Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje  (gelezen 4301 keer)

Offline Eller

  • Lid
driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Gepost op: 2013/12/04, 16:44:04 »
werkt prima op Windows XP en 7, maar moet nu zijn best gaan doen op Xubuntu (laptop)
Er is een CDtje bij met onder Linux een .dpo bestand. Ik kan dat (laten) uitpakken maar hoe dan verder?

In de hoop dat een van jullie aanwijzingen kan geven of gerichte vragen kan stellen heb ik een plaatje gemaakt van de inhoud van de dpo

'k Zie je weer...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/04, 16:58:45 »
Aangenomen dat je nu geen WiFi hebt:
Sluit de PC aan op internet via een kabel, start synaptic pakketbeheer en ga naar:
Instellingen > pakketbronnen en dan tabblad extra stuurprogramma's.
Laat het systeem even zoeken, mogelijk dat er binnen de (X)Ubuntu pakketbronnen een driver aanwezig is.

De bron die jij daar hebt,lijkt mij een ongecompileerde driver, die je met makefile eerst moet aanmaken ?
Daar heb ik helaas geen ervaring mee .......
« Laatst bewerkt op: 2013/12/04, 17:00:33 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/04, 17:28:17 »
De hoofdregel is: zulke dingen werken direct, zonder installatie van wat dan ook, omdat Linux standaard zeer veel stuurprogjes aan boord heeft. Dus probeer het eens: prik 'm erin in Xubuntu, en kijk eens of-ie wat wil doen.

Zo niet, pas dan dit stappenplan eens toe:
https://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Offline Eller

  • Lid
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/05, 12:35:00 »
Pjotr;
Jouw hoofdregel gaat niet op voor mijn Xubby-lapdoos. Die houdt zich aan Murphy's Law, de wet op behoud van ellende....

Alle punten van je lijst doorgelopen, tot en met de "vuile methode" (omzetten van Windows-driver).
Daar wordt aangegeven dat je een inf bestand moet gebruiken. Die oplossing was me bekend want onderweg kwam ik tegen dat je Windows-drivers kon (laten) installeren.
Echter: dan moet je een .inf bestand hebben en daar gaat het hele verhaal nou juist om: Dat heb ik niet.
Op de bijgeleverde CD staat voor Linux wat ik eerder al als plaatje bijvoegde en waarvan Ron aangaf:
"Het schijnt te moeten via makefile..... "
Voor hem geen door-en-door bekend terrein, voor mij nog minder.

Ik vond via Google nog wat aanwijzingen, maar die vereisen ook de nodige studie, dus ik ben er dadelijk nog niet uit.



« Laatst bewerkt op: 2013/12/05, 12:37:21 door Eller »
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/05, 14:50:03 »
Vermoedelijk zit het benodigde stuurprogramma standaard al lang en breed in de kernel, en is het "alleen" een kwestie van juist afstellen.

Wat zegt:
lsusb
« Laatst bewerkt op: 2013/12/05, 14:54:40 door Pjotr »

Offline Eller

  • Lid
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/05, 15:03:23 »
zoals ik in mijn vorige bijdrage liet zien, herkent lsusb meteen het adaptertje als Ralink 2870/3070.

Goed mogelijk dat ie alleen maar "even goed moet worden afgesteld"  maar de lange lijst uit geendraadloosinternet, zag daar toch geen kans toe.
Het zal achteraf heus wel iets knulligs zijn, maar kom er nou eens op....
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/05, 15:15:30 »
zoals ik in mijn vorige bijdrage liet zien, herkent lsusb meteen het adaptertje als Ralink 2870/3070.
Windowsvenstertje.... Ik had de bewerking over het hoofd gezien.  :)

Citaat
Goed mogelijk dat ie alleen maar "even goed moet worden afgesteld"  maar de lange lijst uit geendraadloosinternet, zag daar toch geen kans toe. Het zal achteraf heus wel iets knulligs zijn, maar kom er nou eens op....
Een probleem met afstelling kan soms nog moeilijker zijn dan het installeren van een stuurprogramma.... Vandaar de aanhalingstekens rond "alleen".   :)

Wat geeft:
sudo lshw -c network
« Laatst bewerkt op: 2013/12/05, 15:20:11 door Pjotr »

Offline Eller

  • Lid
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/05, 17:51:41 »
Pjotr;
Eerst doet hij discrimin
erend! Hij vindt dat ik een super-user moet zijn, maar ik begin net met Linux....
Dan komt hij toch met een uitgebreid verhaal, maar over eth0, de netwerkadapter.
Nou is de ellende dat onder windows de miniatuur USB-WiFi stick vermeld wordt als lancard 801N
Daarmee wordt het voor mij wat verwarrend.

Ik heb de gegevens met knippen/plakken in een odt bestand gezet, maar ik denk dat je met eth0 weinig hebt aan die gegevens.
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/06, 10:30:20 »
Start die flaptop eens op vanaf de DVD van Xubuntu 13.10, in een uitprobeersessie, en prik dat USB-staafje er dan eens in. Doet-ie 't dan wel meteen?

Offline Eller

  • Lid
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/06, 13:35:58 »
De hele installatie is gedaan met dat mini-sticky er in, dus ik geef mezelf weinig kans.
Maar omdat ik toch wilde uittesten of jouw tip dat 693 mb geen 726mb op CD veroorzaakte, en inderdaad gewoon op een CD paste, kan ik nu mooi even uittesten of dat gebrande CDtje zijn werk doen.
Ik laat het je weten...
'k Zie je weer...

Offline Eller

  • Lid
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/06, 15:19:34 »
Pjotr;
Waar ik al bang voor was: Geen teken van leven.
lsusb ziet hem onmiddelloos staan als Ralink 2870/3070, maar als ik dan iwconfig geef, dan is er geen draadloos apparaat aangesloten.
Het schijnt echt wel een buitenbeentje te zijn, want ook op Google krijg je alleen uitleg voor hooggeschoolden en ik ben al blij dat ik Hollands versta.
Overigens: Het demo/install CDtje, waar ik nog bewijs van wilde, draait als een speer.
 
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/06, 15:20:52 »
Dat CD'tje is, als ik me niet vergis, van Xubuntu 12.04.3. Probeer 't eens met Xubuntu 13.10?

Offline Eller

  • Lid
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/06, 17:26:25 »
Pjotr;
Maar... al zou 13.10 hem wél zien, zodra ik die er uit trek, zit ik terug bij  12.04LTS...
off topic: 
Naar jouw mening: Is het na alle aanpassingen die ik nu achter de rug heb, lonend om een nieuwe start onder 13.10 te maken?
.
on topic:
Ik geef het voor de Ralink even op. In mijn speurtocht naar oplossingen op Google, kwam ik een relaas tegen over een WUSB54 van Linksys en ik herinnerde me dat ik nog zo'n 54g had liggen. Vol verwachting klotst ons hart en wat denk je?
Gaan, zonder enige instelling. Sleutel invoeren en staan!
Ben ik al die tijd mee bezig geweest. (maar ik kan het evengoed niet uitstaan....)
« Laatst bewerkt op: 2013/12/06, 17:31:42 door Eller »
'k Zie je weer...

Offline Eller

  • Lid
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/06, 22:54:58 »
Ik had het kunnen weten. Net als die 12.04 niet LTS. Draait niet want de processor ondersteunt PAE niet.
Waardeloos dat je elke keer je best doet om dan te zien dat je wat anders had moeten hebben...  Laat maar!
 
Zou een goed idee zijn, voor de plaatsers, om dat bij de vereisten even te vermelden. Scheelt een hoop ergernis.
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #14 Gepost op: 2013/12/06, 23:46:20 »
Draait niet want de processor ondersteunt PAE niet.
Dat heeft dan niets te maken met (het stuurprogramma voor) het Ralink-kaartje, maar uitsluitend iets met de blijkbaar verouderde processor van de computer waar je het Ralink-kaartje op wil gaan gebruiken.  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/12/06, 23:51:11 door Pjotr »

Offline Eller

  • Lid
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #15 Gepost op: 2013/12/07, 11:22:43 »
Als jij de tip geeft om eens te kijken met 13.10 of daar het kaartje wel wordt herkend, maar 13.10 laat zich niet installeren door een verouderde processor, dan kan ik weinig met die tip doen, Pjotr

Het heeft niets met de driver te maken, maar alles met de tip die onuitvoerbaar is.

De reden om 12.04.3LTS  te installeren was nou juist, omdat de lapdoos 12.04 (zonder LTS) niet aan kon.
Dat was al eerder gemeld....
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #16 Gepost op: 2013/12/07, 11:50:29 »
Hoe dan ook: ik zou 't bij die flap gewoon houden bij 't Linksys-kaartje dat wel werkt.

Waarschijnlijk zou je 't Ralink-geval uiteindelijk, met veel moeite en gedoe en complicaties achteraf, ook wel aan de praat kunnen krijgen op die flap. Maar dat is de moeite niet waard. Bewaar 'm gewoon voor een andere machine, die wel PAE ondersteunt en dus een nieuwere Ubuntuversie aankan, en kijk dan of-ie 't daarop wel wil doen....
« Laatst bewerkt op: 2013/12/07, 11:52:18 door Pjotr »

Offline Eller

  • Lid
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #17 Gepost op: 2013/12/07, 12:39:26 »
Lijkt me op dit moment de enige weg, Pjotr. Het verbaast me dat elke Windows-machine (op 3 eigen en 2 "vreemde" computers bewezen) er vlot mee aan de praat gaat en dan ook draait als een speer. Maar, inderdaad, ook via Google wordt aangegeven dat het een lastige jongen is, die desnoods dan wel werken wil, maar dan onder de verouderde WEP-beveiliging.

Blijft dus Linksys....
Bedankt

Ik overweeg een barebone die hier als reserve staat eens te proberen met saucy salamander (13.10) .
Ik blijf een nieuwsgierig wijf!
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #18 Gepost op: 2013/12/07, 12:48:40 »
Ik blijf een nieuwsgierig wijf!
En ik maar denken dat je een vent was....  :laugh:

Nieuwsgierigheid is gezond; in de wetenschap noemen ze 't Curiositas. Want in 't Latijn klinkt 't wat deftiger. Maar hoe je 't ook noemt: het is de basis voor wetenschappelijke en persoonlijke vooruitgang.  :)

Overigens hoef je op die reservebak 13.10 niet eens te installeren voor deze proef; een uitprobeersessie vanaf de Live-DVD volstaat.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #19 Gepost op: 2013/12/07, 13:36:51 »
Het verbaast me dat elke Windows-machine (op 3 eigen en 2 "vreemde" computers bewezen) er vlot mee aan de praat gaat en dan ook draait als een speer.
En als de hardware fabrikant het niet nodig vind, om te vertellen hoe de chip moet worden aangestuurd, dan hebben Linux gebruikers een probleem.
Reverse engineering is niet altijd makkelijke en/of mogelijk .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Eller

  • Lid
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #20 Gepost op: 2013/12/07, 20:43:20 »
Pjotr;
Te vroeg afgehaakt? Toen die 13.10 meteen al begon dat de processor deze versie niet ondersteunde, ging ik ervan uit dat hij dan ook geen demo zou draaien.  Bij een nieuwe poging, na jouw bijdrage, bleek die veronderstelling juist.
"Please use a kernel, appropriate for your PC" ,  ik kan er dus op deze laptop niets mee.

Ander punt is dat je eens gevraagd hebt op dit forum of iemand een geschikt WiFi kaartje wist en ene Jolo reageerde toen dat hij bij Conrad een mini-adaptertje had gekocht met een Ralink 5370 (?) chip er in, die het zonder verdere toestanden meteen deed.
Dat dingetje was zelfs nog goedkoper dan de mijne, hoewel dat niet doorslaggevend is.
Wél belangrijk is, dat die Sweex LW150 (de naam die Linux opgeeft) die er nu  inzit een grote kwetsbare toeter achterin de laptop is.

even nog een woging pagen met de Maya's...
Nee... ziet wel de Sweex, met als driver de RT73usb
« Laatst bewerkt op: 2013/12/07, 21:13:27 door Eller »
'k Zie je weer...

Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #21 Gepost op: 2013/12/07, 22:03:22 »
Jammer dat ik niet kan zien hoe oud de bestanden zijn in die DPO.
De kans is heel groot dat je deze niet meer te compileren valt met de huidige *buntu versies.
 
Jammer dan de uitkomst van lsusb niet te zien is vooral de ID nummer.
Voorbeeld:
Citaat
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Ralink wordt normaal gezien goed ondersteund door Linux.
Als ik goed heb gaat het op een Ralink 2870/3070 USB
De Linux driver voor deze is normaal gezien de rt2800usb

Met de volgende opdracht in een terminal:
modinfo rt2800usb
Krijg je een hoop info over deze kernel-driver rt2800usb
Het gaat eigenlijk om de aliassen:
Citaat
alias:          usb:v7392p7718d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*
En vooral het nummer hiervan:  7392p7718  
De ID nummer van de USB-Wifi (1d6b:0002), moet er tussen de aliassen staan als 1d6bp0002
Zo niet dan gaat het om een variant die (nog) niet wordt ondersteund.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline DeBaas

  • Lid
Re: driver voor Ralink Wifi-USB adaptertje
« Reactie #22 Gepost op: 2013/12/08, 11:15:07 »
Misschien wat laat ;)
Heb verschillende resultaten in verschillende laptops met deze chip.
Wat meestal de beste oplossing bleek, nl de meeste ongestoorde snelheid op WiFi, het gebruik van ndiswrapper met de windows drivers.
De Win driver, de .inf en .sys file. heb ik, voor de liefhebbers, hier geparkeerd.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/08, 11:19:18 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL