Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tweakjes....  (gelezen 3700 keer)

Offline woteb

  • Lid
Tweakjes....
« Gepost op: 2006/11/21, 20:54:40 »
Mijn Ubuntu laptop loopt al tijden als een zonnetje op Dapper Drake 6.06.1. Toch heb ik een paar vraagjes.

1. Mijn Wlan kaartje (Asus) heeft de neiging om na de opstart na zo'n 5 minuten de verbinding eruit te gooien. Wanneer ik dan de netwerkinstellingen draai dan gaat is ineens weer de verbinding opstarten om dan verder zonder problemen verder te gaan.
Heeft iemand een idee hoe dit komt (verbinding verbreken, na 5 minuten) en hoe dit kan worden voorkomen?

2. Ik ben de laatste tijd wat aan het 'spielen' met thema's. Weet iemand een progje waarmee ik de thema's zelf kan maken? Ik moet ze nu zelf downloaden, maar zou er zelf eens mee aan de gang wilen gaan.

3. Heeft iemand bluetooth ervaring op een Gnome desktop? Ik zou namelijk met mijn GSM's willen communiceren vanaf en naar mijn laptop.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Tweakjes....
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/21, 21:21:09 »
Citaat van: woteb
3. Heeft iemand bluetooth ervaring op een Gnome desktop? Ik zou namelijk met mijn GSM's willen communiceren vanaf en naar mijn laptop.
Gewoon bluetooth installeren .......
Dan kan je files van en naar je telefoon sturen.

Vragen .. stel ze gerust, hier werkt het !
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline woteb

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/23, 13:54:47 »
Citaat van: r0n.
Gewoon bluetooth installeren .......
Dan kan je files van en naar je telefoon sturen.
En waar kan ik die bluetooth dan vinden?
 Ik heb gnome-bluetooth ge
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Tweakjes....
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/23, 14:11:35 »
sudo apt-get install bluetooth
Mischien helpt dat je iets verder?

Offline woteb

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/23, 14:46:42 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
sudo apt-get install bluetooth
Mischien helpt dat je iets verder?
Kan pakketbron niet vinden, en ik heb nagenoeg alle repo's in de sources.list staan.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Tweakjes....
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/23, 16:11:21 »
Het is een 'universe' pakketje, kheb het zojuist ff gechecked.
heb je mischien blue verkeerd geschreven? (tis mij een x overkomen, ik helemaal rotzoeken)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Tweakjes....
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/23, 16:44:10 »
Wanneer je het pakket hebt geinstalleerd, dan heb je bij :
Toepassingen > Hulpmiddelen een bluetooth item erbij.
Het programma loopt op de achtergrond, probeer dan met je telefoon b.v. een foto te versturen om te zien of het werkt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline woteb

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/24, 09:13:02 »
Citaat van: r0n.
Wanneer je het pakket hebt geinstalleerd, dan heb je bij :
Toepassingen > Hulpmiddelen een bluetooth item erbij.
Het programma loopt op de achtergrond, probeer dan met je telefoon b.v. een foto te versturen om te zien of het werkt.
Okay, het werkt in zoverre dat mijn Samsung mobieltje de laptop ziet, maar vervolgens niet kan verbinden omdat de pincode vanaf mijn mobieltje niet overeenkomt met de laptop. Vanaf de laptop moet ik dus ook ergens een pincode in kunnen voeren....... Enig idee hoe dat moet?
Nog iets anders: ik ben Gnome-bluetooth ge
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Tweakjes....
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/24, 10:38:22 »
Citaat van: woteb
Citaat van: r0n.
Wanneer je het pakket hebt geinstalleerd, dan heb je bij :
Toepassingen > Hulpmiddelen een bluetooth item erbij.
Het programma loopt op de achtergrond, probeer dan met je telefoon b.v. een foto te versturen om te zien of het werkt.
Okay, het werkt in zoverre dat mijn Samsung mobieltje de laptop ziet, maar vervolgens niet kan verbinden omdat de pincode vanaf mijn mobieltje niet overeenkomt met de laptop. Vanaf de laptop moet ik dus ook ergens een pincode in kunnen voeren....... Enig idee hoe dat moet?
Nog iets anders: ik ben Gnome-bluetooth ge

Offline woteb

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/24, 11:34:14 »
Hieronder een stukje uit mijn sources.list:

Citaat
# Ubuntu supported packages (packages, GPG key: 437D05B5)
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu dapper main restricted
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu dapper-updates main restricted
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security main restricted

# Ubuntu supported packages (sources, GPG key: 437D05B5)
deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu dapper main restricted
deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu dapper-updates main restricted
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security main restricted

# Ubuntu community supported packages (packages, GPG key: 437D05B5)
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu dapper universe multiverse
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu dapper-updates universe multiverse
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security universe multiverse

# Ubuntu community supported packages (sources, GPG key: 437D05B5)
deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu dapper universe multiverse
deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu dapper-updates universe multiverse
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security universe multiverse
Toch allemaal algemeen spul dacht ik zo, vreemd dat hier dan geen bluetooth tevoorschijn komt.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/01, 21:22:35 »
Intussen heb ik zelf de oplossing gevonden. In /etc/bluetooth/ staat een bestandje: pin

Daar stond de pincode, die voor de Samsung gebruikt en voila..... het werkt. Inderdaad, nog makkelijker dan met Windows Xp waar ik een obscuur drivertje moest installeren en nog vaak uitval van verbinding had.

Nu nog de andere twee vragen: Die (hinderlijke) uitval van mijn wireless verbinding vlak na het opstarten/inloggen en hoe zelf thema's maken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline siegi

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/02, 11:53:45 »
Citaat van: woteb
Intussen heb ik zelf de oplossing gevonden. In /etc/bluetooth/ staat een bestandje: pin

Daar stond de pincode, die voor de Samsung gebruikt en voila..... het werkt. Inderdaad, nog makkelijker dan met Windows Xp waar ik een obscuur drivertje moest installeren en nog vaak uitval van verbinding had.

Nu nog de andere twee vragen: Die (hinderlijke) uitval van mijn wireless verbinding vlak na het opstarten/inloggen en hoe zelf thema's maken.
Om zo direct thema's te gaan maken lijkt me niet gemakkelijk maar je kan alles een uitpakken en zien wat er allemaal instaat en dan kan je dingen gaan wijzigen enzow.

met wireless heb ik het juist andersom in windows valt ie uit om de 2 minuten in linux blijft ie lekker heel de tijd draaien.

Offline woteb

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/02, 13:27:07 »
Citaat van: siegi
Om zo direct thema's te gaan maken lijkt me niet gemakkelijk maar je kan alles een uitpakken en zien wat er allemaal instaat en dan kan je dingen gaan wijzigen enzow.

met wireless heb ik het juist andersom in windows valt ie uit om de 2 minuten in linux blijft ie lekker heel de tijd draaien.
Windows heeft bij mij ook problemen met wireless, eigenlijk net zoals jij dit beschrijft. Wij Ubuntu heb ik alleen net na het inloggen, zeg maar na vijf minuten, dat de verbinding eruit valt. Ik kan dan twee dingen doen:

1. De kaart eruit halen en dan na 10 seconden erin stoppen, dan even wachten en dan werkt alles verder probleemloos zonder enige hapering.

2. Via netwerkbekeer (heb ik in de programmabalk gezet) naar configuratie, dan even m'n passwd. geven en naar de instellingen van m'n wirelesskaartje gaan. Op het moment dat ik daar ben, wordt de verbinding weer hersteld. En ook dan werkt alles verder probleemloos.

Het enige vervelende is dat ik dan soms opnieuw moet aanmelden als ik op het netwerk thuis of op school ben ingelogd. Internetten gaat dan normaal, maar op m'n netwerk ben ik dan onbekend, vandaar het opnieuw inloggen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline siegi

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/02, 16:05:41 »
Ik heb nogal regelmatig op kot dat het access point wegvalt en dat de wireless router moet gereset worden.  (normaal zou networkmanager dit moeten kunnen maar die wil bij mij zelfs niet connecteren met het netwerk).  
Ik heb gewoon een starter in mijn gnome pannel gezet.
Ik laat hem gksudo /etc/init.d/networking restart  uitvoeren in terminal.  En dan word mijn verbinding terug mooi in orde gebracht.

Offline woteb

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/02, 16:35:39 »
Een goed idee.... Werkt prima. Alleen mijn eth0 gaat dan ook zoeken (terwijl alleen de ra0 moet werken), en die gebruik ik niet zo vaak. Misschien eens kijken naar een scriptje om die aan/uit te schakelen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline siegi

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #15 Gepost op: 2006/12/02, 18:44:23 »
Citaat van: woteb
Een goed idee.... Werkt prima. Alleen mijn eth0 gaat dan ook zoeken (terwijl alleen de ra0 moet werken), en die gebruik ik niet zo vaak. Misschien eens kijken naar een scriptje om die aan/uit te schakelen.
ah een ralink kaartje, heb ik ook.  In edgy werkt ie bij mij wel veel beter als in dapper daar durfde heel linux te crashen door die driver.  En standby werkte ook niet als het wireless netwerk opstond bij edgy was het allemaal ineens veel beter.
Of je maakt een snel scriptje  

gedit scriptje
#!/bin/sh
ifdown rausb0
ifup rausb0
sla het op
en doe dan in terminal
chmod +x scriptje
sudo cp scriptje /usr/bin
en dan zet je gewoon gksudo scriptje inplaats van wat ik je eerst had aangegeven.
Of als je eth0 niet gebruikt kan je die ook er gewoon uithalen
gksudo gedit /etc/network/interfaces
en je zet een # voor de eth0 lijn.

Offline woteb

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #16 Gepost op: 2006/12/02, 19:49:15 »
Citaat van: siegi
ah een ralink kaartje, heb ik ook.  In edgy werkt ie bij mij wel veel beter als in dapper daar durfde heel linux te crashen door die driver.  En standby werkte ook niet als het wireless netwerk opstond bij edgy was het allemaal ineens veel beter.
Of je maakt een snel scriptje  

gedit scriptje
#!/bin/sh
ifdown rausb0
ifup rausb0
sla het op
en doe dan in terminal
chmod +x scriptje
sudo cp scriptje /usr/bin
en dan zet je gewoon gksudo scriptje inplaats van wat ik je eerst had aangegeven.
Of als je eth0 niet gebruikt kan je die ook er gewoon uithalen
gksudo gedit /etc/network/interfaces
en je zet een # voor de eth0 lijn.
Ik heb totaal geen enkel probleem met mijn Asus PCMCIA kaartje onder Dapper. Werkt heel goed. Maar zo te zien heb jij een USB device..... En dat zou het probleem kunnen wezen.
Overigens heb ik Edgy ook ge
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline siegi

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #17 Gepost op: 2006/12/02, 21:39:22 »
euhm je zou effectief de networkmanager kunnen overwegen, als die bij jouw werkt is het echt fijn volgens mij.  

En anders maak je volgende bestanden aan /etc/network/interfaces.thuis en /etc/network/interfaces.school.  
En dan maak je een scriptje bv thuis
cp /etc/network/interfaces.thuis /etc/network/interfaces
en nog een ander scriptje bv school
cp /etc/network/interfaces.school /etc/network/interfaces

Maar ik zou eerst die networkmanager proberen https://wiki.ubuntu.com/DapperNetworkManager

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Tweakjes....
« Reactie #18 Gepost op: 2006/12/02, 21:58:25 »
NetworkManager is supernice als hij werkt op je systeem ;)
met mijn intel ipw2200 werkt het perfect
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline woteb

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #19 Gepost op: 2006/12/04, 22:25:52 »
Networkmanager start even op, om meteen daarna te verdwijnen.... de connect blijft daarna in orde. Daar is het mij ook eigenlijk om te doen, maar hoe krijg ik die networkmanager wat langer in beeld? Alleen de eerste keer is mij dat gelukt.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #20 Gepost op: 2006/12/05, 08:43:35 »
Dit euvel doet zich voor als het Asus kaartje in mijn laptop zit.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Tweakjes....
« Reactie #21 Gepost op: 2006/12/05, 09:24:47 »
Hmmm...in het begin bleef ie het wel ietsje langer in beeld?
Mischien opnieuw installeren? Voordat je dat doet eerst ff de verborgen bestanden in je home-map zichtbaar maken en kijken of er een verborgen map of bestanden is/zijn in relatie met networkmanager, deze moet je verwijderen.

Offline woteb

  • Lid
Tweakjes....
« Reactie #22 Gepost op: 2006/12/23, 21:18:21 »
Citaat van: siegi
euhm je zou effectief de networkmanager kunnen overwegen, als die bij jouw werkt is het echt fijn volgens mij.  

En anders maak je volgende bestanden aan /etc/network/interfaces.thuis en /etc/network/interfaces.school.  
En dan maak je een scriptje bv thuis
cp /etc/network/interfaces.thuis /etc/network/interfaces
en nog een ander scriptje bv school
cp /etc/network/interfaces.school /etc/network/interfaces

Maar ik zou eerst die networkmanager proberen https://wiki.ubuntu.com/DapperNetworkManager
Networkmanager doet het met mijn Asuskaartje niet zo goed. Ik heb dus twee keer dat interfaces bestandje gekopieerd naar wireless en wirelessjsb en als scriptje dit aangemaakt:

#!/bin/sh
cp /etc/network/wireless /etc/network/interfaces
ifdown ra0
ifup ra0

voor thuis

en

#!/bin/sh
cp /etc/network/wirelessjsb /etc/network/interfaces
ifdown ra0
ifup ra0

voor school.

In het bestandje /etc.network/wireless het profiel van mijn thuissituatie (dus essid en wepkey voor die situatie) en in /etc/network/wirelessjsb het profiel van school.

Twee starters aangemaakt en die in de menubalk gekopieerd. Werkt prima zo.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)