Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GParted  (gelezen 3685 keer)

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Gepost op: 2007/02/02, 20:02:23 »
Hey allemaal,

Ik ben de laatste week zowat informatie aan het opzoeken, over hoe het precies zit met een dual-boot installatie tussen Windows XP en Ubuntu (Edgy, 6.10). Ik heb de live-cd gedownload en op cd gebrand, live cd werkt ook perfect. Ik wou ook eens kijken hoe het precies werkt met GParted. GParted staat niet in de software lijst in Linux. Ik heb al eens wat verder gezocht, en heb gevonden dat er voor GParted ook een live cd is, deze heb ik ook op cd gebrand. Toen ik hem wou starten ging dit, maar na het selecteren van de resolutie en scherm diepte (8, 16, 24, 32), wordt mijn scherm zwart (als je het scherm vanuit een andere hoek bekijkt kan je nog lichtjes zien, en dat staat er een fatal server error).

Hoe komt het dat GParted niet standaard in mijn Linux (Ubuntu) zit, en ook niet werkt via zijn eigen Live Cd?

Ik veronderstel dat je meer gegevens nodig hebt, dus vraag maar op!

Alvast bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/02, 20:09:30 »
Gparted zit wel standaard in 6.06, maar niet in 6.10, dacht ik.

Selecteer bij de Gparted LiveCD eens de Vesa driver (dus niet xorg), 16 bits kleurendiepte, 800x600 beeld.

Groet, Pjotr.

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/02, 20:10:33 »
Ok bedankt, ga het meteen proberen!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/02, 20:12:43 »
Nette beschrijving van de aanpak:
- kies "lowmem"
- kies daarna bij de verdere opstartopties voor Xvesa
- kies daarna (zelfde scherm terug) voor Done (boot with selected extra options)
- kies daarna 800x600
- kies daarna 16 bits kleurendiepte

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
GParted
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/02, 20:13:53 »
Verder staat Gparted wel in de repositories en is dus altijd te installeren.
Het is    (dacht ik) niet mogelijk om een gemounte partitie te veranderen, dus de live CD is een must have zoals het in goed Nederlands heet ;)

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/02, 20:23:22 »
Oke, nu werkte het, weet niet precies hoe het komt, Xvesa stond standaard. Maar met GParted kan je dus je partities resizen/bewerken/nieuwe aanmaken zonder dataverlies? Ik weet wel dat je dat altijd kan hebben, maar dan is het door een fout, maar de bedoeling van het programma is toch om geen dataverlies te hebben?

Offline mcgyver

  • Lid
GParted
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/02, 21:03:51 »
Klopt, ik heb nog nooit dataverlies gehad met de Gparted cd, maar ik heb wel ALTIJD een backup gemaakt. Ik heb nu zelfs een Gparted USB stick,werkt alleen niet op al mijn pc's maar dat ligt aan de pc en niet aan Gparted. Is een pracht programma.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
GParted
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/02, 22:23:13 »
Tot slot:
Voordat je een Windows partitie gaat resizen, eerst defragmenteren, dat kan werkelijk uren schelen, omdat MS het niet zo netjes bijhoudt.......

Het is maar een tip.
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/02, 22:29:11 »
Citaat van: r0n.
Tot slot:
Voordat je een Windows partitie gaat resizen, eerst defragmenteren, dat kan werkelijk uren schelen, omdat MS het niet zo netjes bijhoudt.......

Het is maar een tip.
Ron
Absoluut! Doen wat Ron zegt, is ook mijn raad.

GParted
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/02, 23:26:06 »
Ik ben er net mee bezig, met de gparted live cd dus.
Ik wilde graag mijn eerste partitie wat oprekken, blijkbaar neemt mijn ubunutu inmiddels 14,6 Gb in beslag en ik heb nog maar 2 GB vrij op die partitie.
Nou wilde ik graag die partitie oprekken, maar dat gaat dus niet.... ?
Wellicht moet ik eerst elders wat ruimte maken ?

Op dit moment heb ik 30Gb van een andere partitie afgesnoept en daar maar een nieuwe partitie van gemaakt.
Beide partities zijn van het ext3 type.
Er gebeurt bar weinig (ook geen HD activiteit zo te zien), maar ik geef het vanacht nog even.

Als het al mogelijk is om een partitie groter te maken, wat moet er dan eerst worden gedaan ?
Ik kan de partitie niet groter slepen so far.

Monk.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/02, 23:28:15 »
Citaat van: Monkwarrior
Ik ben er net mee bezig, met de gparted live cd dus.
Ik wilde graag mijn eerste partitie wat oprekken, blijkbaar neemt mijn ubunutu inmiddels 14,6 Gb in beslag en ik heb nog maar 2 GB vrij op die partitie.
Nou wilde ik graag die partitie oprekken, maar dat gaat dus niet.... ?
Wellicht moet ik eerst elders wat ruimte maken ?

Op dit moment heb ik 30Gb van een andere partitie afgesnoept en daar maar een nieuwe partitie van gemaakt.
Beide partities zijn van het ext3 type.
Er gebeurt bar weinig (ook geen HD activiteit zo te zien), maar ik geef het vanacht nog even.

Als het al mogelijk is om een partitie groter te maken, wat moet er dan eerst worden gedaan ?
Ik kan de partitie niet groter slepen so far.

Monk.
Eerst "vrije ruimte" maken, door een naastliggende bestaande partitie te verkleinen. Vervolgens kun je de te vergroten partitie, met die vrije ruimte vergroten. Is-ie niet naastliggend, dan trapsgewijs doorsluizen.

GParted
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/02, 23:31:15 »
Kijk dat is tof, mijn swap lag er naast, vandaar dat ik niets kon doorsluizen.
Ga ik dat morgenochtend proberen, ik durf m nu niet te onderbreken (you never know).

Tnx, Monk.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/02, 23:31:58 »
OK! Graag gedaan.

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/03, 08:43:56 »
Kan je nog even in het kort zeggen welke partities ik nodig heb? Het zal hier wel ergens opstaan, maar met de zoekfunctie kom ik niet ver...

Ik weet dat je er 3 nodig hebt (klopt dit?)

/root ext3 (wat is de aangeraden grootte?)
linux-swap linux-swap (ongeveer de grootte van het ram-geheugen, 1024 in mijn geval)
En wat is de derde dan nog? Als ik een partitie wil maken die ik zowel vanuit Windows als vanuit Linux kan benaderen, dan moet ik die FAT32 maken?
En het windows station gewoon NTFS?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/03, 08:46:08 »

GParted
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/03, 08:52:25 »
Hallo,
/ : 10 Gb
/home : best op aparte partitie : grootte : geheel volgens eigen wens en cap. van je schijf (bestemd voor alle pers.bestanden)
swap : 1 a 1,5 je ram geheugen
partitie voor zowel linux als win : fat 32
Practisch : / :ext3 : op primaire part. De rest van je voorziene ruimte maak je een extended partitie, waarin je de verschillende logische stations maakt die je nodig hebt (/home,fat 32 en swap)
Windows laat je ntfs of course !
groetjes,
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/03, 09:05:24 »
Oke, zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik later Linux installeer? (zoals backup, maar dat  wist ik al). Stel nu dat mijn installatie vastloopt, en ik geen besturingssysteem meer kan starten, kan ik dan wel weer de Windows cd erin gooien om daarmee te formatteren, ik bedoel, start die dan nog? Alvast bedankt!

GParted
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/03, 10:47:46 »
Als je installeert met de alternate cd is de kans op vastlopen minder. Indien je Win niet meer kent starten lig dat gewoonlijk aan een foutje in je bootloader(grub) - locatie : /boot/grub/menu.lst
Daar moet een verwijzing inkomen naar je windows kernel. Dit gebeurt normaal automatisch bij installatie. Is dit niet 't geval dan kan die vermelding nog altijd manueel. Opnieuw beginnen met de Win cd kan altijd. Basisregel : eerst Win installeren, dan linux
greetz
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/03, 11:28:09 »
Had die 6.10 dan een alternate cd? Bij de laatste 2 versies zit de installer toch in de live-cd?

GParted
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/03, 12:46:40 »
Citaat van: Michielvsb
Had die 6.10 dan een alternate cd? Bij de laatste 2 versies zit de installer toch in de live-cd?
Via de live cd heb ik nog niet geïnstalleerd, wel al verschillende keren met de alternate cd. Ik heb hier op het forum al verschillende keren problemen gelezen met de live cd. Ik heb met de alternate nog geen problemen ondervonden. Als je  livecd gebruikt heb je wel een grafische installer, bij de alternate is die in tekstvorm, maar zeer duidelijk.
Hier downloaden : http://nl.releases.ubuntu.com/6.10/
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/03, 17:44:05 »
Bedankt! Jij raad dus de alternate cd aan? Is de text-mode even duidelijk als de grafische mode van de live-cd ? Ben niet zo ervaren met die dingen, maar als ik het doe met de gedachte dat ik altijd kan formatteren met de Windows CD, dan lukt het wel. Maar toch liever een geslaagde installatie ;)

GParted
« Reactie #21 Gepost op: 2007/02/04, 08:50:03 »
Zeer duidelijk. Wel even bij opstartscherm v/d cd toetsenbord en taal instellen, dan heb je nederlandse tekst, anders engels.
Als 't misloopt kan je altijd terug formateren. Daar kun je beter de gparted cd voor gebruiken (ook voor Win partities) De cd bevat o.m. een goede partition manager (veel beter dan die van MS! )
Downloadsite HIER
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #22 Gepost op: 2007/02/04, 09:02:31 »
Oke! De GParted cd had ik wel al. Reacties op GParted, eventuele foutmeldingen/fouten kunnen hier ook gepost worden, dan weet ik wat er zoal mis kan gaan ;)

GParted
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/04, 09:03:51 »
fouten met gparted ??
nog niet gehad
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/04, 11:20:49 »
Ok! Bedankt allemaal!