Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Is het protocol van EId (België) veranderd of is het Firefox 24 ?  (gelezen 1563 keer)

Ik heb met 13.04 de volledige setup gedaan voor de EId (elektronische identiteitskaart) ongeveer in mei; toen was dat met FF 23

Nu om mijn 12.04.3 te vervolledigen heb ik dezelfde, exact dezelfde, setup gedaan voor deze lezer.
Maar, ik kan nergens niet inloggen met mijn EId ??? Ik bedoel, als ik terug 13.04 opstart werkt deze goed werkende opstelling ook niet meer.
Het enige dat eigenlijk veranderd is, is de sprong van FF23 naar FF24. Zou het kunnen dat het daarmee te maken heeft ?

Mijn ziekenfonds meldt: unknown CA (untrusted)
en de overheid meldt: Peer could not connect (enzo verder enzo voort)

De setup heeft nochtans altijd gewerkt. Ik begrijp het niet, zijn er misschien nog mensen met dit probleempje ?

Edit: (Vanuit de overheidssite zelf )

    Certificaten bekijken
        Voor Windows: Ga naar Opties > Geavanceerd > Encryptie en klik op ‘Certificaten bekijken’.
        Voor Mac OS X: Ga naar Firefox > Voorkeuren > Geavanceerd > Encryptie en klik op ‘Certificaten bekijken’.
        Voor Linux: Ga naar Bewerken > Voorkeuren > Geavanceerd > Encryptie en klik op ‘Certificaten bekijken’.
    Certificaten aanvinken
    Herhaal de onderstaande stappen voor de certificaten ‘Belgium Root CA’ en ‘Belgium Root CA2’. Vind je maar één certificaat? Dan hoef je deze stappen uiteraard maar één keer uit voeren.
        Zoek het  certificaat ‘Belgium Root CA’ of ‘Belgium Root CA2’ en klik de lijn onder het pijltje aan.
        Klik op ‘Bewerken…’.
        Zet alle drie de vinkjes aan.
        Klik op ‘OK’.
    Voltooien
    De configuratie is voltooid. Klik twee maal op OK om de Certificatenbeheerder en de Opties af te sluiten.

Nu blijkt dat de Encryptie-optie niet meer in FF24 zit; kan het daar mee te maken hebben ? En vooral: hoe gaan we dit nu oplossen.
Het is niet dringend maar toch zou ik het graag werkend zien VOOR dat we weer met zijn allen mogen belastingen betalen :P
« Laatst bewerkt op: 2013/10/30, 09:01:23 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline avanca

  • Lid
Re: Is het protocol van EId (België) veranderd of is het Firefox 24 ?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/29, 14:01:30 »
Ik heb een upgrade gedaan van 13.04 naar 13.10 en kon de EID gebruiken, enkel in firefox moeten klikken op het voorgestelde certificaat.
Werkt zoals het moet.

Mvg

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Is het protocol van EId (België) veranderd of is het Firefox 24 ?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/29, 14:25:57 »
Werkt het wel in Chrome?

Het zal je maar overkomen; de eID  diensten waren op het moment van testen in onderhoud = uiteraard geen enkele inlog (waar dan ook) was mogelijk met de eID dienst. Ook mooi en leuk: nergens een melding of verwittiging dat ze ermee bezig waren. Fraaie toestanden lol .

Soit voor diegenen die de eID nog moeten installeren: ik heb de optie in FF (geavanceerd) aangevinkt : wanneer een server mij om een certificaat vraagt --> er automatisch een selecteren  aangevinkt (tip van de informaticadienst van de overheid; reduceert de time-out van de server)

Het werkt allemaal wel, maar soms is het even op de kiezen bijten. Maar nu kan ik als steunpunt de mensen voorthelpen met hun configuratie.


Mijn opmerking ivm de encryptie-optie in FF was dus onterecht: vanaf FF24 is het eigenlijk eenvoudiger om je certificaten te bewerken.

Google Chrome en eID vertrouw ik totaal niet: Goolge geeft me weinig vertrouwen dat mijn identiteitsgegevens (daar ben ik dan UITERST voorzichtig) daadwerkelijk van mij blijven, en niet op een of andere server belanden ter inzage van de NSA ;)

EDIT: je dient de indentiteitskaart in de kaartlezer te steken (en op je USB poort aan te sluiten) VOOR dat je Firefox opstart;
dan pas worden 2 belangrijke certificaten ingelezen (citizen CA BELPIC, en Belgian ROOT CA2) deze dien je nog eens apart te bewerken als de overige certificaten. Je kan de eID-test slagen, maar dat wil niet zeggen dat je dan ook kan inloggen op overheidssites. Dit ter info
« Laatst bewerkt op: 2013/10/31, 19:00:41 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort