Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub 2  (gelezen 26629 keer)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Grub 2
« Reactie #25 Gepost op: 2009/11/07, 12:23:05 »
Mooi artikel!
Ik heb het niet helemaal doorgelezen. Maar wil binnenkort wel wat meer met grub 2 klooien.
Je begint het artikel met: "Installatie / Opwaarderen". Dit is overbodig als je een verse install doet.
Mijn suggestie is om nog duidelijk erbij te zetten wanneer en waarom je dit zou moeten doen...

Misschien kom ik later nog wel met inhoudelijke opmerkingen :P
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Grub 2
« Reactie #26 Gepost op: 2009/11/07, 18:30:12 »
"Fouten verbeterd. Tientallen taal- en spelfouten gecorrigeerd. Teksten consistenter gemaakt (kan nog wel wat beter)."

Met dank aan grizzler!!! :)

LOL! Je voelt je hopelijk niet 'in den kuif gepikt' door dat commentaar. Het is een behoorlijke lap tekst, maar ik heb nou eenmaal een taaltik en kan het niet laten teksten te corrigeren als ik erbij kan.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub 2
« Reactie #27 Gepost op: 2009/11/07, 18:33:03 »
Integendeel: het wordt zo steeds beter! :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Grub 2
« Reactie #28 Gepost op: 2009/12/17, 14:37:17 »
Hoi Cees,

bij de grub2-wiki ben ik een fout tegen gekomen:
de aanpassingen voor de /etc/default/grub 
( http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#A.2BAC8-etc.2BAC8-default.2BAC8-grub-1 )
zijn allemaal met spaties geschreven, dat is mis.  Als je die overneemt (netjes met copy-and-paste) krijg je een foutmelding.
(uiteraard, het zijn immers bash-variabelen-toewijzingen)
Zelf ik ben er eerst ook in getrapt:  http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/regels-uit-grub2-verwijderen/msg527916/#msg527916

Zou je dat even corrigeren ?

track
« Laatst bewerkt op: 2009/12/17, 14:38:49 door track »

Re: Grub 2
« Reactie #29 Gepost op: 2009/12/17, 21:53:09 »
Voor Cees
Onder: Grub2 Bestanden en mappen
item: /boot/grub/grub.cfg

Citaat
•grub.cfg wordt automatisch wordt bijgewerkt bij het wissen of installeren van een kernel versie of andere relevante updates.

staat het woord wordt tweemaal in de bovenstaande zin, waarschijnlijk iets om aan te passen, denk ik?

ps. Ik heb zelf een account gemaakt, ingelogd en deze aanpassing zelf uitgevoerd, ik hoop dat ik dat correct heb gedaan, anders corrigeert men mij maar hoor. Ben wel van plan (als dat toegelaten is) om meer bij te dragen bij die wiki-onderwerpen telkens ik daar wat tijd voor heb, ik vindt het een zeer goed initiatief, dat is een grote hulp voor nieuwe starters met Linux.  :)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/17, 22:17:57 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub 2
« Reactie #30 Gepost op: 2009/12/17, 22:42:54 »
track bedankt voor de opmerking. Daar had ik helemaal overheen gekeken, maar inmiddels hersteld.

Progger bedankt voor je aanpassing. Dat is zeker toegestaan! :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub 2
« Reactie #31 Gepost op: 2009/12/20, 01:27:39 »
Naar het Engelstalige voorbeeld het gedeelte over afbeeldingen bijgewerkt: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#Grub2splashafbeeldingen

Opmerkingen zijn welkom. Wordt vervolgd, :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub 2
« Reactie #32 Gepost op: 2010/01/02, 19:46:18 »
Wie wil er nu terug naar de oude GRUB ???

Ik zou het zonder geldige reden doen maar voor wie het wil, er is weer een onderdeel toegevoegd:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#TerugnaardevorigeGRUB  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Grub 2
« Reactie #33 Gepost op: 2010/01/02, 20:31:59 »
Wat voor  grub2  ook nog moet worden uitgewerkt is hoe je "windows eerst" instelt.
(misschien ook wat genuanceerder ... )
Dat is vaak nog een drempel die de mensen van het gebruik van grub2  terughoudt.

Volgens mij wordt dat gepruts met de scripten in  /etc/grub.d ,  misschien zelfs dmv een scriptje ?

track

Offline softbart

  • Lid
Re: Grub 2
« Reactie #34 Gepost op: 2010/01/03, 11:09:34 »
Wie wil er nu terug naar de oude GRUB ???

Ik zou het zonder geldige reden doen maar voor wie het wil, er is weer een onderdeel toegevoegd:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#TerugnaardevorigeGRUB  :)
Ik.
werk graag in de terminals, maar niet in spijkerschrift!!

groet,

Theo

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub 2
« Reactie #35 Gepost op: 2010/01/03, 11:56:11 »
Ik.
werk graag in de terminals, maar niet in spijkerschrift!!
Sry, ik heb mijn reactie wat raar neergezet: het was niet de bedoeling gebruikers die terug moeten/willen naar de vorige versie van GRUB niet serieus te nemen. In tegendeel, er kunnen hele serieuze redenen voor zijn. GRUB 2 is op onderdelen (nog) niet perfect.  :|
Klik links bovenin op Documentatie

Offline softbart

  • Lid
Re: Grub 2
« Reactie #36 Gepost op: 2010/01/03, 12:36:17 »
Voor mij is het niet zo'n probleem.
ik gebruik ook nog Debian.(grub1)
Wanneer het vga goed werkt dan ga ik gewoon weer naar grub2.

groet,

Theo

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Grub 2
« Reactie #37 Gepost op: 2010/03/13, 11:57:32 »
Citaat
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0

    * Deze instelling bepaald of het menu wordt weergegeven. De splash afbeelding, indien ingeschakeld, zal worden getoond tijdens een time-out.
bepaalt

Citaat
GRUB_TIMEOUT=10

    *

      (!) Deze instructie is ondergeschikt aan de GRUB_HIDDEN_TIMEOUT instellelling tenzij GRUB_HIDDEN_TIMEOUT is uitgeschakeld (zoals besproken met een #). Als GRUB_HIDDEN_TIMEOUT actief is, heeft GRUB_TIMEOUT eenmalig effect en zal het menu worden weergegeven.
    * Bij een waarde van -1 zal het menu worden weergegeven totdat de gebruiker een keuze maakt.
    * Het GRUB 2 menu is standaard verborgen, tenzij een ander besturingssysteem is gevonden. Als er geen ander besturingssysteem is gevonden kan deze regel zijn uitgeschakeld (met een #), tenzij de gebruiker dit heeft verandert. Schakel deze regel in (zonder #-teken aan het begin) om het menu altijd te tonen en gebruik een waarde van 1 of meer.
veranderd

Offline siegi

  • Lid
Re: Grub 2
« Reactie #38 Gepost op: 2010/04/11, 12:21:30 »
Ik heb vandaag grub hersteld met de minimal installation cd.
De methode beschreven op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GrubHerstel werkte niet aangezien het commando niet beschikbaar was.
Ik heb dan maar de methode gevolgd uit
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
Maar volgens mij mist hier een regeltje.
achter sudo mount --bind /dev /mnt/dev zou ook
sudo mount --bind /proc /mnt/proc/

Anders krijg je bij de opdracht update-grub de foutmelding cannot find list of partitions.
En met het gegeven commando werkt het wel.

(opmerking op de minimal installation cd is ook geen sudo beschikbaar.)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub 2
« Reactie #39 Gepost op: 2010/04/12, 20:55:04 »
Dat voorkomt inderdaad de foutmelding "cannot find list of partitions."
Ook de chroot procedure van de Engelstalige wiki koppelt /proc en onze Nederlandstalige wiki heb ik daar nu (weer ;)) op aangepast.

Het hoofdstuk "Herstel Grub 2 met een LiveCD" is, zoals de titel al aangeeft voor een Live-CD. Maar een "minimal installation cd" zou ook voldoende moeten zijn!  :)

Voordeel van de Live-CD is dat je de wiki kan openen (knippen&plakken) maar de voordelen van de "minimal installation cd" zijn ook duidelijk: (heel) veel minder downloaden en (veel) sneller opgestart. XD

Dat ga ik uitproberen en toevoegen aan het artikel, bedankt voor de tip.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Grub 2
« Reactie #40 Gepost op: 2010/04/13, 13:39:12 »
Bedankt voor de aanpassing :)
Het enige verschil dat ik zie tussen de minimal installation cd en de live cd is dat je geen sudo hebt. Het lijkt me niet echt nodig hiervoor een aparte handleiding te maken, normaal zijn de mensen die deze cd gebruiken toch al iets meer ervaren.

Re: Grub 2
« Reactie #41 Gepost op: 2010/04/13, 15:40:57 »
Testcees, inmiddels is grub in 10.04 vertaald naar het Nederlands, zou je wellicht nieuwe schermafdrukken kunnen maken met de Nederlandse taal?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/07, 07:47:54 door Cumulus007 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub 2
« Reactie #42 Gepost op: 2010/04/16, 22:32:50 »
Cumulus007 bedankt voor het melden en vertaalteam bedankt voor het vertalen!  :)

Nederlandstalige schermafdrukjes van GRUB2 zijn opgenomen in http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Grub 2
« Reactie #43 Gepost op: 2010/06/01, 19:31:37 »
Volgens mij is dit interessant, maar ik heb het blijkbaar in de verkeerde rubriek geplaatst.

http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/aanpassen-grub-menu/
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Grub 2
« Reactie #44 Gepost op: 2010/08/14, 17:05:50 »
Ik had een soortgelijk probleem. Niets hielp.
Op mijn PC zitten 2 harde schijven er er staan diverse OS op, XP en versies van 8.04 tot en met 10.4. Slordig, maar historisch gegroeid.
De grub startte steeds met 9.10. Update kernels tot 10.4, eerste versie waren zichtbaar, de nieuwe niet...
Toen heb ik gewoon het systeem zichzelf op laten starten op 9.10, de startupmanager met synaptic binnen gehaald, de opstartvolgorde aangepast en mijn systeem opnieuw opgestart. De grub lijst vertoonde nu wel alle kernels enz. en de laatste nieuwe 10.4...24 was geselecteerd, ergens op regel 7 of zoiets. Die startte dus gewoon op. Dus voor mij is het probleem opgelost.
Waarom, daar snap ik niks van, maar ja, ik snap wel meer niet
« Laatst bewerkt op: 2010/08/14, 17:08:29 door HansvanEsdonk »