Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van WEP naar WPA  (gelezen 1238 keer)

Offline petervs

  • Lid
Van WEP naar WPA
« Gepost op: 2008/04/02, 21:40:09 »
Ik heb 'n draadloze verbinding, WEP beveiligd, maar wil naar WPA. Ik kan vanuit Ubuntu de router (linksys WRT54GC) goed zien.
Mijn vraag is: kan ik nu zomaar ipv WEP de WPA(2) aanvinken? En zoja moet ik dat bedraad doen of kan dat draadloos?
Ubuntu MATE 16.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Van WEP naar WPA
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/02, 21:58:51 »
Oude wijsheid: als je dingen verandert in de configuratie van je router (zoals de WPA-encryptie), dan wil je dat altijd doen via een *bedrade* verbinding. Een draadloze verbinding is veel te onstabiel en onbetrouwbaar daarvoor.

Veranderen van WEP naar WPA is een goed idee, trouwens. Liefst WPA2. Met AES, niet met TKIP. Gewoon doen.

Let op: Windows XP heeft moeite met AES (AES is te modern), en kan standaard alleen het oudere TKIP aan. Je zult in Windows dus een apart verbindingsprogje moeten installeren. Intel heeft er zo een, maar uiteraard alleen voor Intel draadloze kaartjes. Ubuntu (en andere Linuxsoorten) hebben geen problemen met AES.

Offline petervs

  • Lid
Van WEP naar WPA
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/02, 22:03:55 »
Achter de router staat ook nog 'n XP machine, maar die is altijd bedraad, dus daar heeft het dan geen last van toch?
Je hebt het over AES en TKIP. Wat is dat, want ik ben deze termen nog nergens tegen gekomen in het menu van de router.
Ubuntu MATE 16.04

Offline petervs

  • Lid
Van WEP naar WPA
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/02, 22:42:41 »
Het wil nog niet echt lukken...
Ik heb het aangepast en ik zie mijn netwerk er wel tussen staan, maar
de balletjes willen maar niet groen worden?

edit: De verbinding springt steeds naar een onbeveiligd netwerk in de buurt.

Morgen kijk ik verder. Suggesties zijn welkom
Ubuntu MATE 16.04

Offline petervs

  • Lid
Van WEP naar WPA
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/03, 19:17:21 »
Zo moeilijk was het toch niet. Net nog 'n keer alles herhaald en nu werkt het goed. Dus ben nu goed beveiligd.
Bedankt!
Ubuntu MATE 16.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Van WEP naar WPA
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/03, 19:18:31 »
Mooi zo! Graag gedaan.  :-)