Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe HD gebruik in Ubuntu en Windows  (gelezen 1690 keer)

Offline sveens

  • Lid
Externe HD gebruik in Ubuntu en Windows
« Gepost op: 2008/10/22, 10:00:04 »
Hoi,

Dit topic heb ik in eerste instantie geplaatst op diverse windows forums.  Het rare probleempje wat ik ondervind wijten zij aan iets wat typisch Windows zou kunnen zijn. Maar natuurlijk kunnen zij dat ook niet met 100% zeggen. Mij werd geadviseerd ook eens de vraag te stellen op het Ubuntu forum.

Dus een vraagje voor degene die het weet.
------------------------------------------

Ik heb eeb LACIE externe USB2.0 HD van 500 GB. Dus de schijf is al ingebouwd door de fabrikant.
Deze schijf heb ik verdeeld in twee partities. In ext3 en ntfs. Op deze schijf staat dus al mijn data.

Waneer ik op Ubuntu zit zie ik netjes twee pictogrammen van de externe schijf. Wanneer ik stop met Ubuntu ontkoppel ik ook netjes beide volumes.

Ik gebruik af en toe ook wel eens Windows XP . Ik doe geen dualboot maar zet gewoon met de boot-cd van Trueimage een schone windows image terug op mijn C: schijf.

Wat mij de laatste tijd opviel (omdat ik windows nog zelden gebruik zou het kunnen zijn dat het probleempje al langer bestaat zonder dat ik dat bewust ben) dat tijdens het veilig verwijderen van mijn USB externe HD (dat doe ik altijd wanneer ik XP afsluit) er af en toe iets anders staat vermeld in dat venstertje.

USB -apparaat voor massaopslag
- samsung HD501LJ USB Device
- Algemeen Volume 11D0-BE4- éIntel 82801 PCI Bridge- 244E

(Dat rare tekentje voor het woord Intel is ook elke keer anders, dus : Ü of ┤ enz...)


of er staat als derde regel

Algemeen Volume 11D0-BE1 - [E:]

Weet iemand waarom die regel met PCI bridge dan weer wel en dan weer niet wordt vermeld.
Ik ben nu aan het uitzoeken of ik enige consequentheid kan ontdekken.

Zou het ook mogelijk zijn dat de hardware in mijn moederbord of externe HD besmet is geraakt met een of andere hardwarevirus (als dat al zou bestaan og mogelijk zijn). In Windows heb ik al de nodige virusscaners erop los gelaten maar niets gevonden.

Of zou het een erfenis kunnen zijn van mijn Ubuntu sessie

De schijf werkt naar behoren en geeft verder geen gekke problemen.

gr,


Stef

Offline sveens

  • Lid
Externe HD gebruik in Ubuntu en Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/22, 13:42:28 »
Citaat van: arie
ik denk dat dat komt omdat windows geen ext3 kan lezen. hij ziet dat er wat zit maar weet niet wat
Dat zou mogelijk zijn Arie, alleen het gebeurt zo onregelmatig. Daarom is het zoeken naar de oorzaak zo moeilijk.

gr,


Stef

Externe HD gebruik in Ubuntu en Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/22, 13:55:22 »
Het probleem oplossen van het vreemde teken zal mij denk ik niet lukken.
Je kan wel lezen en meer vanuit Windows als je dat wilt, met bijv. http://www.chrysocome.net/explore2fs kan ook met ext3 omgaan. Ongetwijfeld zijn er meer/betere programma's te vinden op internet.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Externe HD gebruik in Ubuntu en Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/22, 15:57:07 »
Ga hier maar eens kijken: http://www.fs-driver.org/
Op die site kan je een tool downloaden die 'Ext2ifs' heet. Hiermee kan je ext2/3 partities lezen in Windows.
Zoals Arie zegt is het vermoedelijk gewoon Windows die zoekt naar een partitietabel op je USB-schijf. Aangezien hij totaal geen weg weet met ext3 'interpreteert' je Windows maar wat hij eventueel wel kan lezen, en dat zal niet telkens hetzelfde zijn.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline sveens

  • Lid
Externe HD gebruik in Ubuntu en Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/28, 10:31:17 »
Nou ik heb de externe HD opnieuw geformateerd onder windows, helemaal, dus NTFS. Onder windows zag ik bij veilig verwijderen steeds  netjes de gegevens, dus geen PCI bridge gedoe.

Daarna heb ik met Gparted (opstart CD) de partitie weggegooid en op nieuw een indeling gemaakt. Twee partitties NTFS en EXT3.

Met de live CD Ubuntu 8.04 mij rechten gegeven op die ext3 en ik ben wat files gaan kopieren van NTFS naar EXT3 en vice vesa. Wat gedelete enz..
.


Windows opgestart en toen kwam die PCI bridge weer. Dus ik denk dat het inderdaad te maken heb met die EXT3 partitie.

bedankt allen