Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren  (gelezen 7673 keer)

Offline Frappie

  • Lid
Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Gepost op: 2010/06/14, 20:23:31 »
Vraagje: dit is de eerste keer dat ik op deze site zit. Ik wil best eens kijken wat ubuntu voor mij kan betekenen zonder deze te installeren.
Gezien alle vragen over installatie vrees ik echter dat dit niet goed gaat als ik deze vanuit de CD opstart.
Wie o wie heeft ervaring hiermee en hoe  kan ik dit het beste aanpakken. =|

Betreft ubuntu-10.04-desktop-i386.iso

Re: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/14, 20:28:11 »
Om ubuntu uit te proberen, gewoon je pc opstarten met die live cd ( wel even je bootvolgorde veranderen in je bios)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline RioKuro

  • Lid
    • RioKuro - Camera - Colors - Visual Effects
Re: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/14, 20:29:16 »
Heel simpel, je brand dat bestandje op CD (er van uit gaande dat je weet hoe je een iso bestandje moet branden), stopt hem in je computer en zorgt er voor dat je computer de CD leest als hij opstart.
Je moet dan een keuze maken van taal en of je wil installeren of gewoon wil uit proberen.
Klik op uitproberen en jan kun je rustig een beetje rond kijken zonder dat hij iets aan je hardeschijf doet. Als je het tof vind dan kun je altijd nog installeren. Houd er wel rekening mee dat als je hem vanaf de cd draait dat het net wat slomer gaat dan als je het van je hardeschijf draait. Je hardeschijf zal namelijk altijd sneller zijn dan je CD drive.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/14, 20:31:57 »
Zorg dat je van CD kan booten, dit kan je instellen in de BIOS, soms ook door een toets in te drukken bij het starten.
Wanneer je start van CD, wordt er niets op je hardeschijf gezet, zonder CD werkt je PC als voorheen.
Dit is de manier, om te kijken of je hardware compatible is, zonder gevaar.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/14, 20:34:04 »
Welkom op het forum.

Het .iso bestand downloaden en branden als image (dus niet als data).

Plaats de cd in de speler en start je computer opnieuw op. Je moet wel de boot instelling van je computer zodanig instellen dat je opstart vanaf de cdrom speler.
Dat kan je doen in het bios. Of bij de nieuwere hardware heb je een toets waar je de opstart direct kan veranderen zonder in het bios te hoeven gaan. Meestal is dat F12 maar kijk daarvoor eens in je gebruikssaanwijzing van je computer.
Voor in het bios zelf te geraken is dat meestal F2 of Delete. Hangt af van je bios.

Als je dit voor elkaar hebt en je start op met de cdrom dan zal je een paars scherm zien (versie 10.04)
Hier kan je eventueel een willekeurige toets indrukken om het Menu met allerlei Opties te krijgen. Moet je voor het bekijken van ubuntu niet direct hebben, tenzijn je in België woont en een azerty klavier hebt, dat je hier dan kan instellen door op de F3 toets te drukken.

Druk je in het paarse scherm echter niet op een toets dan zal het na enkele seconden overgaan in een andere paarse achtergrond en krijg je een venster te zien waar je een keuze kan maken tussen Ubuntu uitproberen zonder te installeren en: ubuntu installeren.
Kies hier de eerste (bovenste) knop en laat alles rustig zijn gang gaan. Na enkele minuten krijg je de desktop te zien van 10.04.

Dit kan je veilig doen. Er word niets weggeschreven naar je harde schijf en er word dus niets gewijzigd.

Veel plezier met het kennismaken van Ubuntu.

Met vriendelijke groet,
heir4c
« Laatst bewerkt op: 2010/06/14, 20:35:56 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/14, 21:08:14 »
Sorry jongens, mooie uitleg. Ik was eigenlijk iets te snel en te  beknopt. Zag nadien dat we met een nieuw lid te maken hadden. ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Frappie

  • Lid
Re: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/20, 14:15:58 »
Bedankt voor alle tips. Ga het binnenkort eens uitproberen. Zit niet vaak achter de pc.
Het branden op een CD had ik al gedaan. Moet dus, begrijp ik, alleen nog de bios wijzigen.

Re: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/20, 14:19:40 »
Bedankt voor alle tips. Ga het binnenkort eens uitproberen. Zit niet vaak achter de pc.
Het branden op een CD had ik al gedaan. Moet dus, begrijp ik, alleen nog de bios wijzigen.
Hoe oud is je computer? Moderne computers hebben een menuutje beschikbaar tijdens het opstarten waarin je kunt kiezen van welk medium je je PC wilt opstarten. Meestal iets in de trend van "Press f8 to boot" of zo.

Offline Frappie

  • Lid
Re: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/20, 14:29:44 »
een Medion van 2005. Ik zal dit inderdaad moeten wijzigen tijdens het opstarten. Gaat wel lukken.
Indien er een mogelijkheid is dit zo te wijzigen, terwijl het mijn huidige systeem, Windows XP, al actief is, hoor ik het graag. O0

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/20, 15:03:17 »
Vanuit windows als deze opgestart is kan je het bios niet veranderen.
Gewoon herstarten en dan F8 of F12 drukken. Doe dit terwijl hij opstart. En meerdere keren na elkaar zodat je zeker het juiste moment te pakken hebt. Lukt het niet met F12 dan terug opstarten en proberen met F8. In je gebruiksaanwijzingen moet dit normaal gezien vermeld staan. Bij Acer bijv. krijg je een opstart scherm met onderaan een laadbalk. Dan druk ik F12 en komt er een venster met een klein menu met de verschillende boot opties. Harde schijf, cdrom drive, evt. usb-sticks, enz...
Hier kan je dan met de pijltjestoets selecteren en dan op 'Enter' drukken. Dan zal hij booten vanaf hetgeen je gekozen hebt.

Gaat dat niet met die toets, dan moet je toch het bios zelf induiken en het daar veranderen onder de boot optie.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2010/06/20, 15:05:32 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/21, 23:48:45 »
Dag frappie,

Welkom hier!  Vooreerst: als je het .ISO bestandje van Ubuntu hebt gedownload, dan brand je dit op een CD.  Belangrijk is dat je de brandsnelheid zo laag mogelijk insteld! Op 4X bijvoorbeeld, dit voorkomt veel brandfouten.  Minder belangrijk voor een video/muziek CD, maar des te belangrijker voor een CD-tje waarvan een Operating Systeem moet geïnstalleerd worden, want elke bit telt.  Overigens: tegen deze snelheid duurt het branden +/- 25 minuten...  Een andere optie is om een opstartbare USB-stick te maken.  Als je dit wilt doen vanop een Windows machientje: Unetbootin is het tooltje.  Nadeel: om op te starten vanaf USB moet je zeker het BIOS induiken, om op te starten vanop CD is dit dikwijls niet nodig.  Voordeel van een USB-stick: het is sneller dan werken vanop een CD.  Ben je eenmaal opgestart: zeker testen of je internet werkt, of een je geluid werkt, of video werkt (in de test mode staat er een map met exsamples op het bureaublad, daar vindt je het nodige).  Werkt dit allemaal?  Dan kan je Ubuntu gaan installeren.  Kies je taal, je land & je hoofdstad.  Als Belg wil het hier wel eens mis gaan: soms krijg je als 'aanbevolen' toetsenbord een 'USA' layout opgedrongen!  Klik dan op de optie waar je zelf de layout kan kiezen, na wat wachten (vanop CD of USB is de snelheid veel lager dan vanop de interne harde schijf), kan je in een balk onderaan controleren of je toetsenbord correct werkt.  Houd er rekening mee dat 'speciale' tekens als: @,€,~,] in Ubuntu alleen via de ALT GR toets beschikbaar zijn (rechts van de spatiebalk).  Dat is het zowat.  Eigenlijk gewoon: goed lezen wat er staat, even nadenken & wat geduld.  Eenmaal Ubuntu op je HD staat is het even snel als XP/Windows 7.  Geniet van de vrijheid!
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/22, 10:05:09 »
@Frappie, Alvast welkom op dit uitstekende forum.

Citaat
Zit niet vaak achter de pc.

 :D Ik zit daar ook niet vaak achter, wél ervoor, daar ziet men namelijk meer.  :D :D

ps. Geen critiek hoor, maar een vrolijke noot op die woordspeling (kon het weer niet laten hé).  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/22, 10:07:19 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/22, 18:32:50 »
Van usb opstarten kan ook met die zogezegde boot-toets (F8 of F12) Eerst de usb erin pluggen en dan opstarten. In dat minimenu kan je dan ook de usb selecteren.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/22, 23:27:15 »
@ Progger:

In België zitten ze meestal op de pc...
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Ubuntu vanaf de CD proberen alvorens te installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/23, 13:11:04 »
Als ik OP mijn PC ga zitten, dan heeft meteen het laatste uur geslagen voor dat ding!  XD
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?