Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten om nieuwe gebruiker aanmaken  (gelezen 1144 keer)

Offline gercokees

  • Lid
Rechten om nieuwe gebruiker aanmaken
« Gepost op: 2006/12/21, 11:03:01 »
Hoi
In Edgy moest ik altijd het root-password geven om een gebruiker te kunnen toevoegen. Nu hoeft dat ineens niet meer. Ik schrok daar een beetje van. Heb ik iets verkeerd gedaan? Edit: Het blijkt ook op te gaan voor andere zaken zoals netwerkbeheer enzo... Ik vind dat toch geen prettige gedachte...
Help...
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Rechten om nieuwe gebruiker aanmaken
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/21, 11:17:23 »
Als je een keer je wachtwoord hebt ingegeven, dan kun je een tijd lang (5 minuten of zo) ook andere wachtwoordvragende programma's en functies starten, zonder dat er om je ww wordt gevraagd. Ligt het misschien daaraan?

Groet, Pjotr.

Offline gercokees

  • Lid
Rechten om nieuwe gebruiker aanmaken
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/21, 11:36:40 »
Nee he,
Ik was een beetje gaan prutsen, en zet het vinkje uit bij: Deze gebruiker mag gebruikers en groepen beheren.
Nu mag ik dus geen gebruikers en groepen meer beheren, en daarmee heb ik de boel dus een beetje verprutst... (Suf suf suf suf suf)
Jullie weten vast raad hoop ik?
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Rechten om nieuwe gebruiker aanmaken
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/21, 11:38:42 »
Inloggen als root, en dan herstellen?

als je nog geen root-account hebt:
in terminal: sudo su

Groet, Pjotr.

Offline gercokees

  • Lid
Rechten om nieuwe gebruiker aanmaken
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/21, 11:46:07 »
Oke, nu ben ik ingelogd als root, maar als ik system > administration > users and groups aanklik krijg ik: The configuration coud not be loaded, You are not allowd to access the sstem configuration.
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Soul-Sing

  • Lid
Rechten om nieuwe gebruiker aanmaken
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/21, 12:16:58 »
Citaat
Ik was een beetje gaan prutsen, en zet het vinkje uit bij: Deze gebruiker mag gebruikers en groepen beheren.
waar heb je dat dan gedaan?

Offline gercokees

  • Lid
Rechten om nieuwe gebruiker aanmaken
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/21, 12:21:21 »
systeem > beheer > gebruikers en groepen > gebuiker kiezen en dan > eigenschappen gebruiker > gebruikersrechten.
Daar staat (stond) een hele rij vinkjes waarvan ik er dus perongelijk 1 of 2 heb uitgevinkt.....
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Soul-Sing

  • Lid
Rechten om nieuwe gebruiker aanmaken
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/21, 12:37:08 »
Citaat van: gercokees
systeem > beheer > gebruikers en groepen > gebuiker kiezen en dan > eigenschappen gebruiker > gebruikersrechten.
Daar staat (stond) een hele rij vinkjes waarvan ik er dus perongelijk 1 of 2 heb uitgevinkt.....
gezien, ik heb geen idee hoe dat te herstellen. met gconf-editor zal het waarschijnlijk niet gaan . dit zal hersteld moeten worden werkend als root. sorry...

Bartbes

  • Gast
Rechten om nieuwe gebruiker aanmaken
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/21, 12:39:13 »
dan moet je eerst root in kunnen laten loggen, ik geloof dat op de Ubuntu Guide stond hoe dat moest. Probeer het dan nog eens.

Offline gercokees

  • Lid
Rechten om nieuwe gebruiker aanmaken
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/22, 08:52:21 »
Hoera, ik heb iniedergeval weer root-rechten... Wat ik gedaan heb om het gepruts uit mijn 3e post te herstellen:
in Grub opstarten in recoverymode
dan
nano /etc/group
zoeken naar regel:
admin:x:112
vervangen met:
admin:x:112:gercokees
opslaan en herstarten en klaar....
Maar het probleem uit mijn 1e post is nog steeds niet opgelost naar mijn gevoel.
Ook als ik 10 minuten wacht hoef ik geen password te geven om groepen aan te maken of netwerkinstellingen te beheren. Ik vraag me af hoe dat kan....
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Rechten om nieuwe gebruiker aanmaken
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/22, 11:33:44 »
Dan is de periode bij jou wat langer. Er is (uiteraard, ander was het geen Linux!) een manier om de periode aan te passen.

Lees deze draad maar eens na: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/5426

Groet, Pjotr.