Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Ubuntu adviseren op laptop?  (gelezen 2895 keer)

[OPGELOST]Ubuntu adviseren op laptop?
« Gepost op: 2009/01/12, 12:28:55 »
Mij is gevraagd (door een leek op PC/Windows) om te adviseren over een nieuwe laptop.
Ik help haar wekelijks met e-mail/picasa/firefox onder windows xp, en ben zelf, sinds okt. 2008, overgegaan op Ubuntu (sinds jan. 8.10)
Omdat zij problemen heeft met haar laptop: te langzaam, usb-prtn werken niet, te weinig geheugen,
overweegt ze een nieuwe laptop aan te schaffen.
Ik heb haar een en ander verteld over Ubuntu en zou eigenlijk willen dat ze een laptop aanschaft met Ubuntu (ipv Windows XP).

Wat is dan het beste advies:
Welke laptop, processor, geheugen, schijfopslag??
Ubuntu 8.10 of toch 8.04??

Kan iemand mij hierover een goed advies geven?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/04, 09:53:03 door Anke-Ubuntu »

Re: Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/12, 12:33:27 »
Mijn advies:


- een simpele Dual Core-processor
- minimaal 1 GB RAM
- een nVidia-videokaart
- een harde schijf van minimaal 100 GB

lijkt me ruim voldoende voor e-mail, Picasa en Firefox. Wanneer het om draadloos gaat: ik raad je ten zeerste aan om goed te zoeken op het internet naar de draadlzoe chip van de gekozen laptop. Als je deze hier plaatst, kunnen we opzoeken of hij goed ondersteund wordt door Ubuntu.

Over het algemeen zijn er meer klachten met Ubuntu 8.10, maar ik zou zowel 8.04 als 8.10 uitproberen. Misschien werkt 8.10 beter op de nieuwe laptop dan 8.04 ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/12, 12:34:15 »
Een goed advies is alleen op maat te maken, en daarvoor weten we te weinig van die laptop.
Hoe oud is deze, wat is het type, hoe groot is de HD en hoeveel geheugen zit er in en kan er in .......
Een laptop die sneller is dan 1 GHz en minimaal 512MB geheugen heeft, kan makkelijk Xubuntu aan.
Het blijft natuurlijk ook allemaal een kwestie van smaak :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/12, 12:46:47 »
Hartelijk dank voor jullie snelle reactie en neem deze gegevens mee.
Vooral de raad mbt de draadloze verbinding is belangrijk!

Re: Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/12, 12:54:42 »
Is het misschien niet handige eerst Ubuntu te installeren op haar oude laptop ??
Waarschijnlijk draait dit al veel sneller dan xp en hoeft ze geen nieuwe laptop te kopen ......

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/12, 13:07:09 »
Is het misschien niet handige eerst Ubuntu te installeren op haar oude laptop ??
Waarschijnlijk draait dit al veel sneller dan xp en hoeft ze geen nieuwe laptop te kopen ......
Dat was ook mijn insteek :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/12, 13:56:51 »
idd <nu ik het nogmaals lees>  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/13, 09:53:50 »
Dat is op zich wel een goed idee, maar de oude laptop zal worden bestemd voor de logees en voor de partner die in beginsel nog op de oude Windows wil blijven oefenen.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/13, 11:06:56 »
Asus : X51R series.

Intelpentium dualcore = 1.86 Ghz @ 1.86 Ghz.

CPU  T2130

Wireless  802.11 b/g

Display  WXGA   15 Inch.

HD Seagate  80 GB.

ODD: DVD Sup. MTI.

Ram : 2 GB.

Graphic : ATI Radion Xpress 1100.

Mobo : AsusTeK.

Pci  Xpress adapter.

Atheros audio.

OS  > Ubuntu Hardy Heron 8.04 LTS.
Werkt  out off the box zo als jullie zeggen.
Kost 445 Euro ( Belgie ) draait zeer goed en zelfs snel , een fijn product met goede garanties.(2 jaar)
Draadloos gaat prima.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/13, 11:36:15 door wandarooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/14, 11:56:07 »
Hartelijk dank.
Dinsdag a.s. gaan we naar een PC-winkel.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/14, 16:18:29 »
Tip: Neem een live cd van Ubuntu mee en vraag of je die mag proberen. Dan weet je zekerder of het werkt :)

Re: Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/04, 09:50:43 »
Een leverancier heeft ons allerlei laten zien en was ook (met veel aarzeling) genegen Ubuntu te installeren maar natuurlijk tegen meerkosten en de licentiekosten van Vista op de laptop moest natuurlijk ook betaald.

Uiteindelijk zijn we van Ubuntu afgestapt(mogelijk problemen met de printer, skype en draadloze verbinding die allemaal al aanwezig zijn) en gaan we naar de Apple. Of iMac of MacBookPro.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/04, 10:09:16 »
Uiteindelijk zijn we van Ubuntu afgestapt(mogelijk problemen met de printer, skype en draadloze verbinding die allemaal al aanwezig zijn) en gaan we naar de Apple. Of iMac of MacBookPro.

Dan zal er wel wat dieper in de buidel moeten worden getast denk ik zo...

Offline jemark

  • Lid
Re: Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/04, 15:00:57 »
Uiteindelijk zijn we van Ubuntu afgestapt(mogelijk problemen met de printer, skype en draadloze verbinding die allemaal al aanwezig zijn) en gaan we naar de Apple. Of iMac of MacBookPro.

Dan zal er wel wat dieper in de buidel moeten worden getast denk ik zo...

inderdaad, ik neem aan dat je dan MacOSX gaat gebruiken... je kunt er ook Ubuntu naast zetten ;)

Re: Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/04, 19:22:51 »
Een leverancier heeft ons allerlei laten zien en was ook (met veel aarzeling) genegen Ubuntu te installeren maar natuurlijk tegen meerkosten en de licentiekosten van Vista op de laptop moest natuurlijk ook betaald.

Uiteindelijk zijn we van Ubuntu afgestapt(mogelijk problemen met de printer, skype en draadloze verbinding die allemaal al aanwezig zijn) en gaan we naar de Apple. Of iMac of MacBookPro.


Jammer.. ze zijn er wel hoor. Laptops die perfect draaien op Ubuntu zonder licentiekosten!!!

Offline Jan E.

  • Lid
Re: [OPGELOST]Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/04, 19:48:27 »
Klopt. Ik heb er hier ook drie staan.. Toch jammer dat je je zo gemakkelijk om hebt laten kletsen door zo'n "Fijn machientje mevrouw, ik heb hem thuis ook" verkoper...


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: [OPGELOST]Ubuntu adviseren op laptop?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/05, 17:48:07 »
Het is niet jammer, want mijn vriendin heeft een Apple MacbookPro en die heeft ze gezien en bewonderd.
De aspirant-koper is een digibeet en ik probeer haar een en ander te vertellen over de programma's waarmee ze wil leren werken.
Ik vind de Apple heel gebruikersvriendelijk en ik verwacht geen koppelingsproblemen met de printer en de draadloze verbinding die ze al hebben.
Voor Ubuntu verwacht ik toch dat ze vaker en meer assistentie van mij nodig heeft dan bij de Apple.
Ook vind zij het belangrijk dat ze naar een winkel kan gaan, de modellen kan bekijken en waar ze dus ook terug kan als er iets mee is.
Het financiele plaatje is voor haar geen probleem.
Dit waren ongeveer de overwegingen.
De definitieve keuze moet nog gemaakt.