Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TV opnemen  (gelezen 7733 keer)

Offline Haris

  • Lid
TV opnemen
« Gepost op: 2012/05/10, 10:04:17 »
Is het mogelijk een pc of laptop te gebruiken als recorder voor TV opnamen?
Dus direct opnemen van een TV? Zo ja, is daar een programma voor?

Offline johande

  • Lid
Re: TV opnemen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/10, 10:23:53 »
https://www.lonelycoder.com/tvheadend/
Bij mij draait dat op mijn QNAP nas en wordt gebruikt als "video recorder", maar kan ook op een PC
« Laatst bewerkt op: 2012/05/10, 10:26:09 door johande »

Offline Haris

  • Lid
Re: TV opnemen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/10, 10:48:10 »
Dank! Ga ik proberen. Nog een vraagje, hoe maak ik de kabelverbinding, kan ik iets met hdmi? Of de scartkabel van de satellietontvanger? Ik heb een redelijk nieuwe Sony TV met diverse in/uitgangen.

Offline johande

  • Lid
Re: TV opnemen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/10, 11:04:01 »
geen ervaring met kabel (enkel DVB-T via usb), maar ik veronderstel dat je een TV kaart in je laptop moet hebben...?
Uw bron (dvb-t, kabel of sateliet) moet rechtstreeks en apart (niet via tv) met de PC verbonden worden denk ik
« Laatst bewerkt op: 2012/05/10, 11:07:42 door johande »

Offline Haris

  • Lid
Re: TV opnemen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/10, 13:47:33 »
Nee, ik heb geen TV kaart in mijn computers zitten. Bestaat er geen eenvoudige manier om het videosignaal uit een TV, of satellietontvanger op de harde schijf te zetten zoals een videorecorder dat doet?

Offline johande

  • Lid
Re: TV opnemen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/10, 14:01:04 »
ja maar daar is wel een verbinding nodig tussen dat videosignaal en uw harde schijf (PC). en dat gebeurd dmv een TV-kaart... verbeter iemand als ik het verkeerd heb.

Haal voor 20€ een dvb-t usb antenne en test TVHeadend hiermee uit.

Re: TV opnemen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/10, 23:25:40 »
Tvheadend is een uitstekende oplossing. Daar heb je wel een tv-tuner voor nodig in je computer en eventueel een cardreader die je smartcard leest, dit enkel in het geval van digitale tv met encryptie.

Offline Haris

  • Lid
Re: TV opnemen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/11, 08:13:32 »
Bedankt iedereen!
Er bestaat dus geen manier om een videosignaal+geluid uit een tv of satellietontvanger te halen en dit rechtstreeks op de harde schijf te zetten. Er moet een tv tuner kaart tussen. Doe je dan geen dubbel werk?

Offline johande

  • Lid
Re: TV opnemen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/11, 08:34:02 »
Doe je dan geen dubbel werk?
In zekere zin wel, anders moet je een HHD DVD recorder nemen, maar dan is het wel een "andere" harde schijf
http://www.panasonic.nl/html/nl_NL/W-2/7675/module/general/compare/productsCategory.html
« Laatst bewerkt op: 2012/05/11, 08:36:14 door johande »

Re: TV opnemen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/11, 11:39:17 »
Bedankt iedereen!
Er bestaat dus geen manier om een videosignaal+geluid uit een tv of satellietontvanger te halen en dit rechtstreeks op de harde schijf te zetten. Er moet een tv tuner kaart tussen. Doe je dan geen dubbel werk?
Tenzij je een signaal kunt aanleveren dat analoog is (er bestaan volgens mij geen HDMI-opnamekaarten), dan is een tuner de enige manier.

Offline Haris

  • Lid
Re: TV opnemen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/11, 14:33:21 »
Aan de achterkant van de satellietontvanger zitten: scartuitgangen en ook 3 uitgangen voor tulpstekkers, een rode, een witte en een gele. Bij de gele staat video...kan ik dit signaal niet in mijn pc krijgen en er iets mee doen?

Re: TV opnemen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/12, 17:13:06 »
Zoals u het nu omschrijft, lijkt direct toekomen op de pc mij niet mogelijk. U kan het best gebruik maken van een HD PVR? Welke satelietontvanger heeft u trouwens? Ik beschik over een Protek 9710HD. Mijn satelliet ontvanger beschikt over een HDMI uitgang. Bijgevolg zou ik rechtstreeks tv moeten kunnen kijken op mijn computer met behulp van een pci kaartje met HDMI input. Momenteel heb ik daar echter het geld niet voor over en ik weet niet hoe het zit met de DHCP codering. Deze codering is in ieder geval niet altijd aanwezig op de output van mijn HDMI signaal. Of deze codering bijgevolg nooit aanwezig is, weet ik niet.

Re: TV opnemen
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/13, 16:53:48 »
Dan kun je een reguliere capturekaart kopen, waar je dan de rode, witte (beide voor geluid) en gele (video) kabels op kunt aansluiten. Met bijvoorbeeld VLC kun je dan opnemen. Let op, dit is niet HD en de kwaliteit gaat ietsje achteruit.

Offline Haris

  • Lid
Re: TV opnemen
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/14, 11:57:00 »
Ik heb een oude post gevonden:
http://forum.ubuntu-nl.org/foto-video-en-audiobewerking/video-capture-onder-linuxubuntu/msg681300/#msg681300
Ik denk dat het met zo'n Easycap zou moeten lukken. Die zijn voor een paar euro te koop. Moet wel de driver vinden voor Linux...
Zou het met VLC werken? Ik heb ook Gatos geinstalleerd via het softwarecenter, maar dat verschijnt nergens in de te kiezen programma's??
« Laatst bewerkt op: 2012/05/14, 16:37:48 door Haris »

Re: TV opnemen
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/14, 21:04:10 »
"GATOS project provides enhanced drivers for many videocards made by ATI (in particular All-in-Wonder series) and a TV player/recorder application AVview. While ultimately we would like AVview to be compatible with all video capture hardware supported by Linux at the moment it supports GATOS drivers far better than anything else.
"

Heb je zo'n ATI-kaart?

Offline Haris

  • Lid
Re: TV opnemen
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/14, 22:55:20 »
Nee, ik heb niet zo'n kaart maar dacht dat Gatos een aardig programma was waarmee ik verder kon experimenteren.
Het verschijnt echter nergens en ik betwijfel of het wel echt geinstalleerd is want in de terminal werkt het ook niet.