Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Denk oké .Schijf gereedschap  (gelezen 1021 keer)

Offline Tom

  • Lid
Denk oké .Schijf gereedschap
« Gepost op: 2012/09/20, 12:49:38 »
Als ik na een opstart via schijfgereedschap mijn HDD controleer gebeurd het wel eens dat hij kwestie schijfkoppen&leeskoppen op 1 staat (bolletje blijft groen).
Dan doe ik een korte Zelftest uitvoeren ,en staat hij op b.v 65536 , na nogmaals die korte zelftest staat hij op nul.
Na aangaven zou hij altijd op nul moeten staan kwestie Lees&Schrijfkoppen.
Dit heb ik op verschillende PC´s bemerkt de enige die dat niet heeft is met de WD schijf , de andere zijn Samsung (3 jaar oud) en Hitachi (1 jaar oud).
Temp staan altijd rond de 26 graden ,dus volgens mij kun je er niet helemaal op vertrouwen wat de betrouwbaarheid betreft van deze uitslagen.
Heeft er nog iemand zoiets ontdekt of bemerkt ?. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/09/20, 19:43:15 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Schijf gereedschap (betrouwbaar ?)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/20, 12:53:35 »
Kun je daar een schermafdruk van maken? In ieder geval zou ik dat betreffende resultaat niet vertrouwen, want:

http://nl.wikipedia.org/wiki/65536_(getal)

Offline Tom

  • Lid
Re: Schijf gereedschap (betrouwbaar ?)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/20, 13:01:01 »
Morgen vroeg bij het opstarten zal ik de scherm afdrukken eens maken en hier plaatsen.

Maar wat bedoelt u met niet vertrouwen ,met andere woorden verwacht u dat mijn beide HDD´s  naar de knoppen gaan of zijn.?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Schijf gereedschap (betrouwbaar ?)
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/20, 13:37:34 »
Morgen vroeg bij het opstarten zal ik de scherm afdrukken eens maken en hier plaatsen.

Maar wat bedoelt u met niet vertrouwen ,met andere woorden verwacht u dat mijn beide HDD´s  naar de knoppen gaan of zijn.?.
"65536 (216) is the number of different values representable in a number of 16 binary digits, also known as a short integer in many computer programming systems. "

Het is dus de maximale waarde van een bepaald soort variabele in de programmeertaal C. De kans dat een bepaalde SMART-status van je harde schijf werkelijk deze waarde heeft, zonder dat er iets mis is gegaan bij het uitlezen, lijkt me bijzonder klein.

Wat belangrijk is, is het aantal slechte/"opnieuw toegewezen" sectoren.

Offline Tom

  • Lid
Re: Schijf gereedschap (betrouwbaar ?)
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/20, 15:09:44 »




Hoop dat u hier iets aan heeft ,volgens mij is alles goed.
Hij blijft ook verder de hele dag op 0 staan wat betreft de lees&schrijfkoppen is dus alleen s´morgens (soms) na de eerste start ,het OS Xuby loopt eerste klas snel en zonder errors. :D
Is dus van de Desktop deze opname´s.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/20, 15:14:32 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Schijf gereedschap (betrouwbaar ?)
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/20, 15:51:46 »
Smart is soms moeilijk uit te lezen.
Dus google hier op, in het engels vind je meer hits, daarom heb ik altijd de computer geheel in het engels.
Alle nieuwe dingen tav pc's vind je het snelst in het engels, en je vind meer oplossingen.

Sommige waardes moeten juist hoog zijn, dit kan per hd verschillen, sommige hd's laten deze hoge getal zien, andere merken verstoppen dit voor de gebruiker.
Dit zijn de belangrijkste: Meer info op http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/21 en google
Reallocated sector count (sectors die slecht zijn de uitgewisseld zijn met reserve sectors)
load/unload cycle count (Hier parkt de hd zijn head, indien dit te snel oploopt(dus te vaak gebeurd), dan gaat de hd snel defect, vergelijk met oude hd's dan zie je soms bij groene schijven dat dit te snel oploopt, soms kun je met software dit vertragen)
reallocation count    (sectors die slecht zijn de uitgewisseld zijn met reserve sectors)
current pending sector count (sectors die slecht leesbaar zijn en nog meerdere malen getest worden voordat ze vervangen worden.)
udma crc error rate (kabel niet goed, of kabel anders in de kast leggen, of controller niet goed).
« Laatst bewerkt op: 2012/09/20, 15:53:58 door jan11000 »

Re: Schijf gereedschap (betrouwbaar ?)
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/20, 18:58:52 »
Aan de SMART gegevens zie ik niets verkeerds. Lijkt gewoon op een vrij jonge, gezonde schijf.
Ze zijn inderdaad lastig uit te lezen als je er geen drol van snapt, en die indicatoren onder schatting zijn ook bedriegend.
Waar die 65536 vandaan komt is me een raadsel; misschien dat de SMART data niet goed uitgelezen kan worden. Hoe oud is de HDD?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Tom

  • Lid
Re: Schijf gereedschap (betrouwbaar ?)
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/20, 19:19:29 »
1 Maand  :D til er ook niet zwaar aan ze staat weer op nul en blijft dan ook de hele  dag op nul staan zoals het moet ,is ook alleen met de ochtend start .
En alles groen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Denk oké .Schijf gereedschap
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/20, 20:52:25 »
1 maand, en je HDD geeft 6 dagen aan (dus ongeveer 144 uur draaitijd) van gebruik. Is dus niet verkeerd.
Waarom hij soms die 65536 vandaan haalt weet misschien iemand anders, wat ik zie is dat die schijf gloedjenieuw is en top werkt.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit