Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: triple boot incl. ubuntu - nieuw moederbord + proc. installeren  (gelezen 698 keer)

dijkstra_jasper

  • Gast
Beste allemaal,

ooit heb ik 2 hardeschijven vernaggeld door m'n Ubuntu partities te verwijderen  :-[. De MBR's van beide schijven waren niet meer te repareren.

Ondertussen heb ik 2 nieuwe schijven. Ik begon Ubuntu langzamerhand wel te missen en heb op een schijf met 3 partities na mijn XP en Vista installatie ook Ubuntu nog geinstalleerd. In deze volgorde was dat geen probleem. Vista herkent XP en geeft een keuze menu. Grub herkent het windows keuze menu en zet dit in grub. Standaard laat ik hem Ubuntu opstarten O0.

Nu wil ik een nieuw moederbord + processor gaan aanschaffen. Ik wil van een AMD athlon 6000 naar een Intel i7 920 gaan.
XP en Vista moeten hiervoor opnieuw geinstalleerd worden. Is dit voor ubuntu ook nodig? Stel dit is nodig;

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zo ????:
1) Vanuit Ubuntu de Windows partities formatteren
2) XP installeren (ik neem aan dat grub nog steeds opstart)
3) Vista installeren (start Grub nog steeds op of zal de Vista Booter Grub overschrijven?)
4) Opstarten met de Ubuntu cd en de Ubuntu partitie formatteren
5) Ubuntu opnieuw installeren

en stel een herinstallatie van Ubuntu is niet nodig, hoe pak ik dit dan aan?

Alvast bedankt voor jullie reacties :).

Mvg,

Jasper

Edit: misschien had ik dit beter onder de sectie "installatie" kunnen plaatsen, excuses.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/19, 18:54:27 door dijkstra_jasper »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: triple boot incl. ubuntu - nieuw moederbord + proc. installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/19, 19:00:05 »
Een nieuwe installatie van Ubuntu is niet nodig, maar als je toch bezig bent om je hele computer overhoop te halen, dan kan je net zo goed gebruik maken van de gelegenheid om direct de nieuwste versie van Ubuntu te installeren. Die komt over 4 dagen uit.

In ieder geval: Backups! Backups! Backups!
Maak van alle belangrijke dingen een backup en controleer of je die ook weer kan lezen.

Laat je Ubuntu staan, dan moet je eerst XP en Vista installeren.
Formatteren kan vanuit de setup van Windows. Wel even opletten dat hij met z'n tengels van Ubuntu afblijft.
GRUB zal dan niks meer doen, die is weg. Zo kan je hem herstellen: http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubHerstel

dijkstra_jasper

  • Gast
Re: triple boot incl. ubuntu - nieuw moederbord + proc. installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/19, 19:34:37 »
Ha Johan,

bedankt voor het snelle reageren!

Over 4 dagen heb ik de nieuwe hardware zeker nog niet dus ik zal zeker de nieuwe Ubuntu installeren!

Hoe doe ik dit dan? Zo?:

1) met XP installatie cd de 3 partities installeren
2) XP installeren (schrijft XP over Grub heen? Als dit zo is is dat mooi. Als dit niet zo is, wat dan?)
3) Vista installeren
4) de nieuwe Ubuntu installeren

Ook bedankt voor de backup reminder. Ik heb een 250 g schijf voor de verschillende OS's. Ik heb een 750 g schijf voor al m'n bestanden. Ik denk dat ik de 2e schijf in het BIOS gewoon tijdelijk uitschakel zodat daar niets mee kan gebeuren.
Ook zal ik alles back-uppen naar een externe schijf.

Groeten,

Jasper