Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Actioncam direct aansluiten op externe HD  (gelezen 892 keer)

Actioncam direct aansluiten op externe HD
« Gepost op: 2017/09/25, 13:13:30 »
Hoi Allemaal,

Mogelijk vraag ik weer eens om een rond vierkantje, maar wie weet heeft iemand een goede tip?

Ben van plan een auto-tour te gaan maken door Frankrijk en er ook te gaan duiken. Voor beide doelen inéén wilde ik een actioncam gaan kopen. Het liefst zou ik één continu-opname willen maken, maar in ieder geval wel veel en lange opnamen. Dus minstens van enkele uren aan één. ( Video+geluid) En die dan in XUbuntu 16.04 gaan bewerken.

Zou het dus mogelijk zijn om de actioncam aan te sluiten op de sigaretten-aansteker in de auto voor zijn energie en tegelijk de cam aan te sluiten op een losse, externe HD van iets van 5 TB? Dat laatste is dan wel het belangrijkste. Zodat ik niet eindeloos bezig moet gaan sd-kaartjes en die weer via-via zien te downloaden op iets van imagetank dat allemaal weer opgeladen moet blijven of via dure iphones enz,enz. Kan natuurlijk wel 2 of 3 extra batterijen erbij doen maar dat vind ik allemaal veel te ingewikkelde / omslachtige en kostbare omwegen.

Het zou best wel praktisch zijn om de opnamen even te kunnen checken via de actioncam, maar ik zou al gelukkig zijn met gewoon die hele hd straks vol te hebben en dan thuis wel eens gaan bekijken en bewerken. Welk programma is het meest geschikt in XUbuntu , juist voor dit soort lange video's ?

Maar tja, is dit wel mogelijk? Dus: actioncam aan de voorruit met kabel naar sigaretten-aansteker, eventueel via iets van een gesplitte kabel, en kabel naar losse hd. En dan eigenlijk de opname-knop indrukken bij vertrek en weer uitzetten als ik thuis kom. Zo zou die hd dan toch ook energie moeten krijgen. Maar zou dat dan via de actioncam kunnen lopen?

Ik heb wel lang geleden eens een artikel gelezen van een film-bedrijf dat speciaal voor eigen gebruik in het veld dit zelf hadden aangepast op zo’n externe hd. Maar heb dat nooit ergens als ( goedkoop) artikel terug gezien.

Dus, anybody any ideas ? Alvast dank!

Goese Duikertje

Offline Nero

  • Lid
Re: Actioncam direct aansluiten op externe HD
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/25, 13:41:22 »
Met een RaspberryPi (Zero) moet zeker iets eenvoudig in elkaar te knutselen zijn. Gewoon een dashcam/actioncam aan een HD koppelen zal niet lukken.

Er bestaan ook zgn ImageTanks. Mogelijks kan je daar iets mee.

Re: Actioncam direct aansluiten op externe HD
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/25, 13:44:55 »
Direkt op een HD aansluiten is niet mogelijk. Wel op een laptop/PC/tablet(?) met HDD en dan als webcam instellen.

Het liefst zou ik één continu-opname willen maken, maar in ieder geval wel veel en lange opnamen. Dus minstens van enkele uren aan één.
Hmmm...ik denk niet dat je dat wilt: je zit al gauw op >6GB/uur bij action cams.
Dan worden het erg grote en lastig te bewerken bestanden.

Ik weet niet precies wat je er mee wilt, maar bedenk daarnaast dat je toch moet gaan edit'en: een continue cam is extremely boring....  :)
Tegenwoordig is een samenvatting van 1-5 minuten van een meerweekse vakantie de max span of attention die de meeste mensen aankunnen.  ;)

Mijn dashcam staat op een loop stand van ca 5 min opnames; dat is nog prima te bewerken.
Loop= als het kaartje vol is, wist ie het oudste bestand weer. Maar goed; dat is een ander doel.

Een andere optie is time lapse: elke x sec of minuut een frame. Dan reduceer je een autoritje van een paar uur in een paar seconden en is het ook nog vol te houden voor de kijkers.  ;)

« Laatst bewerkt op: 2017/09/25, 13:47:23 door VuurVosje »

Offline rico70

  • Lid
Re: Actioncam direct aansluiten op externe HD
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/25, 13:50:01 »
Aangezien je ook wilt duiken zou ik het bij SD kaartjes houden.
Continu filmen op de grote weg is vermoeiend / saai om naar te kijken.
Wat VuurVosje zegt, TimeLapse opnamen maken, in een leuk stadje of een weggetje met veel bochten achterelkaar kan je hem alsnog op continu zetten

Re: Actioncam direct aansluiten op externe HD
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/25, 15:15:57 »
Hoi Allemaal,
Leuk en dank voor de reacties zover. Ja, het langdurig opnamen maken is iets dat ik echt alleen voor mezelf doe. Het is voor anderen inderdaad al heel snel saai. Zo heb ik ooit eens zo'n 25 uur aan vakantie video-opnamen gemaakt met de ouwe-trouwe sony handycam.( Met een 7 kilo zware sony onderwaterhuis en de camera rond sjouwen was niet echt praktisch. Koste een vermogen maar goed.) Zal gek klinken,maar daar zit ik nog altijd vol op van al die video's  te genieten. Juist dat herbeleven van die hele tocht vind ik priceless. En je kunt zo ook rustig kleine selecties maken die wel voor derden aangenaam te bekijken zijn.

Die RaspberryPi (Zero) had ik nog niet eerder gezien. Heel leuk! Een mini pc van 11 euro. Maar ja, dat houdt wel weer in zelf friebelen aan de voor mij werkende oplossing.

Ik had dus destijds dat stukje tekst op internet gelezen van dat filmbedrijf in de usa. Helaas kan ik er niets meer van terug vinden nu. Maar juist omdat ook zij eerst overal hadden gevraagd voor zo'n oplossing en steeds te horen kregen "is niet mogelijk enz, gingen ze zelf ermee aan de slag. Koste hun een week of zo en wat inventief knutselen, maar hadden toen wel degelijk een losse hd die in feite als sd-card werd gebruikt. Dus rechtstreeks de opnamen op die hd. Omdat het zo opvallend was weet ik het nog. Jammer dat ik het nu niet meer kan terugvinden. Wie nog meer ideeën heeft, heel graag. Wederom dank!
Goese Duikertje