Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gnome 3 shell installeren onder ubuntu 11.10*  (gelezen 13966 keer)

FrSu

  • Gast
Re: gnome 3 shell installeren onder ubuntu 11.4
« Reactie #25 Gepost op: 2011/10/16, 13:16:20 »
Goed, even wat gezocht en ik denk het nu te weten:

Failback is als je Gnome 3 installeert en je hardware kan het niet aan, dan gaat hij terug naar 2 D.

Fall back is een keuze die je zelf kunt maken als het wel werkt, maar je de (niet helemaal) oude Gnome 2 lay-out terug wilt.

Klopt? Ben benieuwd.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: gnome 3 shell installeren onder ubuntu 11.4
« Reactie #26 Gepost op: 2011/10/16, 17:12:14 »
Ja je kunt er zelf voor kiezen als je het wilt draaien.
Maar het gevoel van Gnome 2 kon ik er niet in vinden. Er ontbreekt iets aan en het is een gevoel wat ik er bij heb wat niet zo is als Gnome 2.
Wil je liever geen Unity of nome-shell dan raad ik aan om te kijken naar een distro met Gnome 2 of XFCE boven de fallback optie van Gnome 3.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: gnome 3 shell installeren onder ubuntu 11.4
« Reactie #27 Gepost op: 2011/10/18, 17:12:44 »
Met dus de balken boven en onder. Alleen......als ik daar met rechts op klik, dan komt er geen venstertje dat je dus wat kan bijvoegen op de balk.
Alt + rechtsklik

Offline MKe

  • Lid
Re: gnome 3 shell installeren onder ubuntu 11.10*
« Reactie #28 Gepost op: 2011/11/02, 14:33:28 »
hou je meer van gnome dan unity?
volg dan deze instructies om gnome 3 shell te installeren binnen unity

stap #1 klik op deze link: apt://gnome-shell

stap #2 klik ik launch application
stap #3 installeer het programa
stap #4 log uit en selecteer gnome van het selectie menu
stap #5 KLAAR ;D

ook gnome classic (fallback mode) is op deze manier hier standaard bij geïnstalleerd)

Heb dit net gedaan, maar in Gnome-shell krijg ik een soort neo-groene bovenbalk en onleesbare tekst (veel rare karakters erin). Op deze manier dus niet mee te werken. Vreemd is dat Fedora met Gnome3 wel goed werkte op deze computer.

edit: Het blijkt de ati-radeon driver te zijn. De opensource versie werkt prima.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/02, 15:28:53 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: gnome 3 shell installeren onder ubuntu 11.10*
« Reactie #29 Gepost op: 2011/11/02, 18:56:56 »
@Joris Donders: ik bedoel niet de "normale" 3D Gnome-schil, maar de 2D terugvalmodus. Die op de klassieke Gnome 2 lijkt.

Die terugvalmodus werkte een tijdje terug, vrij slecht en instabiel bij mij, op een bèta van 11.10.
Bij mij werkt die zeer stabiel, voor mij geen Unity.
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

drum

  • Gast
Re: gnome 3 shell installeren onder ubuntu 11.10*
« Reactie #30 Gepost op: 2011/11/02, 19:23:07 »
Hier werkt het heel stabiel op 11.10, imo zelfs iets beter dan de unityshell.
Heb het programma radiotray erbij gezet en in gnomeshell wordt dit direct herkend en opgestart wat in de unityshell niet het geval is, daar gebeurt er niks als ik radiotray opstart. Maar buiten dit kleine euvel vindt ik ze allebei fijn werken met nu de laatste dagen een lichte voorkeur voor de gnomeshell.

Offline MKe

  • Lid
Re: gnome 3 shell installeren onder ubuntu 11.10*
« Reactie #31 Gepost op: 2011/11/02, 20:46:54 »
Met een Ati radeon is het anders een no-go. Unity werkt prima met de driver voor de radeon samen, maar Gnome-shell niet. Afknapper dus. De nieuwe driver zou trouwens wel moeten werken, maar die wordt natuurlijk niet door Ubuntu aangeboden  >:(

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: gnome 3 shell installeren onder ubuntu 11.10*
« Reactie #32 Gepost op: 2011/11/02, 22:56:50 »

Re: gnome 3 shell installeren onder ubuntu 11.10*
« Reactie #33 Gepost op: 2012/01/31, 21:51:15 »
Met een Ati radeon is het anders een no-go. Unity werkt prima met de driver voor de radeon samen, maar Gnome-shell niet. Afknapper dus. De nieuwe driver zou trouwens wel moeten werken, maar die wordt natuurlijk niet door Ubuntu aangeboden  >:(
Gnome-shell draait hier anders als een zonnetje op een Radeon :) Als je problemen hebt met de driver, kun je de opensourcedrives beter gebruiken. Die geven heel wat minder problemen. Gallium 3D werkt bij mij zelfs prima, beter dan de closedsourcedrivers van AMD!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline MKe

  • Lid
Re: gnome 3 shell installeren onder ubuntu 11.10*
« Reactie #34 Gepost op: 2012/02/01, 13:46:43 »
Klopt, het heeft te maken met de drivers en ook nog welk type kaart van Ati je hebt. De nieuwere drivers waren beter, maar bij mij nog niet geheel stabiel. Opensource werkt idd beter, probleem is alleen als ik de closed-source driver verwijder dat Gnome-shell direct gemold wordt en ik alleen in de fallback mode kan opstarten. Dus het is zaak om nooit de closed-source drivers te proberen met Gnomeshell of een frisse install doen.
Unity lijkt er op de een of andere manier geen last van te hebben, werkt met alle drivers (bij mij dan).
« Laatst bewerkt op: 2012/02/01, 13:48:55 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Nardon

  • Lid
Re: gnome 3 shell installeren onder ubuntu 11.10*
« Reactie #35 Gepost op: 2012/02/02, 19:03:33 »
Klopt, het heeft te maken met de drivers en ook nog welk type kaart van Ati je hebt. De nieuwere drivers waren beter, maar bij mij nog niet geheel stabiel. Opensource werkt idd beter, probleem is alleen als ik de closed-source driver verwijder dat Gnome-shell direct gemold wordt en ik alleen in de fallback mode kan opstarten. Dus het is zaak om nooit de closed-source drivers te proberen met Gnomeshell of een frisse install doen.
Unity lijkt er op de een of andere manier geen last van te hebben, werkt met alle drivers (bij mij dan).


Klopt. De closed drivers overschrijven een aantal files die de Open Source driver nodig heeft. Als je weer een werkende open source driver wil hebben, voer even deze commando's uit:

sudo apt-get remove --purge xserver-xorg-video-ati xserver-xorg-video-radeon
sudo apt-get install xserver-xorg-video-ati
sudo apt-get install --reinstall libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dri xserver-xorg-core
sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup
sudo rm -rf /etc/ati

Als je de melding "E: Internal Error, No file name for libgl1-mesa-dri" krijgt, verander dan het derde commando dan in deze:

sudo apt-get install --reinstall libgl1-mesa-glx:i386 libgl1-mesa-glx:amd64 libgl1-mesa-dri:i386 libgl1-mesa-dri:amd64 xserver-xorg-core