Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meer dan 4 partities op een harde schijf  (gelezen 3382 keer)

Offline hadez

  • Lid
Meer dan 4 partities op een harde schijf
« Gepost op: 2011/11/09, 21:39:26 »
Hoi allen,

Ubuntu 11.10 werkt heel erg goed op mijn laptop, that is, kubuntu eigenlijk. Ik ben er hartstikke tevreden over, maar ik wil ook wel eens wat anders proberen, zeker omdat een klasgenoot van mij riep dat Fedora een stuk sneller draait. Voor de can-do-factor wil ik dat eens uitproberen.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is echter het volgende:
Er zit maar 1 harde schijf in mijn computer, en daar staan nu 4 partities op:
SDA1 - SYSTEM_DRV (Windows)
SDA2 - Windows7_OS
Unallocated Space (iets van 100GB)
SDA4 - met daarin SDA5 (ext4) waar Kubuntu nu op staat)
                         SDA6 (unknown, 2GB) <-- Mijn Swap area?
SDA3 - ntfs Lenovo_Recovery

Ik wil eigenlijk zo min mogelijk veranderen aan de Windows installatie, 2 redenen: garantie, de belangrijkste en ten tweede wil school nog wel eens een opdracht puur geschikt voor windows schrijven. Dat tweede kan ik oplossen door een virtuele machine aan te maken, dus dat is geen primair probleem, de garantie wel. Ik heb de Windows schijf al kleiner gemaakt zodat er ruimte is voor een Fedora installatie. Het probleem is echter dat ik nu 4 primaire partities heb wat de max is, omdat de MBR 512kb is welke alleen beschrijft waar de 4 primaire partities zijn, en door de 512kb kunnen er niet meer gemaakt worden. Ik zou dit kunnen oplossen met logische partities, maar dan zou ik (denk ik althans) de Unallocated Space moeten "verhuizen" naar SDA4, en dan binnen die logische partitie herformatteren naar ext4. Ik vermoed dat SDA6 een SWAP area is, maar dat kan ik uit de beschrijving niet opmaken, hoe kom ik daarachter?

Kortom, kán ik de Unallocated Space binnen SDA4 krijgen (op een live installatie, want binnen een draaiend Kubuntu kan dat natuurlijk niet...) en dan binnen de logische partitie SDA4 Fedora installeren? En hoe kan ik zien of SDA6 inderdaad de Swap area is? (En kan ik deze ook zomaar gebruiken voor een ander OS, of moet ik hiervoor een aparte Swap aanmaken?)

Alvast bedankt! Linkjes naar andere sites waar eea staat uitgelegd zijn ook meer dan welkom! Ik zal hier ook mijn vorderingen posten!

mvg,
Hadez

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Meer dan 4 partities op een harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/09, 21:42:24 »
Ik heb wel een idee, maar post hier eerst eens een schermafdruk van Gparted.

Offline Dave

  • Lid
Re: Meer dan 4 partities op een harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/09, 21:44:02 »
Om een distributie uit te proberen is virtualbox uitermate geschikt.
Kan zowel onder (k)Ubuntu als ook onder jouw win7

Offline hadez

  • Lid
Re: Meer dan 4 partities op een harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/09, 21:53:18 »
Ik probeer natuurlijk ook altijd Win7 te vermijden, houd ik niet zo van... Maarja, nood moet soms wet breken :-(

Virtueel kan natuurlijk ook, maar live proberen is veel leuker, realistischer en dan krijg ik ook een betere feel van het OS dat ik test. Wil namelijk ook nog eens BSD of Gentoo proberen. (Maar da's toekomstmuziek ;-) )

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Meer dan 4 partities op een harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/09, 22:56:12 »
OK....

Start de computer op vanaf de LiveCD, en vernietig sda4, 5 en 6. Vervolgens een nieuwe extended partitie maken van alle ongebruikte ruimte, dus inclusief de nu nog ongebruikte 108 GB.

De extended partitie wordt dan (weer) sda4. Vervolgens maak je in de extended ruimte het gewenste aantal logische partities aan, inclusief een swap (linux-swap) die iets groter is dan de hoeveelheid RAM-geheugen.

Uitleg partitioneren:
http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Uitleg meerdere distro's naast elkaar:
http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar

Offline hadez

  • Lid
Re: Meer dan 4 partities op een harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/09, 23:05:28 »
Klink inderdaad als een oplossing, echter niet diegene waar ik naar zoek. Ik wil namelijk niet alles opnieuw installeren.

Het is wel verleidelijk, want dan kan ik Fedora "gewoon" installeren, maar dan kan ik mijn Kubuntu ook helemaal opnieuw configureren, met name de drivers om met Lego NXT te praten en een Tomcat6 installatie hebben mij erg veel hoofdpijn gekost. Ik zou kunnen kijken of ik die folders (in /etc/tomcat6 oid en /opt/lejos, /opt/xampp) kan backuppen en terugzetten na installatie, maar ik weet niet of dat gewoon werkt...

SDA6 vernietig ik liever niet, omdat daar de recovery directory van Lenovo in staat. Als ik die kapot maak, dan zou de garantie wel eens een moeilijk verhaal kunnen worden, niet?

Is het niet mogelijk om de vrije ruimte naar de logische partitie (SDA4) te verplaatsen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Meer dan 4 partities op een harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/09, 23:11:42 »
Klink inderdaad als een oplossing, echter niet diegene waar ik naar zoek. Ik wil namelijk niet alles opnieuw installeren.

Het is wel verleidelijk, want dan kan ik Fedora "gewoon" installeren, maar dan kan ik mijn Kubuntu ook helemaal opnieuw configureren, met name de drivers om met Lego NXT te praten en een Tomcat6 installatie hebben mij erg veel hoofdpijn gekost. Ik zou kunnen kijken of ik die folders (in /etc/tomcat6 oid en /opt/lejos, /opt/xampp) kan backuppen en terugzetten na installatie, maar ik weet niet of dat gewoon werkt...

SDA6 vernietig ik liever niet, omdat daar de recovery directory van Lenovo in staat. Als ik die kapot maak, dan zou de garantie wel eens een moeilijk verhaal kunnen worden, niet?

Is het niet mogelijk om de vrije ruimte naar de logische partitie (SDA4) te verplaatsen?

Die Lenovo Recovery staat niet op sda6, maar op sda3... Kijk maar eens goed naar Gparted. :)

Dat je Kubuntu niet wil vernietigens wegens de bestaande instellingen, dat kan ik me wel voorstellen, ja.... Probleem is wel, dat het toevoegen van die 108 GB loze ruimte aan sda4, vermoedelijk een sector-voor-sector-verplaatsing gaat ontketenen, waardoor je computer misschien wel anderhalve dag aan het ratelen is.

Enfin, als je dat ervoor over hebt... Uitvoeren via de LiveCD is het beste.

Overigens valt me op, dat sda6 geheel ongebruikt is. Ooit de swap geweest of zo? Nu is-ie in elk geval niks. En doet-ie niks. En je hebt sowieso een swap nodig...

Offline hadez

  • Lid
Re: Meer dan 4 partities op een harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/09, 23:19:40 »
Even kijken hoe het ook al weer zat lijkt me op zich ook wel een goed iets haha! ;-)

Anderhalve dag is inderdaad wel veel... En dan is het waarschijnlijk niet eens de meest optimale oplossing denk ik. Het zou inderdaad het makkelijkst zijn om een "format C:\" uit te voeren en helemaal alles opnieuw op de harde schijf op een logische structuur te plaatsen.

Tsja, dan ben ik toch nog heftig aan het twijfelen. Opnieuw installeren kost ook een hoop tijd, maar dan heb ik wel een idealer resultaat. Dan moet ik eerst goed alles backuppen, Kubuntu opnieuw installeren (+ alle programma's en instellingen die ik nu heb) en dan Fedora.

Als ik daarvoor kies, is er dan een goede backuptool welke kan onthouden wat ik allemaal heb geïnstalleerd en ook instellingen? Dat zou me natuurlijk een hoop tijd en moeite schelen.

Wel gek dat er geen Swap is. Dacht toch echt dat Kubuntu dat automatisch en zelf bij de installatie had gedaan, maar niet dus. Helaas... Dan zal ik hem gelijk even als Swap doen, dan is dat ook gelijk geregeld ;-)

Offline hadez

  • Lid
Re: Meer dan 4 partities op een harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/09, 23:27:11 »
Wil niet... Gek. Hoe kan ik een goede error-reason vinden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Meer dan 4 partities op een harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/09, 23:30:43 »
Gparted altijd alleen maar uitvoeren vanaf de LiveCD.... Echt het beste.

Overigens zal een klik op Details ook wel iets onthullen, denk ik zo.  :)

Tot slot: handmatig installeren (zelf koppelpunten toewijzen e.d.) doe je als volgt:
http://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen
« Laatst bewerkt op: 2011/11/09, 23:37:36 door Pjotr »

Offline hadez

  • Lid
Re: Meer dan 4 partities op een harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/09, 23:51:33 »
Misschien moet ik dit soort dingen ook helemaal niet 's avonds doen...

Ik ga morgen dan even kijken voor een goede backup en een herinstallatie dan maar denk ik. Zonde om 100GB niet te gebruiken. Ook een goede Swap is dan aan te raden voor mezelf. (kan ik dezelfde Swap voor Fedora als Kubuntu gebruiken?)

Pjotr, hartstikke bedankt voor je hulp! Ik ga morgen zeker ook nog even op die sites kijken. Jammer dat er geen andere oplossing is dan anderhalve dag wachten... Of is er een programma beschikbaar dat me eerst verteld hoe lang het ongeveer zou kunnen gaan duren?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Meer dan 4 partities op een harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/09, 23:58:41 »
Tja, misschien valt het mee met die sector-voor-sector-verplaatsing... Je merkt het vanzelf.  XD

Re: Meer dan 4 partities op een harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/10, 08:56:06 »
Nog ff de swap vraag beantwoorden.
Ja, je kan de swap voor zowel Kubuntu als Fedora gebruiken.