Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Multiboot usb-stick  (gelezen 4265 keer)

Multiboot usb-stick
« Gepost op: 2019/07/09, 17:06:51 »
Ik gebruik sinds kort het geweldige balenaEtcher (https://www.balena.io/etcher/) om een bootable usb-stick te maken met daarop 1 iso-file met een linux-distro (met dank aan forumlid 'DeBaas' die mij hierop attendeerde!)

Wat ik nu wil is het volgende.

Ik heb een aantal iso files met lichte linux-distro's gedownload en die wil ik allemaal op 1 usb stick zetten, waarbij ik dan bij het booten van die usb stick kan kiezen welke van de distro's ik live wil draaien of installeren.
Nou heb ik al meerdere topics op dit forum en op internet gelezen, maar kom er niet helemaal uit. Voor mij de eerste keer, dus best pittig  ;).

Ik zag oa 'MultiSystem – Create a MultiBoot USB from Linux' (https://www.pendrivelinux.com/multiboot-create-a-multiboot-usb-from-linux/) voorbij komen. Is dit geschikt voor mijn doel? Zo ja, moet ik dan nog iets weten waar newbies rekening mee moeten houden ^-^?

Zo nee, weet iemand dan wellicht wat de beste, veilige manier is om een multiboot usb-stick te maken zoals door mij vermeld?

(Ik gebruik geen Windows dus YUMI is geen optie) .

Thx!

Een boek doet het altijd...

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #1 Gepost op: 2019/07/09, 17:54:30 »
Hallo, ik gebruik MultibootUSB hiervoor en kan bij opstarten uit meerdere geïnstalleerde distro's kiezen, zie schermfoto.

http://multibootusb.org/page_download/

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #2 Gepost op: 2019/07/09, 18:03:53 »
Ik heb Multisystem draaien op een 32G USB, FAT geformatteerd, 18 distro's momenteel.
Je mist alleen de extra menu opties, je hebt van elke distro slechts een opstart optie.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #3 Gepost op: 2019/07/09, 18:22:11 »
Ik gebruik Multisystem reeds enkele jaren.
Je kan er ook een Persistent systeem op bijzetten welke vb. je vooraf ingestelde taal en keyboard enz... onthoudt.
Voldoet prima.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline EvC

  • Lid
Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #4 Gepost op: 2019/07/10, 01:09:33 »
Hallo, ik gebruik MultibootUSB hiervoor en kan bij opstarten uit meerdere geïnstalleerde distro's kiezen.
http://multibootusb.org/page_download/

Dank voor de tip, het bestaan was me onbekend.

Na het lezen van de handleiding meteen aan de slag gegaan met drie live distributies.
Eenmaal geïnstalleerd geeft de USB-stick na het opstarten een keurig bootmenu  waaruit gekozen kan worden.
Gebruiksvriendelijk en grafisch mooi gemaakt:




Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/10, 10:34:59 »
Er bestaan meerdere programma's waarmee je dit kunt doen, maar sommige gaven bij mij na verloop van tijd problemen. Voordeel van MultibootUSB is dat dit gewoon blijft werken (voor mij dan), ook na een paar jaar.

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #6 Gepost op: 2019/07/10, 12:43:33 »
Je mist alleen de extra menu opties, je hebt van elke distro slechts een opstart optie.

Bedoel je hiermee dat je de distro slechts 'Live' kunt draaien en er geen 'Install'-optie aanwezig is? Dat zou jammer zijn want dat is voor mij eigenlijk wel een vereiste. Dus dat beide opties mogelijk zijn.
En mag de USB-stick niet ext4 geformatteerd zijn? Moet dat met het FAT file system?

Kun je met MultibootUSB zowel 'Live' draaien als een 'Install' doen?
« Laatst bewerkt op: 2019/07/10, 12:45:07 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #7 Gepost op: 2019/07/10, 12:56:25 »
Ik maak ook al jaren gebruik van MultiSystem met meerdere distributies.

Het is vooral handig als je bij iemand iets wat wil laten zien.

Je kan dan een iso uitproberen maar uiteraard ook installeren.

De stick is FAT32 geformatteerd.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #8 Gepost op: 2019/07/10, 13:45:56 »
En mag de USB-stick niet ext4 geformatteerd zijn? Moet dat met het FAT file system?
Nee, dat moet niet. Maar een stick die fat-geformatteerd is, is ook op andere pc's te lezen (in elk geval Windows) en ext4 niet of niet altijd, ik weet dat niet precies. Maar als je fat gebruikt, zit je altijd goed.

Kun je met MultibootUSB zowel 'Live' draaien als een 'Install' doen?
Ja.

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #9 Gepost op: 2019/07/10, 15:21:35 »
Paul bedankt voor de info!

Ik ga met beiden maar eens aan de slag.

Een vraagje nog. Stel dat ik Multisystem niet (meer) wil gebruiken, hoe verwijder ik die software dan. Deze wordt geinstalleerd via een script geloof ik. Deze vorm van sofware verwijderen heb ik nog nooit bij de hand gehad vandaar mijn vraag.

Een boek doet het altijd...

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #10 Gepost op: 2019/07/10, 15:59:55 »
Na installatie van Multisystem staat deze in de lijst met software en kun je deze daar ook weer verwijderen.
De USB stick of disk die je gebruikt hebt moet FAT geformatteerd zijn om met Multisystem te gebruiken.
De inhoud weggooien is voldoende, of je formatteerd de stick/disk opnieuw.
Dan nog de Multisystem ppa verwijderen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #11 Gepost op: 2019/07/10, 22:36:30 »
Om de usb stick via de cli als FAT32 te formatteren vond ik dit commando (waarbij de x uiteraard vervangen moet worden door de van toepassing zijnde letter) :

mkdosfs -F 32 -I /dev/sdx

Is dit het correcte commando?

(Ik weet dat het ook via Gparted kan, maar formatteren via de cli vind ik makkelijker en sneller)
« Laatst bewerkt op: 2019/07/10, 22:38:09 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #12 Gepost op: 2019/07/11, 09:13:27 »
Ik formatteer een usb-stick als volgt. Het ding natuurlijk wel eerst in de pc steken! ;)
$ df -hHiermee zie je waar die is aangekoppeld, bijvoorbeeld /dev/sdh1
Dan ontkoppelen:
$ sudo umount /dev/sdh1Nu formatteren:
$ sudo mkfs.vfat /dev/sdh1
Hernoemen gaat makkelijk met Gparted.

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #13 Gepost op: 2019/07/11, 14:14:42 »
Paul wederom bedankt! Commando werkt  ^-^.
Een boek doet het altijd...

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #14 Gepost op: 2019/07/11, 23:49:46 »
Ik heb zowel MultiBootUSB als ook Multisystem even aan een klein testje onderworpen met in totaal 8 verschillende lichte distros.

MultiBootUSB vind ik erg gebruiksvriendelijk en snel, echter van de 8 distro's konden er maar liefst 3 niet worden opgestart (systeem liep vast). Dat vind ik een grote misser! Geen idee of dit toeval is of dat MultiBootUSB vaker tegen dit probleem aanloopt.

MultiSystem slaagde er wel in alle distro's op te starten! Echter, in het keuzemenu werden de namen van 3 distro's niet goed weergegeven of twee keer dezelfde distronaam werd weergegeven, terwijl het om verschillende distro's ging. Erg vervelend want het wordt dan gokken of je de distro die je wenst te starten ook daadwerkelijk start.
Verder vind ik MultiSystem minder gebruiksvriendelijk dan MultiBootUSB en ook (wat) trager.

Een boek doet het altijd...

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #15 Gepost op: 2019/07/11, 23:55:48 »
Je kan er ook een Persistent systeem op bijzetten welke vb. je vooraf ingestelde taal en keyboard enz... onthoudt.
Voldoet prima.

Ik ben dit inderdaad tegengekomen, maar begrijp het niet. Kun je er iets meer over uitleggen? Thx...
Een boek doet het altijd...

Offline EvC

  • Lid
Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #16 Gepost op: 2019/07/12, 01:19:10 »
MultiBootUSB vind ik erg gebruiksvriendelijk en snel, echter van de 8 distro's konden er maar liefst 3 niet worden opgestart (systeem liep vast).

Een mogelijke verklaring:

Niet elke distributie biedt een live ISO. Wellicht bevinden zich onder de 8-distro's  3-stuks die niet aan die norm voldoen.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #17 Gepost op: 2019/07/12, 01:48:26 »
Toevoeging op mijn vorige bijdrage:

Als ik het goed gezien heb wordt er een melding gegeven als een ISO niet aan de norm voldoet.

Hier wordt Manjaro Gnome toegevoegd:
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #18 Gepost op: 2019/07/12, 08:27:34 »
Probeer dan (toch ook) Multisystem, die heeft wat minder problemen met anders dan Debian/Ubuntu iso's.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #19 Gepost op: 2019/07/12, 10:37:35 »
Citaat
MultiSystem slaagde er wel in alle distro's op te starten! Echter, in het keuzemenu werden de namen van 3 distro's niet goed weergegeven of twee keer dezelfde distronaam werd weergegeven, terwijl het om verschillende distro's ging.
Hangt volgens mij alleen af van de naam van de ISO welke je er op zet.

Persistence instellen
Kies een distro
"Menu / Voeg persistent modus toe"
Er werd 1,9GB voorgesteld (resterend op deze partitie) → gewijzigd in ~1GB
Dit duurt een tijdje en resulteert in:
- een GRUB aanpassing
- een extra bestand casper-rw (= in eigen Ubuntu te zien als een apart volume)
- een extra keuze bij de reeds geïnstalleerde distro, nu met persistence
Wat kan je hier nu mee doen?
Na het opstarten van deze nieuwe keuze met persistence: Ubuntu uitproberen
System settings
- Text Entry:      + Belgian en ^ naar eerste lijn
- Software&Updates:   kies bij Downloaden van: Server voor Nederland
             (talen worden anders niet gevonden)
- Language support:   installeren / toevoegen Nederlands / + naar eerste plaats slepen
            (installeert tevens thunderbird)
      controleer of er geen taalpakketten ontbreken ander KB-problemen in terminal
- Brightness & Lock:   tijd
- Appearance:      Icon size + wallpaper
- Appearance / Behavior
   Show the menus for a window:   in the window’s title bar
   Menu’s visibility:         Always displayed
- Time&Date:      Brussels
Starterbalk
- verwijder:   amazon + LO’s + systemsettings
- voeg toe:   terminal + gedit + LO + screenshot
Terminal
-Firewall aanzetten:   sudo ufw enable
LET OP: niets toevoegen via synaptic en softwarebeheer, en ook geen updates doen.
Want alles wat je toevoegt moet in de hierboven ingestelde ruimte terecht komen, en die is niet groot. Een groot deel is zelfs al ingenomen door de hierboven vermelde acties.
Resultaat hiervan:
Telkens je met deze persistence opstart werk je opnieuw met de hierboven ingestelde/toegevoegde punten.
Extra
Als je daarenboven vb. een 32GB stick gebruikt, kun je er nog een tweede partitie opzetten om eigen noodzakelijke data op te zetten.
Deze is bereikbaar vanuit de opgestarte persistence.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #20 Gepost op: 2019/07/12, 15:08:35 »
Citaat
MultiSystem slaagde er wel in alle distro's op te starten! Echter, in het keuzemenu werden de namen van 3 distro's niet goed weergegeven of twee keer dezelfde distronaam werd weergegeven, terwijl het om verschillende distro's ging.
Hangt volgens mij alleen af van de naam van de ISO welke je er op zet.

Bedoel je dat ik de naam van de ISO probleemloos kan wijzigen in een door mij gewenste naam hetgeen de herkenbaarheid ten goede komt?

Bedankt voor je persistence-uiteenzetting!
Een boek doet het altijd...

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #21 Gepost op: 2019/07/12, 15:11:38 »
Citaat
Bedoel je dat ik de naam van de ISO probleemloos kan wijzigen in een door mij gewenste naam hetgeen de herkenbaarheid ten goede komt?
Jazeker.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #22 Gepost op: 2019/07/12, 16:38:33 »
MultiSystem gaf de distro 'MX-Linux' weer als 'antiX' (toevallig ook een van de 8 distro's) waardoor er dus twee 'antiX-en' in het lijstje stonden.
De naam van de MX-Linux ISO heb ik gewijzigd in een andere naam en vervolgens de USB stick geboot. Echter, de door mij gegeven naam wordt niet weergegeven, maar nog steeds 'antiX'. Wanneer ik de distro start gaat het wel degelijk om 'MX-Linux'. Blijft apart...

Ik probeer MultiSystem als root met 'sudo multisystem' te starten, maar dat gaat niet. Welk commando moet ik hiervoor gebruiken? Thx...
Een boek doet het altijd...

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #23 Gepost op: 2019/07/12, 16:53:03 »
Ik ben er al achter hoe de naam te wijzigen. Wanneer ik iets beter had gekeken dan blijkt dat wanneer je op een van de distro-entry's dubbelklikt(!) je de naam kunt wijzigen in wat jij wenst. Die naam wordt dan in het bootloader-menu keurig weergegeven.

Nu alleen nog het terminal commando om MultiSystem als root te starten =D
Een boek doet het altijd...

Re: Multiboot usb-stick
« Reactie #24 Gepost op: 2019/07/12, 16:57:00 »
Citaat
Ik probeer MultiSystem als root met 'sudo multisystem' te starten, maar dat gaat niet. Welk commando moet ik hiervoor gebruiken?
Multisystem staat toch tussen de andere programma's in het menu?

Hier staat de reden waarom je voor MX-linux ook Antix staat: https://mxlinux.org/

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)