Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2x W10 opstart scherm: twee kapiteins op een schip, hoe van de tweede af te kome  (gelezen 516 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Beschik over Desktop(ASUS) en Laptop(HP) met identieke partitie verdeling.
Heb aug. 2015 de aanwezige W7-Ult-UK probleemloos “upgraded” naar W10-PRO (geen foutmeldingen, waarschijnlijk door redelijk weinig ruimte in gebruik, ~40 van 64 GB) en volledig “geupdate” W7).
Onlangs probeerde ik hetzelfde op de HP: was een grote ellende!!
1. Kreeg melding “U beschikt niet over genoeg vrije ruimte (~20GB), ga schijf ruimen”.
Heb ik getracht door o.a. alle persoonlijke data (onder “jacques”) te verwijderen (had backup, zelfs een image van de hele schijf), maar het leverde te weinig op: melding herhaalde zich ik durfde niet de hele “jacques” te verwijderen (met ApplData etc.).
Daarna kwam ik op het lumineuze idee er de 2e partitie (voor 2e OS) aan op te offeren: 128 GB had die geëiste vrije ruimte ruimschoots), maar kreeg pas op het einde de melding: “upgrade mislukt, W7 was niet volledig geupdated”. Precies zoals in W10 boek van MennoSchoone, op p.159 “NET Framework” vermeld is.
Dit deed mij besluiten alles opnieuw, maar nu anders:
M.b.v. Clonezilla de succes upgrade op ASUS over te zetten naar HP, maar ook dat gaf problemen , bij opstarten kreeg ik een scherm waarop, als het ware,  dualboot van 2 Windows:
1. de eerste “W10 op volume 1” werkte na uitsteltijd van 30 sec (teruggebracht naar 3 sec, keuze is 3, 30 of 60).
2. het tweede “Windows”, waarop na aanklikken gemeld werd deze te “Herstellen”. Daar ben ik wel even mee bezig geweest met de bedoeling die tweede opstart mogelijkheid te verwijderen.
Heb wel daarna W10 via “media tools” vanaf een USB stick “schoon” kunnen installeren (~22GB op 1e partitie van 64 GB).
Daarop startte zelfs het eerste scherm “W10 op volume” zelfs automatisch op.
Waarom dan toch nog een tweede scherm verscheen is me een raadsel en schoonheids- foutje, hoe er van af te komen.
Maar belangrijker had ik beter meteen herinstallatie vanuit die USB stick kunnen overwegen en niet te gaan “klonen” (vanaf ASUS naar HP)? Zou er dan wel een enkel scherm automatisch naar W10 opgestart zijn? Ik vraag dit vooral omdat in later stadium nog fouten maakte (geprobeerd Windows.old rechtstreeks te verwijderen, terwijl voor systeem files dit moet gebeuren m.b.v. schijfopruiming, zie genoemd boek op p. 194. Daarna bestemming voor originele W7 op 2e partitie, die ik daartoe wel geleegd had maar vergeten was te formatteren naar ntfs), waardoor alles toch weer opnieuw moet (partitie volgorde kwam gewijzigd te voorschijn, zo veranderde sda1 in sda4, nam de plaats in van extended partitie).
Alles weer opnieuw is te doen vanaf de inmiddels teruggezette image van de originele begin situatie (W7 op sda1 en sda2 leeg).   
Wil uiteindelijk op sda1 W10-PRO en op sda2  W7-Ult en heb van beiden ISO op USB-stick.