Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Files gewist.  (gelezen 691 keer)

Files gewist.
« Gepost op: 2017/09/10, 13:50:50 »
Beste Ubuntu Forum leden. Ik ben nieuw hier en weet ook niet of dit onderwerp onder de juiste cattegorie is geplaatst. Ik ben onder de indruk van Ubuntu en gebruik het nu een jaar of 6. Ik heb mij eigenlijk nooit verdiept in commands omdat ik daar niet zo heel veel van begrijp. Gisteren probeerde ik bestanden via commands te verplaatsen maar dat ging behoorlijk fout met programma bestanden, muziek, foto's en videos naar de prullenbak als resultaat. Gelukkig heb ik alles nog op een externe harddisc kunnen zetten. Nou was mijn vraag 'aangezien een aantal programma's zoals Google Chrome" niet meer werken, hoe ik .audacity, .gnome, .config, cache en meer .folders kan verplaatsen van mijn externe harde schijf naar de map/mappen waar ze horen. Ook was ik beniewd (aangezien ik met muziek werk) hoe ik een bestand (plugin) kan kopieren naar een beveiligde map. Ik snap er niets van. Groeten, Robin vanaf zijn mobiele telefoon ;).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Files gewist.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/10, 14:10:37 »
Citaat
hoe ik .audacity, .gnome, .config, cache en meer .folders kan verplaatsen van mijn externe harde schijf naar de map/mappen waar ze horen.
Bestanden verplaatsen kan je op de gewone manier met bestandsbeheer. Wat lukt er niet?

.audacity, .gnome, .config, cache en meer .folders: waarom wil je die mappen verplaatsen? Die bevatten enkel configuratiegegevens van de programma's. Als die mappen er niet is zijn op je computer, dan worden die automatisch aangemaakt door het programma die die map nodig heeft. Als gebruiker dien je daar in principe verder niet naar om te zien.

Citaat
een bestand (plugin) kan kopieren naar een beveiligde map
Voor welk programma wil je dit doen? Als je een probleem heel concreet op tafel legt, kan iemand duidelijk aangeven hoe het kan gebeuren.

Met een beveiligde map bedoel je  wellicht een systeemmap. Algemeen kan je als gewone gebruiker niet zomaar iets wijzigen in de systeemmappen. Daarvoor moet je werken met beheerdersrechten (in linux noemen we dit werken als root, in MS WIndows zou dit zijn: werken als administrator).

Re: Files gewist.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/11, 13:14:37 »
Ahaaaa. Oke, dat wist ik niet. Bedankt! Wat er gebeurde was dat ik een bestand (plugin) van mijn bureaublad wou verplaatsen naar een beveiligde folder (computer/usr/share/audacity/plugins)  . Dat lukte niet omdat de folder dus beveiligd is. Ik heb geprobeerd om een commando in te voeren maar in plaats van het bestand te verplaatsen naar een andere map, verplaatste mijn computer bijna alle files in mijn /computer folder waardonder vele .folders en bestanden die nodig zijn om programma's te unnen.  Hierdoor belande vele belangrijke bestanden in de prullenbak die ik gelukkig op een externe harde schijf heb weten te verplaatsen. Om die reden kan ik bijvoorbeeld niet meer bestanden uploaden via een webbrowser en werkt Google Chrome totaal niet meer (wat ik ook probeer). Dit kon ik wel en werkte uitstekend voordat het mis ging. Ook heb ik een aantal programma's opnieuw moeten instaleren. Het verplaatsen van het bestand gaat om een plugin op mijn bureaublad (Bureablad/Autotune/Gsnap/Gsnap.so die verplaats moet worden naar de map computer/usr/share/audacity/plugins.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Hoe kan ik dit oplossen? (voornamelijk het probleem met het werkend krijgen van GOogle Chrome, bestanden kunnen uploaden via mijn webbrowser (Chrome/Firefox) en het belangrijkste, de plugin verplaatsen.

Groeten Robin

Offline vanadium

  • Lid
Re: Files gewist.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/11, 16:21:01 »
Hoe kan ik dit oplossen? (voornamelijk het probleem met het werkend krijgen van GOogle Chrome, bestanden kunnen uploaden via mijn webbrowser (Chrome/Firefox) en het belangrijkste, de plugin verplaatsen.
Ik vrees dat het belangrijkste nu zal zijn: hoe je systeem weer op poten krijgen. Dit klinkt alsof je met een fout commando met beheerdersbevoegdheden een resem bestanden naar de verkeerde plaats hebt gekopieerd, en zo je systeembestanden voor een deel hebt verknoeid. (Correct) verwijderen en herinstalleren van programma's is een goede optie om te proberen de toestand te herstellen. Misschien is het niet mogelijk. Dan zal herinstalleren de enige optie zijn om als niet-techneut terug een volledig gezond en werkend systeem te krijgen.

De plugin kopieren naar de folder /usr/share/audacity/plugins doe je met het commando cp (copy). Eerst ga je naar de folder waar de plugin te vinden is met het commando cd (change directory, verander van folder).
cd ~/Bureaublad/Autotune/Gsnap/
~ staat voor /home/$USER (waarbij $USER je login naam is).

Tip: de terminal kan automatisch een bestandsnaam aanvullen. Zo hoef je hem niet helemaal zelf uit te typen en verkleint de kans op fouten.

Type:
cd ~/Bur

en druk dan op de <tab> toets: automatisch wordt Bureaublad/ aangevuld (tenzij er een tweede bestand aanwezig is dat begint met Bur). Dan ga je verder met Aut<tab>GS<tab> en de ganse padnaam naar de folder wordt ingevuld.

Controleer wat er in die folder staat met het commando ls (list, linux gebruikers typen niet graag).
ls
In de lijst van bestanden zou ook Gsnap.so moeten te vinden zijn.

Die wil je kopieren naar de folder  /usr/share/audacity/plugins. dat is een systeemfolder, waar alleen de systeembeheerder to naar kan schrijven. Je moet het kopieercommando daarom uitvoeren met beheerdersbevoegdheden. Dat doe je door er "sudo" voor te zetten ("do as super user").
sudo cp Gsnap.so /usr/share/audacity/plugin
(hoofdletters en kleine letters in bestands- en foldenamen maken verschil!

Dit verhaal had heel wat korter gekund: als je exact weet waar het bestand staat, kan je door het volledige adres van het bestand te gebruiken, de operatie klaren in één enkel command (t.t.z. je moet niet eerst naar de betreffende folder):
sudo cp ~/Bureaublad/Autotune/Gsnap/Gsnap.so /usr/share/audacity/plugin
Aangezien ook hier de truck met <tab> werkt om automatisch delen van de bestandsnamen aan te vullen, gaat dit vlot (na wat oefening). Door het echter eens op de "lange" manier te doen, snap je beter hoe het werkt.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/11, 16:22:50 door vanadium »