Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.  (gelezen 6061 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #25 Gepost op: 2013/05/03, 21:33:44 »
Ubuntu zal daar spannend op worden, ik heb het zelf een keer geprobeerd, maar 1GB is erg weinig. Xubuntu daarentegen zou daar zonder al te veel gedoe goed op moeten kunnen draaien :)
Voor Anton lijkt mij Xubuntu ook een betere oplossing, de overgang van XP naar Xubuntu lijkt mij kleiner.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #26 Gepost op: 2013/05/03, 21:41:43 »
Misschien is Ubuntu met Unity wat te zwaar maar zoals gezegd zijn er zat alternatieven voor die hardware. Nieuwe CD/DVD-lezer/brander (die was stuk meen ik te gelezen te hebben) heb je voor ~ €15 of minder. Als je budget het probleem is zou ik proberen je huidige PC te behouden, dat is pas écht besparen. Als je XP niet meer voor specifieke toepassingen nodig hebt kun je net zo goed Xubuntu of iets dergelijks als enige OS draaien.

Bovendien is het helemaal niet zo vanzelfsprekend om PCs te vinden die zonder besturingssysteem of met een Linux-distributie goedkoper zijn dan met Windows voorgeïnstalleerd. Zeker niet wanneer je een fysieke winkel zoekt in de buurt.

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #27 Gepost op: 2013/05/03, 21:50:39 »
Aan allen die Unity zo zwaar vinden: hebben jullie 13.04 al geprobeerd dan? Of 12.04 in Unity 2D? Ik heb beiden geprobeerd dus ik kan prima concluderen dat die goed draaien op oudere hardware met 1 GB RAM.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #28 Gepost op: 2013/05/03, 21:53:51 »
ik kan prima concluderen dat die goed draaien op oudere hardware met 1 GB RAM.
Dat geldt ook voor Kubuntu, wanneer je niet te veel dingen tegelijk wilt doen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #29 Gepost op: 2013/05/03, 22:07:16 »
De overstap van 10.04 naar 12.04 met Unity is denk ik een grote stap, Xubuntu sluit in gebruik makkelijker aan in gebruik.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/03, 22:10:10 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #30 Gepost op: 2013/05/03, 22:07:58 »
Beste Mensen. Vergeet niet dat bij mij de Windows XP er nog op staat tot april 2014. 
Daarna laat ik het verwijderen omdat het geen ondersteuning meer krijgt.
In dat geval zal Ubuntu 10.04 er met andere bestanden wellicht ook even er af moeten om de Harddisk te verschonen van restantjes.
Dat weet ik echter niet zeker,maar daarover verneem ik nog wel de nodige informatie uit dit forum.
Wel weet ik dat er dan meer ruimte overblijft op de HD wanneer ik alleen de Ubuntu daarop laat werken als dat Technisch mogelijk is,hetgeen al wordt onderzocht door een relatie van  Markba met wie ik een afspraak kan maken.
Pas als Ubuntu op mijn bestaande PC kan draaien met de bestaande of aangepaste technieken kan werken na verwijdering van W.XP,
kan ik meer ervaring krijgen met het gebruik ervan waarna ik best wil helpen om Ubuntu meer bekendheid te geven.
Dat is echter een topic voor later als ik zover ben,waarvan ik nog niet weet wanneer dat mogelijk kan zijn.
Timo en Mwanzo zullen dus nog wat meer geduld kunnen oefenen,maar dat zal dacht ik wel lukken ;)
Morgenmiddag kan ik wellicht meer nieuws leveren over mijn Ubuntu-planning en ik groet jullie vriendelijk.  Anton Doove.

Anton Doove

Offline Ramana

  • Lid
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #31 Gepost op: 2013/05/04, 07:27:45 »
Ik begrijp dat een afspraak wordt gemaakt met een kennis van Markba.  :)

Deze PC kan zeker lopen als een trein! Een geheugen kaartje erbij is mooi mee genomen, maar niet echt nodig als niet teveel applicaties tegelijk nodig zijn.
 
Het is al genoemd: Xubuntu, Lubuntu en Kubuntu (en ook Mint met Mate) zijn alle zo in te richten dat gewenning mee valt.
(X,K)Ubuntu 13.04 is weer wat sneller/soepeler dan 12.10, dus de moeite van het proberen waard.

Anton, ik denk dat het de kennis van Markba prima lukt om de harde schijf goed in te richten zonder Windows te verwijderen. Ook als later Windows eraf kan, is het niet nodig om de geïnstalleerde Ubuntu tijdelijk te verwijderen.   

We horen wel hoe het afloopt. Succes!

Offline aartje

  • Lid
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #32 Gepost op: 2013/05/04, 08:20:17 »
Is er niemand in de buurt van Zoetermeer die even langs Anton kan gaan
om Xubuntu (persoonlijk zou ik Lubuntu nemen, maar dit terzijde) te installeren
(en na overleg met hem een nieuwe DVD-rewriter (25 Euro ?) te installeren) ?
Volgens mij is dat in een p.. en een sch... gedaan.
Ik woon zelf in Alkmaar, als ik dichterbij had gewoond had ik hetzelf gedaan.

Oeps, sorry, ik zie al dat er zo'n actie gaande is... (geweldig !!!)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/04, 08:28:04 door aartje »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #33 Gepost op: 2013/05/04, 11:45:06 »
... nog een informatie van de zijlijn:
Hier staat Xubuntu 12.04 32bits op een pc met een Intel Pentium 4 3,4GHz en gebruikt na de login nog geen 90MB werkgeheugen. Er kan op deze pc met Firefox+Thunderbird+LibreOffice tegelijkertijd worden gewerkt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #34 Gepost op: 2013/05/04, 11:56:15 »
... nog een informatie van de zijlijn:
Hier staat Xubuntu 12.04 32bits op een pc met een Intel Pentium 4 3,4GHz en gebruikt na de login nog geen 90MB werkgeheugen. Er kan op deze pc met Firefox+Thunderbird+LibreOffice tegelijkertijd worden gewerkt.

En hier een nog oudere PC met Bodhi Linux en die gebruikt na login nog geen 60 MB werkgeheugen.

Tjonge zeg. Al die informatie is goed hoor maar zullen we even stoppen? Want met al die distro's e.d. wordt het er voor de TS ook niet makkelijker op, zeker niet aangezien de TS toch al bezig is met een oplossing te zoeken via markba's kennis. We moeten geen oerwoud creeëren.

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #35 Gepost op: 2013/05/04, 12:00:40 »
Ik werk op mijn nieuwste aanwinst, Zotac moederbord met Intel D525 dualcore 1,8Ghz processor maar heb er wel 4 Gig geheugen ingestopt omdat de vga kaart op het moederbord vastzit, en die heb ik 1 Gig toegewezen.
Dus voor de programma's blijft er 3 Gig over.

En Ubuntu 12.0 draait als een speer erop.  =D

2 browsers open + youtube filmpje draaien+ mail open+ inkscape
Geeft 50% cpu belasting en 873 MB geheugen gebruik,

Ik heb dus eigenlijk 2 Gig teveel erin zitten  =D =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu 10.04
« Reactie #36 Gepost op: 2013/05/09, 16:32:10 »
Beste Mensen. Voordat ik de versie 12.04 kan laten installeren,wil ik eerst meer met 10.04 oefenen in gebruik.
Helaas vind ik die letters daarvan te klein voor mijn ouder wordende ogen.                                                                                         Is dat instelbaar op de 10.04 of is het front te vergroten? Zo ja,waar is dat dan instelbaar
Bijvoorbaat mijn dank voor de reacties en ik groet iedereen vriendelijk.  Anton Doove.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/09, 16:35:36 door Anton Doove »
Anton Doove

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #37 Gepost op: 2013/05/09, 16:44:41 »
Ubuntu 10.04 wordt niet meer ondersteund. Die moet je dus niet meer gebruiken.

Ook in 12.04 kan je de grootte van de lettertypen aanpassen als dat nodig is.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #38 Gepost op: 2013/05/09, 17:03:19 »
Ook in 12.04 kan je de grootte van de lettertypen aanpassen als dat nodig is.
Toevallig heb ik eergisteren een stukje hierover geschreven:
http://devrijepc.nl/wiki/doku.php?id=veelgesteldevragen#grotere_letters

Onder 10.04 zou dat schermpje 'Universele toegang' onder Systeem, Voorkeuren zitten dacht ik.

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #39 Gepost op: 2013/05/09, 20:08:34 »
Ten eerste wordt 10.04 niet meer ondersteund dus dat is geen aanrader. Daarbij valt er weinig te leren van 10.04 want 12.04 is heel anders in het gebruik dan 10.04

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #40 Gepost op: 2013/05/09, 21:38:38 »
Beste Markba en Vistaus Nu die versie 10.04 toch niet meer wordt ondersteund,is het leren gebruiken  dan ook zinloos.
Ik heb het vandaag wel even geprobeerd,maar dat viel best tegen en dat donkere uiterlijk vind ik bepaald geen "visitekaartje".
Dan vind ik het front van de 12.04 er wel beter uitzien als dat later op mijn Flatscreen verschijnt en hopelijk wat meer kleurrijker.
Ik laat die 10.04 dan maar verder met rust totdat de techniek van mijn PC is bekeken en beoordeeld op eventuele mogelijkheden.
Wegens omstandigheden dien ik echter nog te wachten met het inviteren van Markba`s kennis in Den Haag,mede vanwege twijfel over mijn gezondheid.   
Volgende week wordt gecontroleerd bij de Apotheek op mijn luchtwegen,maar dat is verder Off Topic.
Natuurlijk schiet ik zo niets op,maar die contrôle op mijn gezondheid heeft wel de eerste prioriteit,want zonder dat kan ik die hobby
ook niet beleven bij het ouder worden. Op dinsdag-ochtend a.s.weet ik meer bij de Apotheek over Astma-medicijnen en moeheid.
Voorlopig ben ik blij dat ik met jullie kan communiceren over het gebruik van Ubuntu en er vragen over kan stellen.
Ik stop nu met mijn reactie en ik groet jullie vriendelijk.  Anton Doove.
 
Anton Doove

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #41 Gepost op: 2013/05/10, 16:49:10 »
Beste Mensen.Mijn nieuwe vraag relateert ook aan mijn geplande plaatsing van Ubuntu 12.04
Kan het gratis programma Aldfaer voor Genealogie wel werken met Ubuntu 12.04?
Het is mij n.l.nog niet bekend of hiermee al ervaringen bestaan,dus dat wil ik wel graag weten,voordat ik ermee aan de slag kan.
Zijn er misschien leden in dit forum die reeds uit ervaring enige Info kunnen geven?
Ik verneem dat graag en groet iedereen vriendelijk.  Anton Doove.
Anton Doove

Offline Ramana

  • Lid
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #42 Gepost op: 2013/05/10, 17:32:27 »
Anton,
Het lijkt mij dat Aldfaer onder Ubuntu wel aan de praat te krijgen is (dat kan o.a. met het programma Wine), echter dat gaat niet zo eenvoudig. Wellicht is een ander genealogie-programma een optie? Voor Linux zijn er verschillende te vinden, bij voorbeeld Gramps. 

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #43 Gepost op: 2013/05/10, 17:44:18 »
Beste Mensen.Mijn nieuwe vraag relateert ook aan mijn geplande plaatsing van Ubuntu 12.04
Kan het gratis programma Aldfaer voor Genealogie wel werken met Ubuntu 12.04?
Het is mij n.l.nog niet bekend of hiermee al ervaringen bestaan,dus dat wil ik wel graag weten,voordat ik ermee aan de slag kan.
Heb het net uitgeprobeerd en op mijn machine met 12.04 + Wine werkt het prima. Installeren gaat goed, het start op, ik kan ook een nieuw project aanmaken.

Zo te zien wordt de data opgeslagen in een enkel bestand (.aldf), dus de data-migratie van dit programma van Windows naar Ubuntu mag geen probleem opleveren. Voor de zekerheid nog even uitproberen met een bestaand bestand, maar het ziet er goed uit.
http://www.aldfaer.net/aldfaerwiki/index.php?title=AldfaerWiki:Opslag
« Laatst bewerkt op: 2013/05/10, 17:49:49 door markba »

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #44 Gepost op: 2013/05/10, 20:12:06 »
Aldfaer werkt inderdaad prima onder Wine maar Gramps lijkt er erg veel op en kan prima Aldfaer-databases importeren dus wellicht is dat een betere optie.

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #45 Gepost op: 2013/05/10, 22:04:02 »
Beste Vistaus. Die Wine en Gramps lijken mij Engelstalig,maar is dat ook zo in Ubuntu 12.04?
Dat wil ik best eerst weten om mij vast een beetje voor te bereiden qua kennis. Ik weet nog niet alle opties van die versie.
Ik ben benieuwd naar de functies van Wine en Gramps,zodat ik weet wat ik daarmee allemaal kan doen,zodat ik daarop kan inspelen.
Bijvoorbaat mijn dank voor de reacties en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
Anton Doove

Offline jolo

  • Lid
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #46 Gepost op: 2013/05/10, 22:10:39 »
Op het Aldfaer forum wordt er anders nog wel een probleem genoemd Aanpassing zodat Aldfaer goed draait onder Wine/Linux/Ubuntu. En Gramps werd al eens genoemd als alternatief aldfaer onder ubuntu. Al gaat het dan om een topic uit het jaar 2007.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #47 Gepost op: 2013/05/10, 23:06:31 »
Op het Aldfaer forum wordt er anders nog wel een probleem genoemd Aanpassing zodat Aldfaer goed draait onder Wine/Linux/Ubuntu. En Gramps werd al eens genoemd als alternatief aldfaer onder ubuntu. Al gaat het dan om een topic uit het jaar 2007.
Het probleem met de cursor kan bevestigd worden door mij. Het is wat onhandig, maar als je weet waar je moet mikken, heb je dat in 5 min. door. Het niet kunnen printen is wat ergerlijker, maar door is een work-a-round voor (opslaan + printen).

Bij de migratie van Aldfaer naar Gramps werden ook wat onvolkomend gemeld, dus zo soepel gaat dat ook weer niet. Zo te zien is er voor Gramps wel een NL-vertaling (http://en.wikipedia.org/wiki/GRAMPS#Languages), al kon ik de download niet zo snel terugvinden.

M.i. is het blijven bij Aldfaer en dat draaien onder Wine het minst risicovol. Later kun je altijd nog kijken of je naar Gramps over wilt en/of kunt.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/10, 23:13:37 door markba »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #48 Gepost op: 2013/05/11, 08:59:49 »
Beste Vistaus. Die Wine en Gramps lijken mij Engelstalig,maar is dat ook zo in Ubuntu 12.04?
Dat wil ik best eerst weten om mij vast een beetje voor te bereiden qua kennis. Ik weet nog niet alle opties van die versie.
Ik ben benieuwd naar de functies van Wine en Gramps,zodat ik weet wat ik daarmee allemaal kan doen,zodat ik daarop kan inspelen.
Bijvoorbaat mijn dank voor de reacties en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.

Gramps is ook Nederlandstalig: http://www.gramps-project.org/wiki/index.php?title=FAQ/nl

Wine is een programma dat een Windowsomgeving creëert en maakt het mogelijk om Windowsprogramma's onder Linux te draaien.
Het vraagt wel wat inzicht om e.e.a aan de praat te krijgen en te weten waar b.v de data van Aldfear wordt opgeslagen. Het is eenvoudiger om Gramps te installeren. Dit programma zit in de repository.