ssh is om een andere poort op te geven dan de standaard.
Dat vermoedde ik al. Maar ik kom gelukkig wel gewoon binnen omdat hij netjes om het wachtwoord vraagt als ik het niet meteen meegeef.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: ssh -X vragen
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/28, 11:26:39 »
Als het alleen om bestandsbeheer gaat, zou je ook sshfs kunnen gebruiken. Hiermee kun je mappen op een ssh server mounten als een lokaal bestandsysteem. Je omzeilt dan het doorsturen van X, omdat je gewoon je lokale nautilus o.i.d. kunt gebruiken, om aanpassingen op de server te maken.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/28, 11:29:05 door FreeTheBee »

Offline 10o

  • Lid
Re: ssh -X vragen
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/28, 11:30:34 »
Als het alleen om bestandsbeheer gaat, zou je ook sshfs kunnen gebruiken. Hiermee kun je mappen op een ssh server mounten als een lokaal bestandsysteem. Je omzeilt dan het doorsturen van X, omdat je gewoon je lokale nautilus o.i.d. kunt gebruiken, om aanpassingen om de server te maken.

Maar heb ik dan niet te maken met dezelfde vertraging bij bestandhandelingen server <-> server, omdat het indirect via de client gaat?

Een andere mogelijkheid is om via nautilus vanuit de client een (grafische) SSH-connectie te maken of gewoon via NFS bestandshandelingen te verrichten. Dit blijkt voor filemanagement op enkel de server nogal langzaam. Als ik langs die weg een bestand kopieer van de ene naar de andere serverschijf, dan gaat dat met een snelheid van maximaal 10MB/sec (waarschijnlijk omdat de client ertussen zit) en via Remote Desktop Viewer met ruim 60MB/sec. Bij het verplaatsen van grote bestanden maakt dat nogal een verschil.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/28, 12:21:21 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: ssh -X vragen
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/28, 12:20:18 »
Maar heb ik dan niet te maken met dezelfde vertraging bij bestandhandelingen server <-> server, omdat het indirect via de client gaat?
Dat zou kunnen. Ik kan dit helaas niet even gauw testen. Er staan niet echt grote bestanden op de server waar ik dit zelf voor gebruik. Ik zal zo nog even kijken of ik iets kan vinden of maken om mee te testen.

Re: ssh -X vragen
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/28, 12:30:11 »
Je had gelijk, het werkt niet voor het verplaatsen van grote bestanden tussen schijven. Het verplaatsen van een 100MB bestand naar een andere partitie leverde me 200MB data verkeer op, 100 down en 100 up.

Offline 10o

  • Lid
Re: ssh -X vragen
« Reactie #23 Gepost op: 2011/08/28, 12:37:51 »
Je had gelijk, het werkt niet voor het verplaatsen van grote bestanden tussen schijven. Het verplaatsen van een 100MB bestand naar een andere partitie leverde me 200MB data verkeer op, 100 down en 100 up.
Duidelijk, bedankt voor het uitzoeken FreeTheBee.

Belangrijkste restvraagstuk is waarom nautilus niet start zonder sudo over ssh -X en dan eerder genoemde GConf foutmeldingen terug blijft geven.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline 10o

  • Lid
Re: ssh -X vragen
« Reactie #24 Gepost op: 2011/08/28, 15:03:46 »
Zojuist heb ik op de server eens geïnstalleerd mkvmerge gui (mkvtoolnix-gui). Middels mmg via ssh -X kan ik dan perfect en snel direct op de server met mkv bestanden werken. Da's handig, want daar staan ook alle mkv filmbestanden t.b.v. de Network Media Tank die aan de TV hangt.
Frappante is dat ik hiervoor géén sudo hoef mee te geven. Zo heb ik er nog een paar getest die prima zonder sudo draaien, zoals gcalctool en chromium-browser.

Maar nautilus, gedit doen dat niet.
Zo ook simple-scan (niet nodig, heb saned) en baobab (schijfgebruik) niet...
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)