Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: brave browser vraagt steeds om wachtwoord  (gelezen 1174 keer)

Offline bryan

  • Lid
brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Gepost op: 2021/01/14, 11:21:05 »
hallo,

iedere keer wanneer ik de brave browser open wordt om mijn wachtwoord gevraagd> Authentication required. The login keyring did not get unlocked when you logged into your computer.
Mijn computer start na het aanzetten gewoon op zonder dat ik hoef in te loggen dus ik snap dit niet helemaal. Is er een manier om van deze melding/vraag af te komen zodat brave dan opstart zonder dat om een wachtwoord word gevraagd? Of heeft dat met veiligheid van het systeem te maken?
Dank.


Offline bryan

  • Lid
Re: brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/14, 15:41:17 »
Dank Pjotr. Ik heb ervoor gekozen om het aut. aanmelden uit te schakelen. Wanneer ik echter naar users en groups ga en bij password het vinkje weghaal bij 'Don't ask for password on login' en de pc herstart, verschijnt er geen loginscherm. Dit zou ik verwachten. Wat doe ik fout?

Offline bryan

  • Lid
Re: brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/15, 12:46:26 »
Oplossing gevonden : https://askubuntu.com/questions/581848/how-to-get-ubuntu-to-ask-for-my-password-at-login-screen-again

sudo nano -w /etc/lightdm/lightdm.conf

and then remove the last two lines from

[Seat:*]
autologin-guest=false
autologin-user=gord
autologin-user-timeout=0

leaving just

[Seat:*]
autologin-guest=false

Save file and reboot. Login screen should appear asking for your password.

Offline bryan

  • Lid
Re: brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/15, 16:24:23 »
Probleem dat zich nu voordoet is dat vlak na de bios start het scherm ongeveer 30 seconden op het logo van het asus moederbord blijft hangen en daarna start het systeem pas. Die 30 seconden zijn wel erg lang en irritant. Is dit normaal? Zo nee weet iemandhoe kan ik die 30 seconden uitschakelen zodat het systeem direct start?

Re: brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/15, 16:32:51 »
Terug zoals het was en de sleutelboos uitschakelen zoals pjotr al heeft aangegeven.
Je maakt van iets makkelijks nu iets niet zo makkelijk.

Alleen gord vervangen door je eigen gebruikersnaam natuurlijk.
Succes!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline bryan

  • Lid
Re: brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/15, 16:48:24 »
Terug zoals het was en de sleutelboos uitschakelen zoals pjotr al heeft aangegeven.
Je maakt van iets makkelijks nu iets niet zo makkelijk.
Dat is nou net niet mijn bedoeling ;)
Heeft dit niet te maken met een instelling van een timeout of zo in een configuratie bestand? Wanneer die bv op 30 sec staat en ik die wijizig in bv 1 sec is het probleem toch opgelost? Ik weet alleen niet welk conf.bestand ik moet wijzigen. Heb deze link (https://askubuntu.com/questions/1030867/how-to-diagnose-fix-very-slow-boot-on-ubuntu-18-04) gevonden maar daar staan meerdere config bestanden in? Beetje lopen rommelen aan allerlei config bestanden vind ik ik een tikkie link. Dus als iemand concreet weet welk in bestand ik iets moet wijzigen? Graag en dank. 

om nog even precies aan te geven wanneer  die ca 30 sec ingaan : bios is geweest > dan verschijnt grub in beeld gedurende 4 sec (heb ik zelf zo ingersteld) > onmiddellijk daarna verschijnt het asus moederbord logo dat dus iets van 30 sec blijft hangen.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/15, 17:01:09 door bryan »

Re: brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Reactie #7 Gepost op: 2021/01/15, 20:01:50 »
Dat is nou net niet mijn bedoeling ;)
Lees nou eens je eerste vraag.
Wat je nu wil is heel iets anders.

Moderator edit: quote gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/15, 21:06:11 door Ron »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline bryan

  • Lid
Re: brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Reactie #8 Gepost op: 2021/01/16, 15:00:03 »
Wat je nu wil is heel iets anders.
Dit gaat niet helemaal goed geloof ik. Ik geloof dat ik voor verwarring heb gezorgd. Excuses. Ik heb nav Pjotr's website gekozen voor de veiligste optie en dat is aanmelden/wachtwoord invoeren bij start systeem :
"Verreweg de veiligste oplossing is, om gewoon het automatische aanmelden uit te schakelen voor uw gebruikersaccount!"
Sorry voor de onduidelijkheid. Nu krijg ik dus dat 30 sec scherm onmiddellijk na grub :
Heeft dit niet te maken met een instelling van een timeout of zo in een configuratie bestand? Wanneer die bv op 30 sec staat en ik die wijizig in bv 1 sec is het probleem toch opgelost? Ik weet alleen niet welk conf.bestand ik moet wijzigen. Heb deze link (https://askubuntu.com/questions/1030867/how-to-diagnose-fix-very-slow-boot-on-ubuntu-18-04) gevonden maar daar staan meerdere config bestanden in? Beetje lopen rommelen aan allerlei config bestanden vind ik ik een tikkie link. Dus als iemand concreet weet welk in bestand ik iets moet wijzigen? Graag en dank. 

om nog even precies aan te geven wanneer  die ca 30 sec ingaan : bios is geweest > dan verschijnt grub in beeld gedurende 4 sec (heb ik zelf zo ingersteld) > onmiddellijk daarna verschijnt het asus moederbord logo dat dus iets van 30 sec blijft hangen.
Dus wederom mijn vraag of iemand weet welk config bestand ik hiervoor moet wijzigen? bedankt!

Re: brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Reactie #9 Gepost op: 2021/01/16, 15:50:48 »
Ik bedoel breng het systeem weer in die staat voordat jij jouw vraag stelde.
En ga dan nog eens aan de slag met de adviezen.
Want nu weten wij dus niet of je het aanmelden alleen maar gedaan hebt via het aanpassen van lightdm.conf
en hoe de instelling nu staat in "gebruikers en wachtwoorden", om maar een voorbeeld te noemen.

Als je dus nu naar het beginpunt toe configureert kan je zelf zien wat de malaise brengt.

Maar het makkelijkste is om de sleutelbos uit te schakelen.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Reactie #10 Gepost op: 2021/01/16, 15:55:58 »
Als hulpje /etc/lightdm/lightdm.conf voor automatisch inloggen:[Seat:*]
autologin-guest=false
autologin-user=ron
autologin-user-timeout=0
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bryan

  • Lid
Re: brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Reactie #11 Gepost op: 2021/01/18, 11:53:47 »
Als je dus nu naar het beginpunt toe configureert kan je zelf zien wat de malaise brengt.
Heb ik gedaan, maar ik zie niet waar het fout gaat.

Systeem beginpunt. Wat wijzig ik :
1/ vinkje weggehaald bij 'Don't ask for password on login' bij Users and Groups, omdat ik Pjotr's advies volg om de veiligste weg te bewandelen en niet meer automatisch wens in te loggen. Brave vraagt logisch ook niet meer om wachtwoord.
2/ in /etc/lightdm/lightdm.conf de twee laatste regels verwijderd, bestand opgeslagene en systeem opnieuw gestart, waarbij dat 30 sec scherm direct na grub weer verscijnt. Na die 30 sec verschijnt het venster waar ik het wachtwoord moet invullen en vervolgens start systeem op.

Veel duidelijker kan ik het niet brengen. Als ik het weer niet begrijp/goed doe dan zijn we aan het krommuniceren ben ik bang.

Voor voornoemde wijzigingen is er geen 30 sec scherm. Na de wijzigingen is dat scherm er dus wel.
Zoals ik al aangaf denk ik dat er ergens in een config bestand een waarde staat van '30' die ik graag wil wijzigen in 1 of 0 zodat ik niet 30 sec tegen het logo van mij moederbord zit aan te staren. Alleen weet ik niet welk config bestand ik moet hebben. Ik hoop dat iemand hier op het forum dat weet.
Mocht ik er volledig naastzitten, dan hoop ik dat iemand weet wat dan de oorzaak is en hoe ik dat 30 sec scherm kan killen.

Re: brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Reactie #12 Gepost op: 2021/01/18, 12:18:38 »
Ik geef het op.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline bryan

  • Lid
Re: brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Reactie #13 Gepost op: 2021/01/19, 14:37:43 »
Ik geef het op.
Beste pederoco,
Ik begrijp dat je het goed bedoelt, maar tussen ons communiceert het blijkbaar niet. Misschien dat ik een domme eikel ben die er geen barst van begrijpt. Zou kunnen. Ik ben geen expert op dit gebied. Mijn hersens vatten het wellicht niet. No hard feelings...
Misschien dat iemand anders op dit forum wel snapt waar 'het fout gaat' en met een oplossing kan komen. Het gaat immers niet om een uiterst complex probleem lijkt me. Een computer die na grub tig seconden blijft hangen op een scherm.
Pederoco, in elk geval bedankt voor je inspaningen! En niet in de stress schieten wanneer je ooit weer een topic van me tegnkomt =D.

Re: brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Reactie #14 Gepost op: 2021/01/19, 16:06:47 »
Die 30 seconden Asus logo scherm had je toch niet voor dat je je vraag stelde?
Dus door al dat gepruts, om een simpele oplossing om de sleutelbos uit te schakelen, zit je nu dus met een ander probleem.
Als die oplossing niet is wat jij wil en je zit nu met een ander probleem, maak daar dan een nieuw topic over.
En dit antwoord ik jou zonder de geringste stress!  8-)
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline bryan

  • Lid
Re: brave browser vraagt steeds om wachtwoord
« Reactie #15 Gepost op: 2021/01/19, 18:49:56 »
Dus door al dat gepruts..
Viel wel mee hoor ;)
Als die oplossing niet is wat jij wil en je zit nu met een ander probleem, maak daar dan een nieuw topic over.
Doe ik =D!