Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan ubuntu niet installeren ziet geen hdd ?  (gelezen 998 keer)

Kan ubuntu niet installeren ziet geen hdd ?
« Gepost op: 2012/11/09, 10:15:04 »
hallo allemaal,

ik heb een pc'tje daar heeft Windows op gestaan de vorige eigenaar heeft deze geformateert naja je zou zeggen geen probleem
maar als ik ubuntu 12 cd er in doe en ik kom bij de installatie dan ziet deze geen partitie en ik kan deze ook niet aan maken  :o
Dus oke ik had nog een oude "vista" installatie die er op ik dacht eens zien of dat wil en tot mijn verbazing installeert deze gewoon geen probleem
hmm oke dus herstart ubuntu cd er in en wat denk je ?, weer niet normaal zie je de windows deel en vraagt hij wil je formateren of 2de partitie maar niets

ik wordt hier ff niet goed van ?,  iemand een idee wat ik kan doen ?  :'(

Andre

Re: Kan ubuntu niet installeren ziet geen hdd ?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/09, 10:20:29 »
Je zou kunnen denken aan 2 scenario's:

- je schijf is naar de haaien
- de vorige eigenaar heeft de schijf gewist maar niet geformatteerd. Of een connector van de schijf zit niet goed.
Je kan kijken in het Bios of de schijf daar herkend wordt of niet.

Aanpak indien schijf herkend:
- draai een Live-sessie van Ubuntu ('uitproberen' dus) en start het progje Gparted op. Kijk of die een schijf ziet, en zo ja  wis en formatteer die schijf naar EXT4 . Vervolgens kan je de installatieprocedure heraanvatten met je Ubuntu 12.04

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Kan ubuntu niet installeren ziet geen hdd ?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/09, 10:28:38 »
check de bios, bij HDD controller of deze op AHCI staat, en niet IDE mode.

Re: Kan ubuntu niet installeren ziet geen hdd ?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/09, 10:53:55 »
@Oerheks
deze staat op IDE en dan Enhanced ?


@Joris,
Schijf werkt prima met Windows word herkent en ik zie geen fouten.

ik ga dan ook eens wat je voorstelt proberen:
draai een Live-sessie van Ubuntu ('uitproberen' dus) en start het progje Gparted op. Kijk of die een schijf ziet, en zo ja  wis en formatteer die schijf naar EXT4 . Vervolgens kan je de installatieprocedure heraanvatten met je Ubuntu 12.04

Re: Kan ubuntu niet installeren ziet geen hdd ?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/09, 11:37:25 »
How wacht even !!

mocht je een dualboot overwegen (in het begin is dat zeker niet slecht om te hebben ;) ) dien je de installeroptie 'ubuntu naast Windows' te kiezen; de installer maakt dan zelf een partitie aan en je kan zelfs in de voorstelling Windows - Ubuntu slepen hoeveel ruimte je elk OS wenst te geven. Deze sleepfunctie is in het midden van beide voorstellingen van installatie.

Mocht je enkel Ubuntu willen kies dan voor: schijf wissen en ubuntu installeren je dient ook daar niet specifiek een partitie of schijf te kiezen. De conditie is wel dat de installer een schijf ziet natuurlijk, maar dat zal geen probleem zijn.

Voor de rest wijst het zichzelf uit. klik hier voor meer info

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Kan ubuntu niet installeren ziet geen hdd ?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/09, 12:55:30 »
@Joris,
ik draai zelf al een aardig tijdje met mijn laptop op ubuntu 12 :) ik wil absoluut een windows meer zien.

@All helaas ik heb netjes de hdd via Gparted op extn4 gezet dan wordt de hdd geformatteerd maar als ik dan zeg install helaas geen hdd meer
ik zie onderaan alleen optie /dev of zo iets maar ik kan verder niets selecteren (en leuke is stapje terug als een check komt zegt "ie" 4gb nodig en dan een vinkje kortom alsware ruimte is voldoende.

iemand een idee :(


mvg
Andre

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kan ubuntu niet installeren ziet geen hdd ?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/09, 17:57:31 »
De harde schijf, heb je die op de hoofd harde schijf controller zitten, dus niet op de extra hd aansluitingen. Zie je handleiding van je moederbord.(bootable cd's kunnen nu zonder drivers de hd aanspreken).

Of
Speel met de instellingen van de hd controller, ide en Enhanced, dit zijn instellingen zodat de bootable cd's de hd kunnen zien, zonder dat er drivers geladen wordt.
Normaal moet dit ahci(voor gewone hd's en voor ssd moet dit) zijn, je kunt ook ide en misschien sata proberen, of wat je hebt.

Of
hd aansluiten op de 1e poort, dit komt bijna niet voor.

Offline maesjesa

  • Lid
Re: Kan ubuntu niet installeren ziet geen hdd ?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/09, 21:45:51 »
Verwijder eens tijdens de live cd, via synaptic : dmraid.
Probeer vervolgens weer eens te installeren, als het goed is krijg je nu wel de partities te zien.

Marco