Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met afsluiten/pazestand in ubuntu 12.04 op laptop Asus K73S  (gelezen 1746 keer)

Offline polle006

  • Lid
Ik gebruik Ubuntu als enige OS sinds begin april op deze laptop (nieuwe Asus K73S). Maar ik kan de laptop niet afsluiten of in pauzestand zetten. Kan iemand me helpen, zodat ik de laptop kan afsluiten, zonder steeds een harde stop te moeten doen (enkele seconden de aan/uit knop indrukken)?

Deze problemen kwamen eerts voor in ubuntu 11.10, maar heb eergisteren de update gemaakt naar ubuntu 12.04 en nog steeds dezelfde problemen.
--> als ik wil afsluiten, kom ik steeds op het aanmeldscherm terecht (waar je van gebruiker kan wisselen). daar kan je nog eens proberen af te sluiten, maar er gebeurt helemaal niets! Afsluiten kan dus enkel door harde stop (enkele seconden aan/uit knop indrukken) of netstroom loskoppelen en batterij laten leeglopen...
--> als ik in pauzestand wil gaan of scherm laptop toeklap, dan komt laptop in coma terecht. Dus terug harde stop of batterij laten leeglopen.

Alle hulp is welkom, ik vind niets op Nederlandstalige websites.

Re: problemen met afsluiten/pazestand in ubuntu 12.04 op laptop Asus K73S
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/28, 20:21:52 »
Ik zou je willen adviseren een schone installatie uit te voeren, dus 12.04 downloaden en vervolgens installeren via stick of CD.

Het zou kunnen dat die upgrade niet goed verlopen is of dat er nog overtollige rommel van je vorige installatie er nog opstaat en voor storing zorgt.

Je kan zeker tijdens 'uitproberen van Ubuntu' al testen of je de laptop aan of uit kan zetten.

De pauzestand is op sommige hardware niet goed van werking. Vooral de Sony's Viao kampen met problemen. Mogelijk is jouw laptop niet 100% compatibel voor de pauzestand. Kan je ook uittesten met 'uitproberen van Ubuntu' (vergeet niet de ww-prompt uit te schakelen bij herneming) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline polle006

  • Lid
Re: problemen met afsluiten/pazestand in ubuntu 12.04 op laptop Asus K73S
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/29, 12:55:30 »
Bedankt voor de tips,
de website van pjotr gebruik ik natuurlijk al enige tijd, veel handige en bruikbare tips. Ik gebruik zijn raad voor alle kleine (en grote) problemen.

Maar net voor ik de herinstallatie heb gedaan vanmorgen, heb ik al een stuk van het probleem gevonden: er stonden 2 gebruikersaccounts op de laptop, maar je kan enkel afsluiten vanaf de beheerder. Vanaf de andere account is het niet mogelijk af te sluiten en ik kwam dus altijd in het aanmeldingsscherm terecht.

Ik heb de laptop nu nog niet herstart, want ben nog bezig met de configuraties allemaal juist te zetten, maar hopelijk is het probleem opgelost van afsluiten en pauzestand. Zoniet, dan laat ik het wel weten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: problemen met afsluiten/pazestand in ubuntu 12.04 op laptop Asus K73S
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/29, 14:59:01 »
Dat pauze of slaapstand niet goed werken, komt inderdaad nogal eens voor. Maar dat je de computer niet kan afsluiten is toch uitzonderlijk.